نوجوانان تیرانی شهردار افتخاری می‌شوند

طبق تصمیم جدید مدیریت شهری تیران، نوجوانان این شهر شهردار افتخاری می‌شوند تا در کنار مسئولان شهری به توسعه منطقه خود کمک کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مشارکت شهروندان یکی از مهم‌ترین اصول در دستیابی به شهری سالم و پایدار است، در این بین تکیه بر ظرفیت نسل جوان و نوجوان اهمیت زیادی دارد و می‌تواند نقطه قوتی برای مدیریت شهری باشد.

طرح ابتکاری شهرداری تیران با عنوان شهردار افتخاری با شعار «آینده را از امروز می‌سازیم» ویژه نوجوانان در همین راستا تدوین شده است تا فرصت برای رشد استعدادهای نسل جدید و بهره‌گیری از ایده‌ها و پیشنهادهای این نسل در اداره شهر متناسب با توانایی و علاقه‌مندی آنها فراهم شود و اقدامی هدفمند برای آینده شهر رقم بخورد. در گفت‌وگو با حسن حجتی، شهردار تیران ابعاد مختلف این طرح فرهنگی و ابتکاری را بررسی کردیم. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

اهداف اجرای این طرح چیست؟

نقش مردم در مدیریت و اداره شهر غیرقابل انکار است و مسئولان شهری همواره به دنبال فرصت‌سازی برای این تحقق این مهم بوده‌اند. لازم است در این فرآیند همه گروه‌های سنی مورد توجه قرار بگیرند تا نسل جدید میدان فعالیت، مشورت‌دهی، نظردهی و ایفای مسئولیت را بیابد.

زمینه‌سازی برای مشارکت‌بخشی فراتر از سخنرانی و گفتمان است، از این رو لازم است پروژه‌های فرهنگی در این راستا تعریف شود. مدیریت شهری در دوره جدید طرح شهرداران افتخاری را ویژه نوجوانان پایه‌گذاری کرده است.

در این طرح شناسایی استعدادهای نوجوانان فعال در حوزه مدیریت شهری، بهره‌گیری از ایده‌های نوجوانان برای آموزش و فرهنگ‌سازی، فعال‌سازی نقش نوجوانان در مدیریت و توسعه شهر، آموزش، توانمندسازی و ارتقای سطح دانش نسل جوان در حوزه‌های شهری، تیم‌سازی و تربیت نیرو برای آینده شهر، فعال‌سازی نقش نوجوانان در امور شهر و خانواده‌ها، بهره‌گیری از توان و ایده نوجوانان برای ارتباط بیشتر با گروه‌های مختلف سنی در انتقال مفاهیم شهروندی، مورد توجه است.

دلیل انتخاب گروه سنی نوجوان برای اجرای این طرح چیست؟

نوجوانی یکی از بهترین دوره‌های زندگی برای آموزش و تربیت به حساب می‌آید، چراکه این قشر از سنین کودکی و بازی گوشی‌ها گذشته و کمتر با دغدغه‌های دوران جوانی روبه‌رو است، بهره‌گیری از ظرفیت‌های این قشر برای برنامه‌ریزی، مشورت و رشد شخصیتی توصیه شده است.

موضوع‌های مرتبط با نوجوانان در جامعه مغفول مانده و نیازمند توجه بیشتر است، در دوره جدید مدیریت شهری نیازهای این قشر و توجه به استعدادهای نوجوانان مورد توجه ویژه قرار دارد و راهبرد مدیریت شهری در این حوزه انجام فعالیت‌های هدفمند و فعال‌سازی نوجوانان در اداره شهر، آموزش و توانمندسازی آنان است، در این راستا نشست‌های تخصصی با نوجوانان برگزار و چگونگی اجرای طرح با نظر همین قشر، کارشناسان روانشناسی و علوم اجتماعی بررسی و تعریف می‌شود.

چه برنامه‌هایی برای طرح شهرداران افتخاری پیش‌بینی کرده‌اید؟

آموزش و ارتقای سطح دانش عمومی در حوزه شهری، پارلمان و مدیریت شهر، برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوع‌های اجتماعی و شهر، بازدید از طرح‌های شهری به صورت دوره‌ای، اجرای برنامه و طرح‌های شهری با دریافت ایده و طرح‌های نوجوانان شهر و ایجاد میز مشورتی نوجوانان در حوزه شهری در بازه زمانی یک ساله دنبال می‌شود.

فرآیند اجرای این طرح چگونه پایه‌گذاری شده است؟

پس از اعلام فراخوان، جلسه گزینش و ارزیابی با حضور کارشناسان اجتماعی و روانشناسی برگزار و گروه‌بندی بر اساس توانمندی و انتخاب افراد برتر با نظر مشاور انجام می‌شود، البته چنانچه نوجوانانی از میان شرکت‌کنندگان در رشته‌های دیگر استعداد داشته باشند، در آینده از ظرفیت آنها به عنوان نیروی افتخاری در دیگر حوزه‌ها و بخش‌های اداری استفاده خواهد شد.

مدت زمان اجرای طرح یک سال پیش‌بینی شده است، پس از آن فرصت‌های دیگری برای این نوجوانان لحاظ و زمینه جذب نیروی جدید فراهم می‌شود. اختتامیه طرح نیز همزمان با روز نوجوان سال ۱۴۰۲ خواهد بود.

چه معیارهایی برای انتخاب گروه شهرداران افتخاری پیش‌بینی شده است؟

سکونت در شهر تیران حداقل به مدت پنج سال، اهل مطالعه بودن و ارائه ایده‌های جدید، اهل مشورت بودن و انجام کارگروهی و علاقه‌مند بودن به فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و تیمی جزو مهمترین ملاک‌ها است.

انتظار داریم مسئولان مدرسه، خانواده‌ها و فعالان اجتماعی نوجوانان را در قالب این طرح گزینش نکنند تا نوجوان بر اساس علاقه و شناخت فردی خود ثبت‌نام کند و گزینش توسط روانشناسان طرح انجام شود.

کد خبر 619180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.