پشت پرده قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام

قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا و تروئیکای اروپا که در تداوم سیاست فشار حداکثری و اتهام‌پراکنی به جمهوری اسلامی ایران پیرامون مسائل ادعایی پادمانی ارائه شد روز پنجشنبه به تائید شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه، روز دوشنبه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که ایران را به همکاری نکردن کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم می‌کند، به شورای حکام آژانس تحویل دادند و شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه _بیست‌وششم آبان‌ماه_ در وین قطعنامه جدیدی را در محکومیت «عدم همکاری ایران» با این نهاد تصویب کرد.

۲۶ عضو از ۳۵ عضو این آژانس با متن ارائه شده توسط آمریکا و تروئیکای اروپا (بریتانیا، فرانسه و آلمان) موافقت کردند. تنها روسیه و چین به پیش‌نویس این قطعنامه رأی مخالف دادند، پنج کشور نیز رأی ممتنع دادند و دو عضو دیگر شورا غایب بودند.

در قطعنامه‌ای که توسط آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان تهیه شده، آمده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی تهران به جمع‌آوری نمونه‌ها و بدون تأخیر به سایت‌ها و تجهیزات و نیز توضیحات در مورد وجود ذرات اورانیوم را «ضروری و فوری» خوانده است.

میخائیل اولیانوف، دیپلمات روسیه‌ای در توئیتر نوشت: «شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم‌اکنون قطعنامه در خصوص ایران را با ۲۶ رأی موافق٬ دو رأی مخالف و پنج رأی ممتنع به تصویب رساند. از نظر روسیه، (این آرا) بهتر از ماه ژوئیه است که قطعنامه مشابه ۳۰ رأی موافق کسب کرده بود.»

پشت پرده قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام

واکنش ایران به تصویب قطعنامه در آژانس

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز پنجشنبه _بیست‌وششم آبان‌ماه_ اقدام آمریکا و متحدان اروپایی آن برای ارائه قطعنامه ضد تهران به شورای حکام ناظر هسته‌ای سازمان ملل را رد کرد و گفت که معماران آن از شورش‌های اخیر استفاده کرده‌اند تا در کشور فشار سیاسی خود را بر جمهوری اسلامی انباشته کنند.

کنعانی همچنین تاکید کرد که ایران به اجرای توافق جامع پادمان متعهد است و به همکاری با آژانس بر اساس این توافق ادامه خواهد داد.

پشت پرده قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام

این دومین بار است که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای در خصوص این موضوع صادر می‌کند. قطعنامه اول هجدهم خردادماه به تصویب این شورا رسیده بود. آن قطعنامه با ۳۰ رأی موافق، دو رأی مخالف و سه رأی ممتنع به تصویب رسیده بود. اولیانوف از اینکه تعداد موافقان قطعنامه فعلی نسبت به قطعنامه قبلی کاهش یافته است، استقبال کرد.

ایران در واکنش به قطعنامه مصوب در خردادماه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد فعالیت تعدادی از دوربین‌های فراپادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران را متوقف کرده است.

در بیانیه‌ای که سازمان انرژی اتمی در آن زمان صادر کرده بود تصریح شد: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حسن نیت ایران است، نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده، بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت دوربین‌های فراپادمانی دستگاه اندازه‌گیری بر خط سطح غنا OLEM و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولان مربوطه داده شده است.»

سازمان انرژی اتمی در این بیانیه همچنین یادآور شده است: البته بیش از ۸۰ درصد از دوربین‌های موجود آژانس دوربین‌های پادمانی هستند که کمافی‌السابق فعالیت این دوربین‌ها ادامه خواهد یافت.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال‌های گذشته برخی از ادعاهای مطرح‌شده از سوی رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران را مورد توجه قرار داده و تکرار کرده است. تهران این ادعاها را ساختگی دانسته و آنها را رد کرده است.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پیش از این تصریح کرده تهران به سوالات مطرح‌شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ دقیق داده اما آژانس مبنای گزارش‌هایش را اطلاعات دریافتی از دشمنان ایران قرار می‌دهد.

ایران: به همه سوالات آژانس به صورت دقیق و محتوایی پاسخ داده‌ایم

محمدرضا غائبی، سرپرست نمایندگی دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین _چهارشنبه بیست‌وپنجم آبان‌ماه_ ضمن سخنرانی در نشست شورای حکام با موضوع اجرای پادمان در جمهوری اسلامی ایران، مواضع اصولی کشورمان را برای نمایندگان دولت‌های عضو مطرح کرد.

سرپرست نمایندگی کشورمان در ابتدای سخنرانی خود با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای مسئول معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT)، متعهد به اجرای تعهدات خود در چارچوب موافقتنامه پادمان جامع (CSA) است، افزود: ایران از هیچ تلاشی برای اینکه آژانس بتواند به راحتی فعالیت‌های راستی آزمایی خود را بر اساس CSA در کشور انجام دهد، دریغ نکرده است و همکاری کامل ایران، آژانس را قادر ساخته است تا به حفظ دانش خود از طریق یک سیستم راستی‌آزمایی قوی که در سیستم راستی‌آزمایی آژانس منحصربه‌فرد است، ادامه دهد.

غائبی با اشاره به اینکه مکان‌هایی که در گزارش مدیرکل به آنها اشاره شده است بر اساس ادعاهای ساختگی است که توسط رژیم بدخواه اسرائیل مطرح شده است، خاطرنشان کرد: اگرچه جمهوری اسلامی ایران صحت این ادعاها را قاطعانه رد کرده است، اما جهت همکاری بیشتر با آژانس، ایران روی نقشه راهی برای شفاف‌سازی موارد ذکر شده، موافقت کرد.

این دیپلمات کشورمان در ادامه اظهار کرد: از آنجایی که ایران در توضیح و شفاف‌سازی مسائل از هیچ همکاری دریغ نکرده است، گزارش فعلی آژانس در مورد این موضوع برای ما تعجب برانگیز بود.

وی تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به تمام تعهدات خود در این زمینه عمل کرده و به همه سوالات آژانس به شیوه‌ای بسیار محتوایی و دقیق پاسخ داده است.

نماینده کشورمان با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که آژانس با استناد به اطلاعات نامعتبر ارائه شده از سوی رژیم اسرائیل همه همکاری‌های ایران با آژانس و فعالیت‌های شفاف صلح‌آمیز هسته‌ای آن را تحت‌الشعاع قرار داده است، افزود: آژانس نباید احتمال دخالت دشمنان سرسخت ایران در ارائه اطلاعات ساختگی و نادرست و در عین حال نقش آنها در انجام احتمالی آلودگی عمدی مکان‌های مورد نظر را نادیده بگیرد.

سرپرست نمایندگی دائم کشورمان در پایان با تاکید بر اینکه مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طور کامل به آژانس اظهار شده و راستی‌آزمایی بسیار قوی را پشت سر گذاشته‌اند، افزود: جمهوری اسلامی ایران از آژانس انتظار دارد که گزارش‌های خود را درباره فعالیت‌های راستی‌آزمایی در ایران به شیوه‌ای حرفه‌ای، بی‌طرفانه و مستقل انجام دهد و در برابر فشارهای سیاسی تسلیم نشود

آمریکا: هدف از ارائه قطعنامه، تشدید تنش با ایران نیست

نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین مدعی شد هدف این کشور و متحدان اروپایی از معرفی قطعنامه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تشدید تنش‌ها با ایران نیست.

نماینده آمریکا در این بیانیه مدعی شده است: «ایران همکاری لازم برای حل و فصل نگرانی‌های باقی‌مانده را انجام نداده است. شورای حکام مسئولیت دارد اقدامات لازم را برای پاسخگو کردن ایران انجام دهد.»

وی همچنین ادعا کرده است: «آمریکا با همکاری سه کشور اروپایی قطعنامه‌ای تهیه کرده که از ایران می‌خواهد برای عمل به تعهدات قانونی‌اش اقدامات فوری انجام دهد.»

نماینده آمریکا اضافه کرد: «ما این اقدام را (معرفی قطعنامه ضد ایرانی) برای دامن زدن به تنش‌ها در راستای اهداف سیاسی انجام نمی‌دهیم. دنبال چنین تنشی نیستیم. گزارش مدیر کل به این شورا درباره وضعیت مسائل باقی‌مانده کاملاً روشن بود. بر اساس آن گزارش، مشخص است که همکاری ناکافی ایران _و نقایص دیرینه‌ای که این موضوع در ضمانت‌های راستی‌آزمایی پدید آورده است_ همه ما را ملزم به اقدام می‌کند.»

نماینده آمریکا در واکنش به اقدامات جبرانی ایران گفته است: «چنانچه گزارش‌ها درباره اینکه ایران قصد دارد در واکنش به این قطعنامه شفافیت‌ها را کاهش دهد دقیق باشند این مسئله به شدت تأسف‌انگیز و برای نتایج دیپلماتیکی که ما به دنبال آن هستیم مضر است.»

وی اضافه کرد: «محدود کردن دسترسی آژانس و تلاش برای نشان دادن آژانس به عنوان یک سازمان سیاسی به خاطر آن که صرفاً دارد کار خود را انجام می‌دهد، در خدمت هیچ هدفی نیست.»

پشت پرده قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام

کد خبر 620290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.