کاهش ۹۹ درصدی نزولات آسمانی/لزوم تغییر الگوی کاشت در فضای سبز سطح شهر

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: مقابله با خشکسالی‌های پیاپی و بحران گسترده آبی در این کلان‌شهر نیازمند همراهی تمام دستگاه‌های اجرایی و متولی است و شهرداری با تدوین برنامه‌های بلندمدت در تلاش است تا مصرف آب در حوزه فضای سبز را به حداقل برساند.

علی نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با توجه به نصب و فعالیت پنج ایستگاه باران‌سنج و رصد لحظه‌ای میزان بارش‌ها در مجموعه معاونت محیط زیست و خدمات شهری، یکی از موضوع‌های مورد توجه بررسی تغییرات اقلیمی است تا با اتخاذ تصمیم‌های مناسب و انتخاب راهکارهای مختلف بتوان از نتایج آن در مدیریت بهتر شهر استفاده کرد.

وی افزود: از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه) تاکنون تنها ۸.۳ میلیمتر بارش در شهر مشهد ثبت شده و بررسی داده‌های بلندمدت طی دهه‌های اخیر، حاکی از کاهش ۹۹ درصدی بارش‌ها در سطح شهر مشهد است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: مقابله با خشکسالی‌های پیاپی و بحران گسترده آبی در این کلان‌شهر نیازمند همراهی و همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی و متولی است و شهرداری با تدوین برنامه‌های بلندمدت در تلاش است تا مصرف آب در حوزه فضای سبز شهری را به حداقل برساند.

نجفی گفت: حذف تدریجی گونه چمن، تغییر الگوی کاشت فضای سبز و استفاده از گونه‌های بومی، توسعه تصفیه‌خانه‌های محلی و ارائه مشوق‌های مالی به شهروندان در زمینه بازچرخانی آب خاکستری، تنها بخشی از اقداماتی است که توسط مدیریت شهری در حال انجام است.

وی افزود: در حال حاضر با همراهی دانشگاه فردوسی مشهد، طرح تغیر الگوی فضای سبز شهری در حال انجام است و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، به تدریج میزان آب مورد نیاز در فضای سبز شهری کاهش قابل توجهی پیدا می‌کند.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد افزود: توسعه تصفیه‌خانه‌های محلی می‌تواند به پایداری مطلوب در زمینه استفاده مجدد از پساب شهری و توسعه فضای سبز کمک کند.

کد خبر 619759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.