نافرجامی موج قرمز در آمریکا/ تساوی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در انتخابات

یک کارشناس مسائل آمریکا جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها را پیروز انتخابات اخیر در آمریکا دانست و گفت: یکی از این احزاب موفق شد مجلس را از دست رقیب خود درآورد و دیگری اکثریت کرسی‌های مجلس را حفظ کرد، بنابراین هر دو جریان می‌توانند خود را پیروز بدانند و در عین حال هر دو دچار ناکامی شدند.

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات اخیر مجلس سنا در آمریکا اظهار کرد: هنوز نتایج انتخابات مجلس نمایندگان اعلام نشده است، تاکنون جمهوری‌خواهان آرای بیشتری را به دست آورده‌اند از سوی دیگر دموکرات‌ها با ۱۵۰ رأی، موفق به کسب اکثریت آرا در مجلس سنا شدند که با رأی کاملاً هریس برتری دموکرات‌ها در دور بعدی کنگره قطعی است.

وی با اشاره به احتمال برتری جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا افزود: از این جهت نمی‌توان گفت که دموکرات‌ها به یک پیروزی دست یافتند بلکه تبلیغات جمهوری‌خواهان درباره شکست سهمگین حزب حاکم که به نام موج قرمز از آن یاد می‌کردند اتفاق نیفتاد اما همین که توانستند یکی از مجالس کنگره را از دست دموکرات‌ها خارج کنند، دارای اهمیت است.

این کارشناس مسائل آمریکا بر این اساس جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها را پیروز انتخابات اخیر در آمریکا دانست و گفت: یکی از این احزاب موفق شد مجلس را از دست رقیب خود درآورد و دیگری اکثریت کرسی‌های مجلس را حفظ کرد بنابراین هر دو جریان می‌توانند خود را پیروز بدانند و در عین حال هر دو دچار ناکامی شدند زیرا یکی مجلس را از دست داده و دیگری نتوانسته است موج قرمز مورد نظر خود را ایجاد کند.

وی درباره دلایل نافرجام ماندن پیش‌بینی جمهوری‌خواهان از نتایج انتخابات خاطرنشان کرد: جامعه آمریکا به شدت قطبی شده است، در ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر کمتر زمانی بوده که یکی از این دو حزب به برتری چشمگیری در برابر رقیب دست پیدا کند زیرا پیروزی هر یک با تعداد اندکی از کرسی‌ها همراه می‌شد و اکثریت آرا همچنان شکننده بودند بنابراین استعفا، فوت، بازنشستگی یا حضور نمایندگان در مسئولیت‌های دیگر می‌توانست به راحتی اکثریت کرسی‌ها را به اقلیت تبدیل کند.

احتمال ضعیف موج قرمز یا آبی در جامعه دو قطبی

ابوالفتح پیروزی قاطع را برای هر دو حزب را دشوار دانست و گفت: در شرایط کنونی که جامعه آمریکا به شدت قطبی شده است، پیروزی قاطع هر کدام از این دو حزب که بتوانند موج قرمز یا آبی ایجاد کنند، بسیار دشوار خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به برخی نقاط قوت بایدن در کارنامه عملکرد خود تاکید کرد: رئیس‌جمهور آمریکا توانست قیمت بنزین را به سرعت کاهش دهد، در تابستان قیمت این فرآورده به شکل میانگین تا گالنی پنج دلار افزایش یافته بود که این موضوع برای مردم آمریکا بسیار نگران‌کننده بود اما با تمهیدات بایدن، قیمت بنزین که یک محصول پایه است کاهش یافت و اثرات خود را روی کالاها و خدمات دیگر نیز گذاشت.

این کارشناس مسائل آمریکا دومین اقدام موفق بایدن در دو سال گذشته را تصویب طرح‌هایی برای حمایت از اقشار فقیر و کم‌درآمد دانست و ادامه داد: این اقدامات برای حزبی که کاخ سفید را در اختیار دارد، نقش مؤثری در جلب آرای مردمی دارد. به همین دلیل دموکرات‌ها با شکست سهمگینی که جمهوری‌خواهان انتظار داشتند روبه‌رو نشدند.

وی درباره تأثیر انتخابات آمریکا بر پرونده هسته‌ای ایران گفت: جمهوری‌خواهان مخالف هرگونه تعامل یا توافق با جمهوری اسلامی هستند پیش از این هم مایک پمپئو و برخی از چهره‌های این حزب اعلام کرده بودند که در صورت رسیدن به قدرت و بازگشت به کاخ سفید، هر توافقی که در دوره بایدن انجام شده باشد، برهم خواهند زد و مهم نیست که این توافق خوب یا بد باشد بلکه با موضوع توافق مخالف هستند.

مشکلات ایران و آمریکا فراتز از تغییرات سیاسی است

ابوالفتح با اشاره به اینکه رفت‌وآمد احزاب و جناح‌ها مشکلات روابط این دو کشور را حل نخواهد کرد، خاطرنشان کرد: در صورتی که جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان دست بالا و اکثریت را در اختیار داشته باشند، خبر خوبی برای تعاملات ایران و آمریکا و مذاکرات برجامی نیست اما تغییر معنادار زیادی ایجاد نمی‌کند.

وی افزود: در درجه نخست سیاست خارجی در دست دولت است و دولت تغییر نکرده است و دوم اینکه مشکلات روابط ایران و آمریکا و موضوع برجام و مذاکرات هسته‌ای فراتر از تغییرات سیاسی در ایران و آمریکا است، بنابراین به نظر نمی‌رسد که تغییر معناداری در حوزه مناسبات ایران و آمریکا و بحث برجام رخ دهد.

این کارشناس مسائل آمریکا درباره تأثیر انتخابات اخیر آمریکا بر جنگ اوکراین گفت: دو مجلس آمریکا که یکی در اختیار دموکرات‌ها و دیگری جمهوری‌خواهان است به اندازه ماه‌های اخیر سخاوتمندانه کمک‌های خود را در اختیار اوکراین قرار نخواهد داد زیرا برخی از جمهوری‌خواهان این موضوع را اعلام کردند که چک سفید امضا در اختیار اوکراین قرار نمی‌دهیم.

وی قطع کمک‌های مالی آمریکا به اوکراین را قابل تصور ندانست و یادآور شد: فضای ضد روسی در واشنگتن مانع از آن می‌شود که اوکراین را در این شرایط تنها بگذارد اما احتمالاً جمهوری‌خواهان برای پرداخت کمک‌های خود ادامه این کمک‌ها شرط و شروطی مانند قوانین ضد پول‌شویی و ضد فساد تعیین خواهند کرد.

ابوالفتح خواسته احزاب آمریکا را افزایش نظارت بر نحوه هزینه‌کرد کمک‌های آمریکا به جنگ اوکراین دانست و گفت: سیاستمداران این کشور خواستار آگاهی از سرنوشت کمک‌ها و تسلیحاتی هستند که در اختیار اوکراین قرار می‌گیرد به همین دلیل در این چنین مواردی سختگیری خواهند کرد اما اینکه تصور کنیم آمریکا به طور کامل تغییر ریل دهد، از اوکراین حمایت نکند یا حتی وارد تعامل و دوستی با روسیه شود اتفاق نخواهد افتاد.

کد خبر 619328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.