سال گذشته ۲۶۰ هزار حیوان‌گزیدگی در کشور به ثبت رسیده است/ ۱۶ مورد مرگ ناشی از هاری

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان گفت: سال گذشته ۲۶۰ هزار حیوان‌گزیدگی در کشور ثبت کردیم و برای نخستین بار ۱۶ مورد مرگ انسانی ناشی از هاری داشتیم، از این رو روند افزایش حیوان‌گزیدگی و هاری روزبه‌روز در حال افزایش است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهزاد امیری امروز _دوشنبه بیست‌وسوم آبان‌ماه_ در نوزدهمین همایش کشوری بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان «زئونوز»، اظهار کرد: یکی از اهداف مهم این همایش، تحقق رویکرد سلامت یکپارچه و واحد است؛ بیماری زئونوز بیش از هر بیماری دیگری، برای پیشگیری نیازمند تعاملات فرابخشی است.

وی با اشاره به اهداف برگزاری نوزدهمین همایش کشوری بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان، ادامه داد: ارتقای نظام مراقبت بیماری‌های زئونوز، شناسایی و تحلیل نقاط ضعف نظام مراقبت، ارتقای هماهنگی‌ها و همکاری‌های درون‌بخشی و بین‌بخشی، بررسی چالش‌ها و مشکلات و تازه‌های مراقبت و کنترل، تدوین و به‌روزرسانی برنامه‌های زئونوز، تدوین و به‌روزرسانی فهرست پایش‌های فنی، بیماری‌های نوپدید و بازپدید (زئونوز) با اولویت طاعون و تب کیو و تولارمی، طرح موضوعات مرتبط با سامانه پورتال و سیب، شرح اهم اقدامات انجام شده و برنامه‌های در دست اجرا، بیان انتظارات متقابل مرکز مدیریت بیماری‌ها و دانشگاه‌ها از جمله اهداف مد نظر در این زمینه است.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان تصریح کرد: برآورد مشخصی در زمینه این بیماری وجود ندارد، از این رو بحث ارتقای نظام مراقبت مطرح شده تا به صورت مرتب برآوردی از میزان بروز و شیوع بیماری‌ها داشته باشیم و مسائلی جهت صحت بیماری و حساسیت نظام مراقبت تبیین شود.

وی اضافه کرد: در استان‌های غربی، شمال غرب و شمال شرق کشور بیشترین موارد ابتلاء به بروسلوز به جهت موضوعات اقلیمی و سلامت دام وجود دارد، از این رو بعید است در یک استان مانند همدان که بیشترین میزان بروز بروسلوز را دارد، استان‌های مجاور آن به یک سوم بروز برسد، از این رو از دید تخصصی و کارشناسی به نظر می‌رسد در آن استان‌ها نظام بیماریابی و مراقبت ضعیف عمل کرده است.

وی اضافه کرد: در صورتی که سایر سازمان‌ها، ادارات و دستگاه‌هایی که در راستای پیشگیری بیماری زئونوز مسئولیت دارند، همکاری نکنند نمی‌توانیم به اهداف تعیین شده دست یابیم.

امیری گفت: سال گذشته بیش از ۲۶۰ هزار حیوان‌گزیدگی در کشور ثبت کردیم و برای نخستین بار ۱۶ مورد مرگ انسانی ناشی از هاری داشتیم، از این رو روند افزایش موارد حیوان گزیدگی و درصد ابتلاء حیوانات عامل گزش و هاری نیز روزبه‌روز در حال افزایش است.

۷۰۰ مرکز درمان پیشگیری هاری در کشور وجود دارد

وی با بیان اینکه ۷۰۰ مرکز درمان پیشگیری هاری در کشور وجود دارد که خدمات ارزنده‌ای به مردم ارائه می‌کنند، تصریح کرد: استنباط عمده افرادی که سال گذشته جان خود را بر اثر هاری از دست دادند، این بوده که خراش ساده مشکلی ایجاد نمی‌کند، همچنین بسیاری اتباع خارجی بودند که اطلاعات کافی نداشتند یا از اتباع غیرمجاز بودند، به همین دلیل به مراکز بهداشتی مراجعه نکردند که در نهایت به مرگ آن‌ها منجر شد.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان افزود: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اقدامات فراوانی طی دو سال گذشته انجام داده که قابل تقدیر است، همچنین دستورالعمل‌های کشوری ابلاغ شد که در نامه‌ای به معاونت بهداشت دانشگاه‌ها این دستورالعمل را ابلاغ کردیم، اجرای دستورالعمل‌های مرتبط در سطح استان‌ها و شهرها به صورت کامل ازجمله مطالبات مد نظر در این حوزه است.

وی اضافه کرد: لازم است به صورت هدفمند حرکت کنیم تا با ارزیابی مسائل، اهداف مد نظر را محقق کنیم، دستورالعمل‌ها نواقصی دارد، اما قابل تقدیر است.

اختصاص ۳۰ میلیارد اعتبار جهت کنترل و پیشگیری از سالک در سال جاری

امیری خاطرنشان کرد: دستورالعملی تهیه شده که براساس آن سگ‌ها را عقیم، واکسینه و سپس آزاد می‌کنند که این اقدام هزینه‌بر، طاقت‌فرسا و سنگین است؛ به‌طورطبیعی یک دستگاه به تنهایی نمی‌تواند متولی آن باشد، اما علی‌رغم تمام مشکلات این اقدام توسط سازمان دهیاری‌ها انجام می‌شود، از این رو امیدواریم بخشی از معضل افزایش جمعیت سگ‌های بدون صاحب را کنترل کنیم و این موضوع باید در استان‌ها و شهرستان‌ها به صورت جدی پیگیری شود.

وی با بیان اینکه در اجرای برنامه‌های متعدد چالش‌ها و مشکلاتی وجود دارد، افزود: بیش از ۱۵۰ مشکل و چالش درخصوص بیماری زئونوز احصا شده است که اولویت‌بندی‌ها صورت گرفته و براساس مواردی که بیشترین اثربخشی را می‌تواند داشته باشد، اقدامات را به پیش می‌بریم.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان با اشاره به اینکه بسیاری از پزشکان تاکنون یک بیمار تولارمی و تب‌کیو و طاعون مشاهده نکردند، اظهار کرد: ضعف در آموزش پزشکی وجود دارد، یکی دیگر از وظایف این است که مباحث مرتبط را در این راستا مد نظر داشته باشیم و دستورالعمل‌ها را به عنوان منبع آزمون در بعد تخصصی قرار دهیم.

وی اضافه کرد: سال گذشته اقدامات فراوانی انجام شد؛ یکی از ضرورت‌ها بازبینی دستورالعمل‌ها و تدوین دستورالعمل‌هایی که تاکنون وجود نداشته است، بود. استفاده از درس‌آموخته‌ها اولویتی جدی است تا بتوانیم موارد مستند را جمع‌آوری و از آن‌ها استفاده کنیم.

امیری گفت: در سال جاری ۳۰ میلیارد تومان اعتبار جهت کنترل و پیشگیری از سالک اختصاص داده شده است، این در حالی است که طی سال‌های گذشته اعتباری برای مقابله با بیماری سالک اختصاص داده نشده، از این رو اعتباراتی از محل منابع کمیساریایی برای تجهیزات آزمایشگاهی اختصاص خواهیم بود.

کد خبر 619226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.