اصفهان زنده و در راس فعالیت‌های فرهنگی و انقلابی است

یک پیشکسوت انقلاب اسلامی با اشاره به اهمیت روز ملی ایثار و شهادت مردم اصفهان در ۲۵ آبان‌ماه گفت: حضور پرشور مردم به ویژه نسل جوان در هیئت‌های مذهبی و مجالس عزاداری گواه آن است که اصفهان همچنان زنده و شاداب است و نسل جوان آن در صحنه هستند.

حجت‌الاسلام مهدی اژه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص حماسه ایثار و مقاومت مردم اصفهان در روز ۲۵ آبان اظهار کرد: اصفهان سابقه دیرینه‌ای در تاریخ تشیع دارد که اوج آن در عصر صفوی است و وجود علمای بزرگ در اصفهان این شهر را به یک شهر حوزوی تبدیل کرده است که مراجع زیادی در آن تربیت شدند که حاصل حوزه‌های علمیه این شهر بودند.

وی با اشاره به حضور و تأثیر علمای برجسته فلسفه، عرفان، معارف دینی و علمای صاحب نفس مانند علامه مجلسی و مرحوم کاشی در اصفهان افزود: مردم از این افراد که آگاه به معارف دین و عارف بودند، خاطره بسیار دلپذیری داشتند که نمونه کوچک آن آیت‌الله ناصری در سال‌های اخیر بود، عالمی که جایگاه ویژه‌ای در بین مردم داشت و افراد زیادی در محضر او تربیت می‌شدند.

این پیشکسوت انقلاب اسلامی، یکی از دلایل آگاهی مردم اصفهان را وجود علمای بزرگ و عارف دانست و گفت: از سوی دیگر اصفهان سال‌ها پایتخت و محور کشور بود و علمای آن در مسائل اجتماعی و سیاسی نیز حضور مؤثری داشتند مانند دوران مشروطه، استبداد صغیر، تحریم تنباکو و حتی ملی شدن صنعت نفت که به دلیل دوری از پایتخت مبارزات مردم اصفهان به چشم نیامد.

وی با اشاره به وجود مدارس، دبیرستان‌ها و مؤسسات آموزشی علوم جدید در اصفهان خاطرنشان کرد: در این دوره دبیران متدین و حاضر در صحنه و زیادی در اصفهان وجود داشتند؛ از جمله مرحوم پرورش و حدود ۴۰ نفر از فرهنگیان در صف اول مبارزه و زندان در مدارس بودند.

حجت‌الاسلام اژه‌ای ثمره فعالیت این فرهنگیان را تربیت جوانانی دانست که در صحنه مبارزات انقلاب حضور پرشوری داشتند و گفت: جوانان اصفهانی در بسیاری از جریان‌های انقلاب مانند حکومت نظامی پیشگام بودند، از سوی دیگر علما با تبعید و تحصن و بازاریان با تعطیلی کسب‌وکار خود در وقایع پیروزی انقلاب نقش مؤثری داشتند.

وی اصفهان را پیشتاز تشکیل سپاه منظم پس از پیروزی انقلاب دانست و تصریح کرد: فرماندهان بزرگ که برخی از آنها به شهادت رسیدند، مثل حاج احمد کاظمی، خرازی، همت، سردار صفوی و استکی ارتباط تنگاتنگی با اقشار گوناگون مردم از دانش‌آموز و دانشجو گرفته تا فرهنگیان و بازاریان مبارز داشتند و در تشکیل سپاه مؤثر بودند.

روز تجلیل از ۲۳ هزار شهید و ۸۰۰ سردار اصفهان

این پیشکسوت انقلاب اسلامی با اشاره به اهمیت روز ملی ایثار و شهادت مردم اصفهان در ۲۵ آبان‌ماه ادامه داد: شش نفر از شهدایی که در این روز تشییع شدند برادر و دو نفر پدر و پسر بودند، مقایسه آمار شهدای اصفهان با کشور نشان می‌دهد که از ۲۰۰ هزار شهید گلگون‌کفن دوران دفاع مقدس ۲۳ هزار نفر از اصفهان هستند و ۸۰۰ نفر آنها در سمت سرداری و فرماندهی بودند.

وی نقش اصفهان در جبهه‌های جنگ را بسیار مؤثر دانست و گفت: لشکر خط‌شکن نجف اشرف و امام حسین (ع) از اصفهان بودند و برخی شهرهای این استان مانند نجف‌آباد در تعداد شهید سرآمد است. وقتی همه اینها کنار هم گذاشته شود، گویای آن است که از این روز باید به عنوان تجلیل از ۲۳ هزار شهید و ۸۰۰ سردار جبهه‌های جنگ یاد شود.

حجت‌الاسلام اژه‌ای حماسه‌های مردم اصفهان را تجلی تربیت فرزندانی دانست که در دامن پدران و مادران درستکار و پاکدامن و در مجالس اباعبدالله پرورش یافتند و اظهار کرد: یکی از سرمایه‌های اصفهان هیئت‌های مذهبی است که بعضی از آنها در مبارزات انقلاب نقش داشتند. در دوران پیروزی انقلاب نیز مردم استان در تشکیل نهادها و تشکیلات انقلابی مانند بسیج، جهاد سازندگی، بنیاد مسکن و بنیاد شهید نقش مؤثری داشتند.

وی با اشاره به فعالیت ۱۵ مجتمع فرهنگی دانش‌آموزی، مرکز فرهنگی عترت، شهید مفتح، ۱۵ خرداد، شهید مدرس و ده‌ها مجتمع فرهنگی و مذهبی حاضر در صحنه حاضر در اصفهان افزود: حضور پرشور مردم و به ویژه نسل جوان در این مجالس گواه آن است که اصفهان همچنان زنده و شاداب است و نسل جوان آن در صحنه هستند.

فتنه عظیم بین‌المللی بر ضد ملت و انقلاب

این پیشکسوت انقلاب اسلامی حوادث اخیر را یک فتنه عظیم بین‌المللی بر ضد ملت و انقلاب ایران معرفی کرد و یادآور شد: در این جریان همه دستگاه‌های سیاسی دنیا و رهبران غرب به شکل علنی و مستقیم بر ضد کشور ما تبلیغ و از آن پشتیبانی کردند این نشان می‌دهد که اغتشاشات اخیر تنها یک آشوب محلی و عادی نبوده بلکه یک موضوع بین‌المللی با یک نقشه براندازی بود همانگونه که رئیس‌جمهور آمریکا گفت ما ایران را آزاد می‌کنیم.

وی مشکلات داخلی را زمینه‌ساز فتنه اخیر دانست و گفت: باوجود برنامه بسیار وسیعی که برای اغتشاشات در نظر گرفته شده بود، در اصفهان کمترین حادثه‌ها اتفاق افتاد که نشان‌دهنده هوشیاری مردم و عملکرد مناسب مسئولان سپاه، نیروی انتظامی و دادگستری بود.

حجت‌الاسلام اژه‌ای با تقدیر از حضور پرشور مردم اصفهان در راهپیمایی ۱۳ آبان‌ماه افزود: هر سال دانش‌آموزان و دانشجویان در این راهپیمایی شرکت می‌کردند اما آنچه امسال در میدان امام (ره) به نمایش گذاشتند، دست‌کمی از ۲۲ بهمن و روز قدس نداشت و حضور اعتقادات مذهبی مردم اصفهان به قرآن و اهل بیت (ع) و حضور در صحنه هیئت‌های دانش‌آموزی، علما و طلاب از عواملی است که نشان می‌دهد اصفهان همچنان زنده و در رأس فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی و انقلابی بوده است و خواهد بود.

کد خبر 619539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.