مصائب دریافت وام فرزندآوری

با وجود آنکه مجلس در قانون جمعیت و خانواده، تسهیلاتی را برای کمک به ازدواج و تشویق فرزندآوری پیش‌بینی کرده بود اما تاکنون به دلیل وجود یک سری خلاهای قانونی و محدودیت‌های بانکی، دریافت این تسهیلات با موانع زیادی همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بنابر آمار رسمی بانک مرکزی، تا سی‌ویکم فروردین‌ماه سال جاری ۵۰۰ هزار وام فرزندآوری به مبلغ ۲۰.۱ همت به متقاضیان پرداخت شده است.

براساس جز دو بند الف تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱، این وام به سرپرستان خانواری تعلق می‌گیرد که فرزند آن‌ها از ابتدای سال جاری متولد می‌شود، این وام برای فرزند اول ۲۰ میلیون تومان است و برای فرزندان بعدی مبلغ ۲۰ میلیون تومان دیگر به آن اضافه خواهد شد.

به عبارت دیگر، مبلغ این وام به‌ازای فرزند اول ۲۰ میلیون تومان، فرزند دوم ۴۰ میلیون تومان، فرزند سوم ۶۰ میلیون تومان، فرزند چهارم ۸۰ میلیون تومان و به ازای فرزند پنجم به بعد ۱۰۰ میلیون تومان است. قابل ذکر است که سرپرستان خانواری که صاحب فرزند دوقلو می‌شوند، به‌ازای هر فرزند یک وام دریافت خواهند کرد؛ بانک‌ها نیز مکلف شده‌اند که برای پرداخت این نوع از تسهیلات، متقاضیان را اعتبارسنجی کنند و با دریافت سفته یا یک ضامن، اقدام به پرداخت وام کنند.

یک وام با چندین شرط

اما گزارش‌ها و مشاهدات میدانی موانع و مشکلاتی را نشان می‌دهد که بر سر را ه متقاضیان قرار دارد، به‌طوری‌که درخواست مدارک متعدد و ضامن‌ها، چالشی بزرگ را برای متقاضیان این وام فراهم کرده است.

مهدی متقی‌فر، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان دراین‌باره می‌گوید: «از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه، یک میلیون و ۷۳۱ هزار و ۴۱ نفر برای دریافت وام فرزندآوری ثبت‌نام کرده‌اند که از این بین تنها ۳۸۳ هزار و ۳۷۷ فقره وام فرزندآوری پرداخت شده است. درواقع از ابتدای سال جاری تا شهریورماه، ۳۲۸ هزار و ۵۴۳ نفر در صف دریافت وام فرزندآوری مانده‌اند و علی‌رغم تکمیل ثبت‌نام و مدارکشان همچنان وام فرزندآوری را دریافت نکرده‌اند.»

مدارکی چون اصل و کپی کارت ملی گیرنده تسهیلات و فرزند، داشتن حساب نزد شعبه بانک مربوطه، گواهی اشتغال به کار معتبر و فیش حقوقی، حکم کارگزینی و کپی اجاره‌نامه یا سند ملکی ازجمله مواردی است که برخی از بانک‌ها درخواست می‌کنند به‌غیراز ضامنی با فیش حقوقی معتبر که برای هر ۲۰ میلیون تومان، یک ضامن لازم است و هرچه تعداد فرزند بالاتر و مبالغ وام بیشتر شود بر تعداد ضامن‌ها نیز افزوده می‌شود، درحالی‌که وزیر اقتصاد مبنی بر ساده شدن ضمانت‌های تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان، تأکید داشته است.

اما مورد دیگر که تأخیر در پرداخت این نوع از وام‌ها را تشدید می‌کند آن است که به‌جای فراهم شدن شرایط مناسب برای دریافت، به بررسی سابقه مالی گیرنده تسهیلات و ضامن، توجه می‌شود و درنهایت باوجود معرفی چند ضامن، ممکن است بررسی رتبه اعتباری آن‌ها کل وام یا ضامن‌های معرفی شده را نپذیرد.

نکته قابل‌تأمل دیگر در ارتباط با محدودیت‌های چنین تسهیلاتی به نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند بازمی‌گردد که باید بالای ۲.۵ نباشد. طبق تبصره ذیل بند "ت" ماده یک قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، اعطای تمام امتیازات و تسهیلات این قانون ازجمله وام فرزندآوری مشروط به این امر است.

همین امر باعث شده است پدران در استان‌هایی چون، سیستان و بلوچستان با نرخ باروری بالا و البته امکانات پایین، مشمول دریافت تسهیلات وام فرزندآوری نشوند. مانع دیگر مربوط به پدرانی می‌شود که سربازی نرفته و از دریافت این تسهیلات منع بوده‌اند، چراکه بنا بر اعلام سازمان وظیفه عمومی فراجا، به مشمولان غایب تسهیلات بانکی داده نمی‌شود. با این اوصاف متقاضی برای دریافت وام فرزندآوری می‌بایست مسیری را طی کند که معمولاً باوجوداین شروط، درهمان ابتدای راه، از این تسهیلات منصرف می‌شود.

موانع اخذ وام فرزندآوری برداشته شد

با وجود مشکلات اشاره شده بر سر راه متقاضیان وام فرزندآوری و انتظار چندین ماهه متأسفانه به دلیل قوانین تصویب‌شده قبلی تعداد زیادی از افراد امکان دریافت این وام را نداشته‌اند.

بر این اساس قرار بر تصویب دو فوریت طرح "الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت" در مجلس شد، این‌چنین که تا پیش‌ازاین ماده الحاقی، مشمولان غایب نظام‌وظیفه یا افرادی که بدهی بانکی و بدهی مالیاتی داشتند امکان استفاده از تسهیلات ازدواج و فرزندآوری را نداشتند. اما در این طرح دوفوریتی قرار شد این ممنوعیت قانونی برداشته شود و همه جوانان بتوانند از تسهیلات فرزندآوری و ازدواج استفاده کنند.

محسن دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب طرح دوفوریتی جهت حل مشکل جوانان به‌خصوص مشمولان غایب سربازی اظهار می‌کند: با طرح دوفوریتی که در مجلس شورای اسلامی توسط نمایندگان محترم مجلس تصویب شد، یک‌بند به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت الحاق شود که بر مبنای آن، کسانی که به دلیل قوانین، دیگر امکان پرداخت وام ازدواج و فرزند آوری برای آن‌ها وجود ندارد؛ ازاین‌پس بتوانند آزادانه و بدون هیچ مشکلی، وام ازدواج و فرزند آوری را دریافت کنند و این افراد نیز بتوانند سریعاً با تکمیل پرونده خود، زمینه دریافت وام ازدواج و وام فرزندآوری خود را فراهم کنند.

وی تأکید می‌کند: این موضوع هیچ بار مالی نیز نخواهد داشت، زیرا در تبصره ۱۶ قانون بودجه، همه جوانان ایران محاسبه شدند و وام ازدواج و فرزند آوری باید به این عزیزان نیز پرداخت شود. باید ازاین‌پس همه موانع اخذ این وام برای این جوانان برداشته شود و همچنین پرداخت وام نیز سامانه محور باشد و به‌سرعت به جوانان پرداخت شود و این جوانان عزیز در پشت باجه بانک‌ها معطل نشوند.

مبلغ وام کمتر، ضامن کمتری لازم دارد

اما کارشناسان بانکی در ارتباط با اخذ وام فرزند آوری مشروط آنچه می‌گویند؟

محسن حدادی‌فر، معاون اعتبارات بانک ملت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: دریافت وام فرزند آوری از اول امسال آغاز شد و برای هر فرزند ۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

وی توضیح می‌دهد: به‌عنوان‌مثال اگر فرزند اول یک خانواده از سال ۱۴۰۰ به بعد متولد شده باشد، مشمول ۲۰ میلیون تومان وام می‌شود و به همین ترتیب برای فرزند دوم، سوم، چهارم و پنجم مبلغ ۲۰ میلیون تومان به وام افزوده می‌شود تا به ۱۰۰ میلیون می‌رسد.

این کارشناس خاطرنشان می‌کند: پرداخت وام فرزند آوری با شرایط راحت به‌طور قرض‌الحسنه با سود چهار درصد است.

حدادی‌فر در رابطه با درخواست ضامن برای چنین وامی اظهار می‌کند: پس از اعتبار سنجی افراد متقاضی و مشخص شدن مبلغ وام، تعداد و شرایط ضامن اعلام می‌شود. واضح است هرچقدر مبلغ وام کمتر باشد ضامن کمتری هم لازم است.

مبلغ وام، بسیار ناچیز است

پویا یزدان‌بخش، دیگر کارشناس بانکی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: هنوز در ارتباط با طرح دوفوریتی اخیر، ابلاغی به بانک‌ها نشده است ولی قطعاً اعمال چنین بندی بخشی از موانع را برای متقاضیان وام فرزندآوری برطرف خواهد کرد.

وی در رابطه با ویژگی‌های این تسهیلات تصریح می‌کند: برای دریافت این وام، ضرورتی به سپرده‌گذاری قبلی نیست و پس از اخذ وام، هم شش ماه تنفس به دریافت کننده داده می‌شود و پس‌ازآن اقساط شروع می‌شود.

این کارشناس بانکی می‌گوید: دو سال تا پس از زمان فرزند آوری فرصت است که افراد این وام را تقاضا دهند و بعد از آن، فرصت به اتمام می‌رسد.

به گفته یزدان‌بخش، مبلغ وام با توجه به شرایط اقتصادی و تورم سنگین، بسیار ناچیز است اما به دلیل آنکه دریافت آن تقریباً راحت‌تر از دیگر وام‌ها و بازپرداخت آن‌هم با بهره اندکی است واجدان شرایط، از آن استقبال کرده‌اند به‌ویژه اکنون با توجه به تصویب طرح نام‌برده، شرایط دریافت این وام، آسان‌تر خواهد شد.

کد خبر 619397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.