حقوق و مهریه زن بعد از فوت به ورثه می‌رسد؟

یک وکیل پایه یک دادگستری با بیان اینکه با فوت زن تمام حقوق و مطالبات او به ورثه وی می‌رسد، گفت: از جمله حقوق زن، مهریه او است که اگر در زمان حیات او از شوهر نگرفته باشد، این حق به ورثه‌ زن می‌رسد.

رسول جبار زارع در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در پاسخ به این سوال که آیا پدر و مادر می‌توانند قبل از فوت به تقسیم ارث اقدام کنند؟، اظهار کرد: ارث زمانی معنا و مفهوم پیدا می‌کند که شخصی فوت کند و ماترکی (میراث) از وی باقی بماند، بنابراین اگر والدین قبل از فوت اقدام به تعیین سهم برای اولاد کنند، این موضوع در قالب عنوان ارث نمی‌گنجد.

وی ادامه داد: والدین می‌توانند قسمتی یا هر میزان از اموال و املاک خود را به یک یا چند نفر از فرزندانشان یا هرکس دیگری در قالب عقود دیگری مانند هبه، صلح، فروش یا به اشکال حقوقی دیگری واگذار کنند، همچنین می‌توانند وصیت کنند که بعد از فوت آن‌ها، قسمتی از اموال به شخص دیگری غیر از فرزندان آن‌ها واگذار شود.

این وکیل پایه یک دادگستری تصریح کرد: البته اگر در قالب وصیت باشد این وصیت فقط تا یک‌سوم کل ارثیه نافذ است، مگر اینکه وُراث آن را تنفیذ و تأیید کنند، در غیر این صورت، نسبت به مازاد یک‌سوم، وصیت باطل و بلا اثر است.

وی ادامه داد: پدر و مادر می‌توانند ارثیه خود را حتی به غیر از ورثه به عنوان مثال برای امور خیریه یا یکی از همسایگان وصیت کنند، در این راستا اگر والدین قبل از فوت برای جلوگیری از هرگونه نزاع احتمالی قصد دارند به یکی از این روش‌ها اقدام کنند، باید از طریق ثبت و صدور سند رسمی اقدام کنند تا موضوع طبق رابطه حقوقی استحکام داشته باشد و از طرح هرگونه دعوای احتمالی جلوگیری شود.

جبارزارع با اشاره به محروم کردن فرزندان از ارث، خاطرنشان کرد: محرومیت از ارث در قوانین وجود ندارد و هیچ فردی حق ندارد و نمی‌تواند وراث خود را از ارث محروم کند، وصیت‌کننده می‌تواند حداکثر تا یک سوم از اموال خود را در وصیت‌نامه به فرد یا مصرف مشخصی برساند، اما وصیت کردن بیش‌تر از یک سوم، جایز نیست.

وی اضافه کرد: اگر فردی در زمان حیات خود اموالی را به یکی از وارثانش انتقال رسمی دهد، دیگر ورثه نمی‌توانند به این امر اعتراض کنند و بعد از فوت فرد آن ورثه‌ای که قبل از فوت او اموالی به نامش شده، باز هم از دیگر اموال مطابق قانون سهم می‌برد.

این وکیل پایه یک دادگستری با بیان اینکه با فوت زن تمام حقوق و مطالبات او به ورثه وی می‌رسد، گفت: از جمله حقوق زن، مهریه او است که اگر در زمان حیات او از شوهر نگرفته باشد، این حق به ورثه‌اش می‌رسد، از این رو پدر و مادر زن از مهریه وی ارث برده و برای محاسبه مهریه، سهم شوهر از مبلغ مهریه کسر و مطابق سهم‌الارث پدر و مادر به آن‌ها داده خواهد شد.

کد خبر 619181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.