زندگی کنار بمب‌های عفونی/ فرصتی برای وعده‌های مسئولان نیست!

نبود سیستم مناسب برای نظارت بر زباله‌های خروجی از بیمارستان‌ها معضلی است که شهرهای امروز کشور به واسطه پیشرفت‌های پزشکی با آن مواجه هستند؛ شهرستان گلپایگان نیز با این معضل روبه‌رو بوده و لازم است راهکارهایی موثر به منظور بی‌خطرسازی پسماندها در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دفن زباله‌های شهری به ویژه پسماندهای خطرناک همواره یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری بوده است. نحوه دفن و مدیریت زباله‌های بیمارستانی یکی از مهمترین معضلات جوامع شهری و تهدیدی برای سلامت شهروندان است.

وزارت بهداشت بیمارستان‌ها را موظف به بی خطرسازی و دفن مجزای زباله‌های عفونی از مبدا کرده است، اما این اقدام هنوز در مراکز درمانی شهرستان گلپایگان انجام نمی‌شود و پسماندهای بیمارستانی بدون رعایت موارد استاندارد در طبیعت دشت شمال دفن می‌شود.

نبود سیستم مناسب برای نظارت بر زباله‌های خروجی از بیمارستان‌ها و انکار این موضوع می‌تواند بر حجم زباله‌های عفونی بیفزاید و به تهدیدی برای سلامت شهروندان تبدیل شود، از این رو لازم است مسئولان هر چه سریع‌تر برای این موضوع چاره‌اندیشی کنند.

دشت شمال دستخوش پسماندها

جمعی از دوستداران محیط زیست گلشهر به خبرنگار ایمنا می‌گویند: حجم زیادی از زباله‌های بیمارستانی و عفونی شهرستان هر روز در دشت شمال گلشهر رها می‌شد، این مسئله با واکنش دوستداران محیط زیست مواجه و از انتقال زباله‌ها به دشت شمال جلوگیری شد.

آنان تاکید می‌کنند: در این زباله‌ها موادی همچون، سرنگ‌های پر از خون بیماران، شیشه‌های آزمایشگاهی حاوی خون و ترشحات بیماران، پانسمان‌های آلوده، ظروف تخلیه ترشحات بدن بیماران، تیغ‌های جراحی، سرنگ، لباس‌های بیمارستانی، پسماند دارویی و مواد شیمایی مشاهده می‌شد.

دوستداران محیط زیست گلشهر می‌افزایند: دشت شمال در بالادست شهر بوده و دستخوش دفن پسماند زباله شده است.

انتقال روزانه ۱۰۰ کیلو زباله بیمارستانی به سایت بازیافت / بهترین راهکار خرید دستگاه زباله‌سوز است

محسن محسنی، مدیرعامل شرکت بازیافت شهرستان‌های گلپایگان و خوانسار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا تصریح می‌کند: سال‌های متمادی پسماندهای بیمارستانی شهرستان گلپایگان در دشت شمال گلشهر دفن می‌شد که با مخالفت مردم منطقه از ورود و دفن جلوگیری شد.

وی ادامه می‌دهد: مدتی است پسماندهای بیمارستانی پس از بی‌خطر شدن به وسیله دستگاه اتوکلاو در کارخانه بازیافت دفن می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازیافت شهرستان‌های گلپایگان و خوانسار اظهار می‌کند: روزانه ۱۰۰ کیلو پسماند بیمارستانی در شهرستان تولید و به کارخانه بازیافت برای دفن انتقال داده می‌شود، اما روند بازیافت انجام نمی‌شود.

محسنی تأکید می‌کند: مطب‌ها، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های شهرستان را موظف کردیم دستگاه زباله‌سوز را حتی به صورت مشترک خریداری کنند تا اثری از پسماندها باقی نماند و خاکستر آنها دفن شود؛ مقرر شده است این موضوع در جلسه نهایی ستاد بحران اعلام نتیجه شود.

وی تاکید می‌کند: خطرناک‌ترین نوع پسماند، پسماند بیمارستانی است که ضرورت دارد با حرارت ضدعفونی شود، در غیر این صورت چنانچه شیرابه و میکروبی وارد آب‌های زیرزمینی شود، بیماری‌های خطرناکی برای شهروندان به دنبال دارد؛ لذا تأکید داریم دستگاه زباله‌سوز حتماً خریداری شود.

بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی با دستگاه اتوکلاو

نورالله میرغفاری؛ کارشناس محیط زیست و عضو هیئت علمی دانشگاه منابع طبیعی اصفهان اظهار می‌کند: پسماندهای بیمارستانی خطرناک‌ترین نوع پسماند است و طبق قانون مدیریت پسماند جمع‌آوری و حمل‌ونقل آن‌ها نیز باید با حساسیت ویژه‌ای انجام شود.

وی با بیان اینکه روش‌های مختلفی برای دفن پسماندهای بیمارستانی وجود دارد، خاطرنشان می‌کند: این زباله‌ها باید پس از بی خطرسازی دفن شود؛ در حال حاضر بیشتر رایج است که زباله‌ها در دستگاه اتوکلاو بی‌خطر و در محل مناسبی با پوشش آهک دفن شود.

این کارشناس محیط زیست و عضو هیئت علمی دانشگاه منابع طبیعی اصفهان تصریح می‌کند: پسماندهای بیمارستانی باید جدا از پسماندهای خانگی و سایر زباله‌ها دفن شود، محل دفن باید ایزوله باشد تا شیره‌هایی که تولید می‌شود به منابع آبی و آب‌های سطحی نفوذ نکند.

میرغفاری ادامه می‌دهد: زنجیره کلی که شامل جمع‌آوری، حمل‌ونقل و دفن است باید خاص باشد، چراکه می‌تواند ضمن ایجاد مشکلات زیست‌محیطی در بازه‌های زمانی طولانی، برای افرادی که به طور مستقیم با پسماندهای بیمارستانی در ارتباط هستند نیز عواقب ناگواری داشته باشد.

وی می‌گوید: طبق قانون مدیریت پسماند، تهیه دستگاه اتوکلاو و زباله‌سوز بر عهده بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و پزشکی است که به صورت معمول تهیه می‌شود، اما در مواقعی به دلیل نبود اعتبار و نظارت، اجرایی نمی‌شود؛ راهکار مشخص است، اما این مهم در مرحله اجرا مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

این کارشناس محیط زیست ادامه می‌دهد: چنانچه در مرحله سوزاندن پسماندهای بیمارستانی، مسائل زیست‌محیطی مورد توجه قرار بگیرد، این زباله‌ها می‌تواند منبع تولید انرژی باشد و در بیمارستان برای گرم کردن آب از آن استفاده شود.

برخورد قضائی در انتظار متخلفان

شهاب برهانی، رئیس محیط زیست گلپایگان تاکید می‌کند: با پیگیری‌هایی که انجام دادیم از ورود پسماندهای بیمارستانی برای دفن در دشت شمال گلشهر جلوگیری و زباله‌ها تقسیم‌بندی شد تا پسماند مطب پزشکان و درمانگاه‌های شهرستان در بیمارستان امام حسین و آیت الله گلپایگانی به وسیله اتوکلاو بی‌خطر و سپس در کارخانه بازیافت به صورت اصولی دفن شود.

وی می‌افزاید: در سال جاری دو اخطاریه محیط زیستی به تمام مراکز درمانی شهرستان، مطب پزشکان، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها داده شده است تا نسبت به تهیه دستگاه زباله‌سوز اقدام کنند و مقرر شده است نتیجه نهایی اعلام شود، در غیر این صورت مراکز متخلف به مراجع قضائی معرفی می‌شوند.

بی‌خطرسازی پسماندها در دو بیمارستان شهر

علیرضا فخری‌زاده، معاون عمرانی فرمانداری گلپایگان اظهار می‌کند: یکی از مشکلات شهرستان، پسماندهای پزشکی است که در جلسه مدیریت پسماند مقرر شد شبکه بهداشت و درمان و محیط زیست گلپایگان از درمانگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و مطب‌های سطح شهرستان بازدید داشته باشند.

وی می‌افزاید: مشکل پسماندهای بیمارستانی سال‌ها است که در شهرستان وجود دارد، اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است تا مشکل در بلند مدت رفع شود؛ لذا تصمیم گرفتیم طی مدت یک ماه پسماندها را در بیمارستان آیت‌الله گلپایگانی و بیمارستان امام حسین (ع) بی‌خطرسازی کنیم.

علیرضا صبوحی، رئیس شبکه بهداشت و درمان گلپایگان نیز تاکید می‌کند: با مخالفت شهروندان برای دفن پسماندهای بیمارستانی در دشت شمال گلشهر، جلسات متعددی به منظور تعیین تکلیف این زباله‌ها برگزار شد.

وی ادامه می‌دهد: در جلسه مدیریت پسماند مقرر شد تا پسماندهای پزشکی سه درمانگاه خانم الانبیا، بیماری‌های خاص و تأمین اجتماعی در بیمارستان آیت‌الله گلپایگانی و مطب‌ها در بیمارستان امام حسین (ع) با دستگاه اتوکلاو بی خطر و دفن شود.

کد خبر 620134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.