بالاخره «فردیس» رنگ استقلال را می‌بیند؟

با تأکید استاندار البرز، از سال ۹۶، شهرداری و شورای اسلامی شهر فردیس از کرج مستقل شد، اما هنوز تکلیف اموال و املاک فردیس مشخص نشده است و تلاش مسئولان برای پای کار آوردن شهرداری کرج بی‌نتیجه مانده است‌.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «فردیس» شهری با تراکم زیاد جمعیتی، در حوالی جنوب غربی استان البرز واقع شده است و بیش از ۱۰ سال از استقلال آن می‌گذرد. البته به‌نظر می‌رسد مفهوم واقعی واژه «استقلال» برای «شهرستان فردیس» قرار نیست به این زودی‌ها محقق شود.

در آخرین روزهای دولت دهم، استقلال فردیس توسط هیئت دولت به‌تصویب رسید و فردیس بدون هیچ زیرساخت و برنامه توسعه‌ای به‌عنوان آخرین شهرستان کشور در آن زمان مطرح شد. این امر تا چندین سال برای شهرستان فردیس، چالش‌هایی اعم از کمبود زیرساخت‌ها، آسیب‌های اجتماعی و مسائل دیگر را به‌دنبال داشت تا سرانجام با پیگیری‌های مسئولان وقت شهرستان، با وجود مقاومت کلان‌شهر کرج در دولت یازدهم، اجازه استقلال مدیریت شهری به فردیس داده شد.

تشکیل شهرداری و شورای اسلامی شهر مستقل فردیس با هدف ارائه خدمات بیشتر و اصولی به شهروندان محقق شد، اما در حال حاضر، کابوس انتزاع دست از سر شهرستان فردیس برنمی‌دارد. زیرا املاک و اراضی بسیاری در شهرستان فردیس وجود دارد که همچنان به نام شهرداری کرج است و مدیریت شهری کرج بنا ندارد به مر قانون عمل کند و در این زمینه کوتاه بیاید.

اقدام قضائی فردیس علیه کرج گزینه بعدی روی میز است

خداداد کاشفی، فرماندار فردیس، با بیان اینکه متوسط تراکم جمعیت این شهر هفت هزار نفر است، در حالی که این آمار در سطح کشور ۲۵۰ نفر است، می‌گوید: حذف سرانه‌ها در فردیس و ارائه نکردن خدمات جای تأسف دارد.

وی با اشاره به اینکه حریم شهرستان مشخص نیست، می‌افزاید: درصددیم تا دو هفته آینده، این مهم را در کنار انتزاع انجام دهیم. اگر شهرداری کرج باز هم همکاری نکند، طی نامه‌نگاری با دادستانی مبنی بر ترک فعل اقدام خواهیم کرد.

فرماندار فردیس با اشاره به بررسی مشکلات این شهر ازجمله موضوع انتزاع و تعیین تکلیف حدود مرزی شهری و شهرستانی فردیس با حضور استاندار البرز اضافه می‌کند: در زمینه انتزاع فردیس از کرج، اقدامات لازم را شهرداری فردیس انجام داده، اما از سوی شهرداری کرج هیچ اقدامی صورت نگرفته و ترک فعل شده است.

وی با بیان اینکه شهرداری کرج حتی پاسخ مکاتبات را نیز نداده است، ادامه می‌دهد: موضوع همکاری نکردن شهرداری کرج در زمینه انتزاع را به اطلاع استاندار رساندیم که بر اساس نظر وی، با توجه به جابه‌جایی شهردار و اینکه شهرداری کرج تاکنون به‌صورت سرپرستی اداره می‌شده است، در حال حاضر صبر کرده‌ایم تا شاید با حضور شهردار جدید، مشکل از طریق تعامل رفع شود، در غیر این صورت راهکار دیگری را در پیش خواهیم گرفت.

کاشفی درباره تعیین تکلیف حدود مرزی فردیس می‌گوید: اولویت ما تعیین تکلیف مرزهای شهرستانی فردیس بر اساس تقسیمات هیئت وزیران است. در این زمینه، بررسی‌های میدانی لازم صورت گرفته است و با تشکیل جلسات متعدد در فرمانداری‌های کرج و فردیس، تصمیمات نهایی به‌زودی اعلام خواهد شد.

وی تصریح می‌کند: بر اساس نظر هیئت وزیران بخش‌هایی از شهرستان فردیس به‌ویژه چند لکه صنعتی از فردیس جدا شده و در محدوده کرج قرار گرفته است که باید به شهرستان الحاق شود. این موضوع بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، تعیین تکلیف خواهد شد. همچنین در زمینه تعیین تکلیف مناطق مورداختلاف فردیس و مشکین‌دشت نیز، شهرستان را یکپارچه می‌بینیم و منافع مجموع شهرستان و هر دو شهر را در نظر می‌گیریم که در تصمیم‌گیری‌ها موضوعات مختلف ازجمله حریم، منافع شهرها و درآمد شهرداری‌ها لحاظ می‌شود.

فرماندار فردیس با اشاره به اهمیت تعیین تکلیف حدود مرزی شهری و شهرستانی فردیس تاکید می‌کند: عقب‌ماندگی و مشکلات شهر به‌دلیل پیگیری نکردن امور است. طرح‌های جامع، تفصیلی و برنامه‌ریزی برای آینده شهر به تعیین تکلیف حدود مرزی شهری و شهرستانی فردیس بستگی دارد که در هر دو موضوع، بررسی‌های لازم انجام شده و پیشنهاد ما آماده است.

اگر اموالتان را می‌خواهید، باید بدهی شهرداری کرج را بدهید

عمار ایزدیار، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر کرج، درباره موضوع انتزاع شهرهای کرج و فردیس اظهار می‌کند: شهرداری فردیس از مجموع دو منطقه از شهرداری کرج شکل گرفته است و وقتی موضوع انتزاع مطرح می‌شود، باید خوبی و بدی را با هم در نظر گرفت.

وی می‌گوید: با توجه به اینکه شهرداری فردیس از دو منطقه سه و ده کرج شکل گرفته است، در موضوع انتزاع از مجموع ۱۷ هزار نیروی شهرداری کرج باید یک‌ششم به فردیس بروند. شهرداری کرج ۲۰ هزار میلیارد بدهی دارد که باید یک‌ششم آن را شهرداری فردیس بپذیرد و بپردازد.

عضو شورای اسلامی شهر کرج با تأکید بر اینکه شهرداری فردیس در موضوع انتزاع باید همه‌چیز را با هم بپذیرد، ادامه می‌دهد: در آخرین جلساتی که درباره انتزاع فردیس از کرج برگزار شد، قرار شد که یک حسابرس تعیین شود و اموال شهرداری کرج از سال ۹۶ به قبل را حسابرسی و سهم فردیس را مشخص کند، اما برای تعیین تکلیف بدهی‌ها نیز باید همین‌گونه باشد. اگر بحث انتزاع مطرح است، باید همه‌چیز با هم دیده شود و شهرداری فردیس باید دست‌کم هزار نفر از نیروهای شهرداری کرج را بپذیرد و بخشی از بدهی شهرداری کرج به بانک شهر را تقبل کند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا شهرداری کرج پاسخ مکاتبات شهرداری فردیس در زمینه انتزاع را نمی‌دهد، از مکاتبات اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید: این موضوع را پیگیری می‌کنم.

ایزدیار با بیان اینکه انتزاع دو شهرستان کرج و فردیس از ابتدا دقیق نبوده است، تصریح می‌کند: سرحدآباد از گذشته یک روستا در کرج بوده و ریل راه‌آهن آن را به دو قسمت تقسیم کرده است. مبنا و خط مرزی بین دو شهر کرج و فردیس در حالی ریل راه‌آهن در نظر گرفته شده بود که بخش شمالی در محدوده کرج و بخش جنوبی آن در محدوده فردیس قرار گرفت. طبق توافق صورت‌گرفته، مجموع سرحدآباد جزو شهرستان فردیس شد و بخش صنعتی بین کرج و فردیس در وردآورد هم به شهرستان کرج تعلق گرفت.

وی می‌افزاید: در زمان انتزاع، بخشی در محدوده شهرک بنفشه که یک مجتمع در حال ساخت بوده است را جزو فردیس در نظر گرفته‌اند، در حالی که ملاک و معیار بین دو شهر باید بلوار ملارد باشد. یک ایستگاه آتش‌نشانی نیز ابتدای شهرک بنفشه و در محدوده کرج است که ما برای آنجا هزینه می‌کنیم و حقوق نیروها را می‌پردازیم، اما این ایستگاه بیشتر به فردیس خدمات می‌دهد و در موضوع انتزاع تمام این موارد و ابهامات باید تعیین تکلیف شود.

انتزاع در چارچوب قانون

مجتبی عبداللهی، استاندار البرز، با اشاره به مشکلات موضوع انتزاع شهرهای کرج و فردیس می‌گوید: در زمینه انتزاع، امکانات و تجهیزات مشترکی که در اختیار کرج بود و تعیین تکلیف نشده است، با نگاه مثبت کمک به فردیس تصمیماتی گرفته شد و موارد باقی‌مانده در هفته‌های آینده، با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط تا رفع مشکلات پیگیری می‌شود.

وی تصریح می‌کند: مدیریت شهری کرج با نگاه مثبت برای مساعدت به ناوگان حمل‌ونقل عمومی و تاکسیرانی شهرستان فردیس، باید با مطالعه از پیش تعیین شده، اقدام کند و فرمانداران و شهرداران این دو شهرستان نیز به توافق لازم برسند تا با تجمیع موارد و مصوبات برای انتزاع کامل در حوزه‌های مختلف، موافقت وزارت کشور را نیز پیگیری و دریافت کنیم.

استاندار البرز با تأکید بر لزوم انتقال اسناد مالکیتی فردیس توسط شهرداری کرج می‌افزاید: یک نفر حسابرس توسط شهرداری‌های فردیس و کرج انتخاب می‌شود و ظرف مدت دو ماه تمام اموال شهرهای فردیس و کرج را احصا می‌کند. چارچوب قانونی و مصوبات قبلی در این موضوعات مورد استناد است و هرگونه تغییر ضروری در این راستا، باید با محوریت عدالت، منافع مردم و خدمت‌رسانی مطلوب به شهروندان صورت گیرد.

وی با بیان اینکه هرگونه تغییر در مرزها مستلزم دلیلی منطقی با محوریت حقوق و رضایتمندی مردم است و از سوی دیگر، مردم نیز باید با برگزاری اجتماعات و توضیحات مدیران در جریان روند مصوبات قرار گیرند و اقناع شوند، ادامه می‌دهد: در طول این هفته، کارگروه کارشناسی تمام مصوبات و موضوعات در زمینه تدقیق مرزهای بین مشکین‌دشت و فردیس، و فردیس و کرج را بررسی خواهد کرد.

عبداللهی معتقد است: انتزاع کامل فردیس باید بر اساس مصوبات و چارچوب‌های قانونی قبل محقق شود و اگر ضرورتی برای تغییر باشد، با محوریت عدالت و رضایتمندی مردم صورت گیرد. این شهرستان در حوزه‌های بهداشت و درمان و آموزش با کمبودهای جدی مواجه است. ازاین‌رو طی تعاملی از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان و شهرداری فردیس و همچنین آموزش و پرورش و خیرین درصددیم ساخت مدارس را در این شهرستان آغاز کنیم.

کد خبر 620284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.