بارش شهابی اسدی را از دست ندهید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: بارش شهابی اسدی از پانزدهم آبان تا نهم آذرماه فعال خواهد بود که اوج آن جمعه _بیست‌وهفتم آبان‌ماه_ رخ می‌دهد.

اسرا باقریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شهاب باران اسدی که به‌عبور دنباله‌دار Tempel-Tuttle مرتبط است، به‌دلیل تولید طوفان شهاب سنگی از سریع‌ترین شهاب‌ها به رنگ سفید، معروف هستند.

چنین طوفانی تقریباً هر ۳۳ سال یک‌بار رخ می‌دهد. به عنوان مثال در سال ۱۹۶۶ ناظران در آمریکای شمالی توانستند هزاران شهاب را در ساعت ببینند! با این حال امسال نمی‌توانیم بیش از ۱۴ شهاب در ساعت از این بارش انتظار داشته باشیم. علاوه بر این، نور ماه ۲۴ روزه با حدود ۳۲ درصد روشنایی که از نیمه شب تا سپیده‌دم در آسمان حضور دارد قطعاً دیدن شهاب‌واره‌ها را سخت‌تر می‌کند.

وی افزود: بارش شهابی اسدی از پانزدهم آبان تا نهم آذرماه فعال خواهد بود که اوج آن جمعه _بیست‌وهفتم آبان‌ماه_ رخ می‌دهد. در طول این مدت هر زمان که کانون بارش- در صورت فلکی شیر یا اسد - بالاتر از افق باشد احتمال مشاهده شهاب‌ها وجود خواهد داشت. از مختصات رصدخانه لارستان کانون بارش ساعت ۲۳:۲۱ از افق شرق در آسمان حضور پیدا می‌کند سپس تا طلوع صبح حوالی ساعت ۰۵:۳۳ به اوج خود در آسمان می‌رسد.

رصد خوشه پروین

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: خوشه پروین که با نام‌های ۴۵ و هفت خواهر شناخته می‌شود (اگرچه بیشتر مردم فقط شش ستاره را با چشم غیرمسلح می‌توانند، ببینند) یک «خوشه باز» از ستاره‌های درخشان در صورت فلکی ثور (گاو) است که به راحتی قابل مشاهده است. قدمت این ستاره‌ها فقط ۱۰۰ میلیون سال است و در فاصله ۴۴۵ سال نوری با زمین قرار دارند. ستاره‌های پرنور این خوشه بدون نیاز به دوربین دو چشمی حتی در برخی شهرهای بزرگ با آلودگی نوری دیده می‌شوند.

وی تصریح کرد: خوشه پروین با قدر ۱.۶ در آسمان ما از حدود ساعت ۱۷:۵۷ با رسیدن به ارتفاع ۱۲ درجه از افق شرقی شما قابل دسترسی خواهد بود سپس ساعت ۲۳:۴۹ در موقعیتی ۸۶ درجه بالاتر از افق جنوبی شما به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید و تا سپیده دم حوالی ساعت ۰۵:۳۶ قابل رصد است.

باقریه تصریح کرد: خوشه پروین با میل ۲۴ درجه و ۶ دقیقه قوسی شمالی از عرض‌های جغرافیایی ۴۵ درجه جنوبی به پایین قابل مشاهده نیست. از خوشه پروین برای جهت‌یابی در شب می‌توان کمک گرفت بدین صورت که این ستارگان همانند خورشید از شرق به طرف غرب در حال حرکت هستند ولی در همه حال دُمِ آن‌ها به طرف مشرق است و سمت دیگر آنکه به صورت توده روشن هست مغرب را نشان می‌دهد.

کد خبر 619867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.