صمدی: سازمان محیط زیست همراهی خوبی در زمینه مدیریت پسماند ندارد

معاون سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر وزارت نیرو گفت: امروزه بدون شک حضور سازمان محیط زیست در عرصه مدیریت پسماند بسیار ضروری است، اما محیط زیست کشور با توجه به عزم ملی در این زمینه، حضور پررنگی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا صمدی امروز _پنجشنبه بیست‌وششم آبان‌ماه_ در نهمین نشست مدیران و رؤسای سازمان‌های مدیریت پسماند کلان‌شهرهای ایران، اظهار کرد: خرید تضمینی برق تولیدی از منابع تجدیدپذیر همچون منابع خورشیدی، بادی و زیست توده‌ای ازجمله اقدامات سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر «ساتپا» است که زیر نظر وزارت نیرو فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: به دلیل اهمیت فعالیت نیروگاه‌های زیست توده‌ای، دفتری تحت عنوان توسعه نیروگاه‌های زیست توده‌ای در وزارت نیرو ایجاد شده است که به کلان‌شهرها در زمینه احداث این نوع نیروگاه‌ها می‌تواند کمک شایانی کند.

معاون سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتپا) وزارت نیرو با اشاره به ضرورت مدیریت پسماند در شهرها تصریح کرد: یک کیلوگرم زباله بیش از سه لیتر شیرابه تولید می‌کند، همچنین به‌ازای هر تن زباله ۱۲۰۰ کیلوگرم دی‌اکسیدکربن تولید می‌شود، در این راستا براساس آخرین آمارهای رسمی سازمان‌های جهانی محیط زیست، دفن غیربهداشتی زباله از منابع مهم انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

صمدی خاطرنشان کرد: براساس تحقیقات و مطالعات انجام شده با مدیریت پسماند به روش‌های مختلف می‌توان انتشار گازهای گلخانه‌ای را ۸۰ درصد کاهش داد.

وی با بیان اینکه در زمینه خرید برق تولید شده از پسماندها به تازگی وزارت نیرو ابلاغیه‌ای در رابطه با نرخ‌های جدید پایه صادر کرده است، گفت: قیمت نرخ جدید خرید برق در زمینه لندفیل ۱۱ هزار ریال به ازای هر کیلووات ساعت برق، نرخ جدید بیوشیمیایی شامل انواع هاضم ۱۵ هزار و ۶۰۰ ریال و در زمینه ترمو شیمیایی مانند انواع زباله سوزها ۲۲ هزار ریال است، همچنین بر اساس این مصوبه به منظور رفع مشکلات زیست محیطی نرخ پایه خرید تضمینی برق در استان‌های ساحلی و کلانشهرها ۲۰ درصد افزون بر این مبالغ است.

معاون سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتپا) وزارت نیرو خاطرنشان کرد: امروزه بدون شک حضور سازمان محیط زیست در حوزه مدیریت پسماند بسیار ضروری است، اما محیط زیست کشور با توجه به عزم ملی در این زمینه حضور پررنگی ندارد.

صمدی تاکید کرد: نتیجه تخریب‌ها به محیط زیست ختم می‌شود و در مقابل اقدامات در زمینه مدیریت پسماند، کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی را به همراه دارد.

وی تصریح کرد: مطالعات خوب و در حد کفایتی در حوزه مدیریت پسماند در سطح کشور انجام شده است، در این راستا اکنون زمان آن رسیده که با همکاری شهرها و به صورت تجمیعی اقدامات عملی کارآمد اجرا شود.

کد خبر 619978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.