زنگ خطر تغییرات آب‌وهوایی به صدا درآمده است

کارشناسان با اعلام وضعیت قرمز هشدار داده‌اند که علائم حیاتی زمین به مرحله خطرناک رسیده و بشریت با یک وضعیت اضطراری آب‌وهوایی مواجه است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گزارش جدید ائتلاف بین‌المللی آب‌وهوایی به رهبری محققان دانشگاه ایالتی اورگان (OSU) نشان می‌دهد که علائم حیاتی زمین در وضعیت بحرانی قرار دارد.

این گزارش با عنوان «هشدار دانشمندان جهان در مورد وضعیت اضطراری آب‌وهوایی ۲۰۲۲» در مجله BioScience منتشر شده و به امضای بیش از ۱۵ هزار دانشمند از ۱۸۴ کشور جهان رسیده است.

حال زمین خوش نیست

هشدار دانشمندان جهان در مورد وضعیت اضطراری آب‌وهوایی ۲۰۲۲ یک ارزیابی بعدی از علائم حیاتی سیاره‌ای با تمرکز بر بلایای مرتبط با آب‌وهوا و تغییرات شدید اقلیمی است.

در این گزارش مشخص شده است که ۱۶ علامت از ۳۵ علامت حیاتی سیاره‌ای که برای ردیابی تغییرات آب‌وهوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، درحال‌حاضر در بالاترین حد خود قرار دارند.

زنگ خط تغییرات آب‌وهوایی به صدا درآمده است

محققان در این گزارش داده‌های جدیدی را به اشتراک گذاشته‌اند که نشان‌دهنده فراوانی روزافزون رویدادهای گرمایی شدید، شیوع بیشتر تب دنگی ناشی از پشه و افزایش از بین رفتن پوشش جهانی درختان به دلیل آتش‌سوزی است. علاوه بر این، آن‌ها هشدار داده‌اند که سطح دی‌اکسید کربن اتمسفر به ۴۱۸ قسمت در میلیون (۰.۰۴ درصد) رسیده است که بالاترین رکورد در تاریخ به شمار می‌رود.

در گزارش دانشمندان جهان درباره وضعیت اضطراری آب‌وهوایی ۲۰۲۲، مجموعه‌ای از علائم حیاتی گرافیکی تغییرات آب‌وهوایی زمین در ۴۰ سال گذشته ارائه شده که نشان می‌دهد انتشار گازهای گلخانه‌ای همچنان با سرعت زیادی در حال افزایش است. این امر اثرات مخرب فزاینده‌ای به‌دنبال دارد و به جز چند مورد استثنا، جهان به‌طور ناامیدکننده‌ای در مسیر مقابله با آن شکست خورده است.

علاوه بر این در گزارش مذکور آمده که با وجود حجم بالای امواج گرمای، آتش‌سوزی جنگلی، سیل و طوفان، بحران آب‌وهوایی به‌معنای واقعی خود فرا رسیده و بسیار سریع‌تر از انتظار و پیش‌بینی دانشمندان در حال شتاب گرفتن است. شدت عمل بیش‌ازحد انتظار بحران موجود، اکوسیستم‌های طبیعی و سرنوشت بشریت را تهدید می‌کند و اگر بشر به شیوه کنونی خود ادامه دهد شرایط به‌طور قطع بدتر خواهد شد.

زنگ خط تغییرات آب‌وهوایی به صدا درآمده است

تغییرات اقلیمی یک موضوع مستقل نیست. برای جلوگیری از رنج‌های غیرقابل توصیف در آینده، لازم است امروز با اقداماتی همچون حذف انتشار سوخت‌های فسیلی و حمایت از سازگاری‌های اقلیمی منصفانه اجتماعی با تمرکز بر مناطق کم‌درآمد آسیب‌پذیر، از طبیعت محافظت و حمایت کرد؛ حال آنکه پس از گذشت تنها سه دهه از زمانی که بیش‌از ۱۷۰۰ دانشمند از سراسر جهان، گزارش «هشدار دانشمندان جهان به بشریت» را در سال ۱۹۹۲ امضا کردند، انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان ۴۰ درصد افزایش یافته است. علاوه بر این از آنجا که دمای زمین در حال افزایش است، فرکانس یا بزرگی بعضی از انواع بلایای آب‌وهوایی نیز ممکن است در حال افزایش باشد که این به‌نوبه خود بحران‌های آب‌وهوایی عظیمی به‌دنبال خواهد داشت.

اقدامات آب‌وهوایی برای خروج از وضعیت قرمز

دانشمندان در گزارش «هشدار دانشمندان جهان در مورد وضعیت اضطراری آب‌وهوایی ۲۰۲۲» شش گام مهم و مرتبط با هم ارائه کرده‌اند که با بهره‌گیری از آن‌ها دولت‌ها و کل بشریت می‌توانند برای کاهش بدترین اثرات ناشی از تغییرات آب‌وهوایی به‌کار گیرند. این شش گام بخش‌های انرژی، آلاینده‌های کوتاه‌مدت، طبیعت، غذا، اقتصاد و جمعیت را پوشش می‌دهد.

کاهش و انطباق با تغییرات اقلیمی مستلزم دگرگونی‌هایی در شیوه‌های حاکمیت، مدیریت، تغذیه و برآوردن نیازهای مواد و انرژی است. افزایش نگرانی‌های جهانی در زمینه تغییرات آب‌وهوایی در شرایط فعلی عنصری دلگرم‌کننده محسوب می‌شود که امیدها را برای پیاده‌سازی و پذیرش این دگرگونی‌ها بالا می‌برد.

در راستای این افزایش، نهادهای دولتی در حال اعلام وضعیت اضطراری آب‌وهوایی هستند، مسئولان ذی‌ربط به انتشار بخش‌نامه‌های آب‌وهوایی پرداخته‌اند، دانش‌آموزان سراسر جهان دست به اعتصاب‌های اقلیمی می‌زنند، پرونده‌های زیست‌بوم کشی (تباه‌سازی محیط‌زیست با اقدامات مختلفی همچون آلوده‌سازی) در دادگاه‌های جهانی مورد رسیدگی قرار دارد و جنبش‌های آب‌وهوایی مردمی خواستار تغییر رویه فعلی هستند. دانشمندان نیز خواستار استفاده گسترده از علائم حیاتی هستند و پیش‌بینی می‌کنند که شاخص‌های گرافیکی به سیاست‌گذاران و عموم مردم اجازه می‌دهد تا بزرگی این بحران را درک، پیشرفت‌ها را دنبال و اولویت‌ها را برای کاهش تغییرات آب‌وهوایی تنظیم کنند.

نکته جالب‌توجه این‌که چنین تغییرات دگرگون‌کننده‌ای با عدالت اجتماعی و زیست‌محیطی همراه و نویدبخش رفاه بیشتر انسان در بلندمدت نسبت به حالت معمول فعلی است. کارشناسان بر این باور هستند که اگر سیاست‌گذاران و سایر اقشار بشری به هشدارها و اعلام وضعیت اضطراری آب‌وهوایی واکنش نشان دهند و برای حفظ حیات در سیاره زمین به‌عنوان تنها خانه بشر اقدام کنند، چشم‌انداز بحران فعلی به‌میزان چشمگیری متحول خواهد شد.

کد خبر 619096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.