۵۰ درصد بیماری‌های عفونی از نوع زئونوز است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد بیماری‌های عفونی «زئونوز» است، گفت: ۲۵ درصد تولیت سلامت در اختیار وزارت بهداشت و حدود ۷۵ درصد دیگر برعهده سایر دستگاه‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمید گله‌داری امروز _دوشنبه بیست‌وسوم آبان‌ماه_ در نوزدهمین همایش کشوری بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان، ضمن گرامیداشت ۲۵ آبان‌ماه به عنوان روز حماسه ایثار و شهادت، اظهار کرد: بیست‌وپنجم آبان‌ماه سال ۶۱ در اصفهان ۳۷۰ شهید تشییع شدند، همچنین ۲۳ هزار شهید و تعدادی جانباز و ایثارگر در این استان هستند، به‌ازای هر صندلی ۷۲ شهید تقدیم نظام جمهوری اسلامی ایران شده است، موضوع رسالت مسئولان و مردم را سنگین‌تر می‌کند.

وی با بیان اینکه برگزاری همایش‌های کشوری چالش‌های فراوانی دارد و تلاش‌های بسیاری برای برگزاری این همایش انجام شده است، ادامه داد: هدف اصلی از برگزاری این همایش‌ها تبادل اطلاعات، بازآموزی آنچه در گذشته فراگرفته شده و به اشتراک گذاشتن یافته‌های جدید است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد بیماری‌های عفونی، بیماری زئونوز است، تصریح کرد: ۲۵ درصد تولیت سلامت در اختیار وزارت بهداشت و حدود ۷۵ درصد برعهده سایر دستگاه‌ها است.

وی اضافه کرد: اگر در ۲۰۰ کیلومتری شرق اصفهان با معضلی به نام سالک روبه‌رو هستیم که سالانه حدود سه هزار بیمار را مبتلا می‌کند، اگر در ۲۰۰ کیلومتری غرب اصفهان با بیماری بروسلوز روبه‌رو هستیم که سال‌ها بیماری‌های تب‌مالت و هشدار دام را برای ما به ارمغان آورده و اگر در شهر اصفهان با بیماری هاری و سگ‌های بدون صاحب روبه‌رو هستیم، به این دلیل است که شاید در مباحث فرابخشی همکاری لازم و کافی را نداشتیم.

گله‌داری خاطرنشان کرد: اگر در این جلسه از محیط زیست، دامپزشکی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها حضور دارند، به این دلیل است که در خصوص بیماری زئونوز تنها با یک بیماری که به واحد واگیر اختصاص داشته باشد، روبه‌رو نیستیم.

حدود ۱۰ درصد بیماری زئونوز نوپدید است

وی ادامه داد: حدود ۱۰ درصد بیماری‌های زئونوز نوپدید است و کمتر از ۴۰ سال از کشف آن‌ها می‌گذرد، آخرین بیماری که جهان را درگیر کرد کووید -۱۹ بوده است که معضلاتی در حوزه اقتصادی و انسانی به وجود آورد و در اصفهان حدود شش تا هفت هزار مرگ قطعی ناشی از کووید -۱۹ داشتیم، همچنین بر اثر این بیماری نوپدید، افراد بسیاری بیکار و برخی خانواده‌ها متلاشی شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: درحال‌حاضر با معضلی به نام بیوتروریسم روبه‌رو هستیم، اگر قرار است پدافند غیرعامل در این حوزه ورود کند، باید در حوزه بیماری زئونوز باشد، از این رو پدافند غیرعامل باید در جلسات این حوزه حضور یابد و این موضوع را مورد توجه قرار دهد.

وی گفت: در اصفهان همکاری‌های خوبی بین دستگاه‌های فرابخشی در کارگروه سلامت و امنیت غذایی وجود دارد، اما اگر نیاز باشد قوانینی را وضع کنیم و از طریق کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی پیگیری کنیم، باید در این همایش‌ها اتفاقات مؤثری رخ دهد تا به اهداف مد نظر در این زمینه دست یابیم.

گله‌داری با بیان اینکه امیدواریم مسئولان وزارتخانه وضع قوانین بازدارنده و لازم را درخصوص مبارزه با بیماری‌های زئونوز مد نظر قرار دهند، ادامه داد: مبارزه با شیوع این بیماری‌ها نیازمند ابزار بوده که این ابزار داشتن نیرو، فضای فیزیکی، تجهیزات، اعتبارات و قوانین بازدارنده است، خلاءهای فراوانی وجود دارد، اما امیدواریم مسئولان وزارتخانه آن‌گونه که باید قوانین را وضع کنند.

وی با بیان اینکه گاهی با مشکلات و معضلاتی روبه‌رو هستیم که تنها ابزار مسئولان ذی‌ربط در این زمینه قانون و دادگستری است، گفت: لازم است بدانیم به دلیل نبود قوانین درست مشکلات مختلفی در راستای بیماری‌های زئونوز مواجه هستیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: تا زمانی که دید مسئولان در بالادست به موضوع بهداشت معطوف نباشد، به طور قطع موفق نخواهیم بود، نمونه‌های متعددی از بیماری‌ها وجود دارد، از این رو می‌توان با کنترل و آموزش از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کرد.

وی تصریح کرد: برآورد بودجه برای سال جاری حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان بوده که سه میلیارد تومان آن محقق شده است، اما عملیات را متوقف نکردیم، از این رو باید درخصوص توجیه مسئولان کشور و سلامت گام‌های بیشتری برداریم و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اقدامات لازم را انجام دهند و بودجه مناسبی برای این حوزه در نظر گرفته شود.

کد خبر 619218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.