سلام و پیام رهبر معظم انقلاب به مردم سیستان‌وبلوچستان

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه، بیست‌وسوم آبان‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گاز رایگان برای یک میلیون مشترک» نوشت: در هفته‌های اخیر کشور وارد فصول سرد سال شده و همزمان با این تغییر دما، روند افزایشی مصرف گاز نیز آغاز شده است.

هفته گذشته مصرف گاز در بخش خانگی صددرصد افزایش داشت و پیش‌بینی می‌شود که این هفته و هفته آینده نیز این روند ادامه‌دار باشد اما در همین شرایط مدیران ارشد وزارت نفت و صنعت گاز از ناترازی روزانه بیش از ۲۵۰ میلیون مترمکعب بین تولید و مصرف گاز خبر می‌دهند که از سه سال قبل تاکنون رخ داده است و سبب استفاده از سوخت مایع در صنایع و نیروگاه‌ها می‌شود.

سال گذشته سعی شد که این ناترازی به نحوی مطلوب کنترل شود تا خاموشی‌های زمستان ۱۳۹۹ تکرار نشود. امسال نیز از همان ماه‌های گرم سال تلاش صنعت نفت و گاز آغاز شد تا زمستان امسال هم برای مشترکان بخش خانگی بدون دغدغه و قطعی گاز سپری شود؛ از افزایش تولید گاز که جواد اوجی، وزیر نفت درباره آن اعلام کرده «امسال مرحله نخست طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به همت کارکنان پتروپارس و شرکت ملی نفت ایران با برداشت روزانه ۱۴ میلیون مترمکعب به بهره‌برداری می‌رسد» تا ذخیره‌سازی سوخت در نیروگاه‌ها و صنایع که چند وقتی است آغاز شده است.

اما مسئله اینجا است که گاز ارزان در ایران برای برخی از مشترکان سیگنال اشتباهی ارسال می‌کند و نتیجه آن چیزی جز افزایش مصرف نیست.
در این رابطه سال گذشته اصلاحاتی در زمینه تعرفه‌ها رقم خورد، به‌طوری‌که گازبها برای برخی از مشترکان رایگان شد، برای کم‌مصرف‌ها مانند سال‌های قبل محاسبه شد و در همین حال تعرفه‌های تنبیهی برای پرمصرف‌ها که نقش بزرگی در اتلاف انرژی دارند، در نظر گرفته شد.

سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز با بیان اینکه گاز طبیعی برای حدود یک میلیون و ۱۱۹ هزار مشترک رایگان شد، می‌گوید: «از این تعداد، ۸۷۳ هزار مشترک مربوط به کمیته امداد امام خمینی (ره) و ۲۴۶ هزار مشترک هم مربوط به سازمان بهزیستی است.»

به گزارش وزارت نفت، مسلم رحمانی با اشاره به اعمال قانون رایگان شدن گازبها برای مشترکان زیر پوشش سازمان‌های حمایتی (کمیته امداد و سازمان بهزیستی) ادامه می‌دهد: «امسال این تعداد افزایش می‌یابد، زیرا هر ساله اشتراک‌های جدیدی به مشترکان افزوده می‌شود و اشتراک‌های جدید هم به طور عمده از روستاها هستند.»

سلام و پیام رهبر معظم انقلاب به مردم سیستان و بلوچستان

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سلام و پیام رهبر معظم انقلاب به مردم سیستان و بلوچستان» نوشت: رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به نمایندگی از رهبر انقلاب به زاهدان رفت حجت الاسلام محمد جواد حاج علی‌اکبری، که به عنوان نماینده رهبر انقلاب به سیستان و بلوچستان سفر کرده است، در بدو ورود به زاهدان گفت: خدا را شاکریم که از سوی دوست برای دیار دوست و دوستان حامل سلام و پیام هستیم و آمده‌ایم تا سلام مقام معظم رهبری را به مردم استان سیستان و بلوچستان برسانیم و اندوه و ناراحتی ایشان را از حوادثی که اتفاق افتاده و تدابیر عالی که برای حل مشکلات داشته‌اند و تدابیر تکمیلی را با بزرگان استان و گروه‌های مختلف در میان گذاشته و از عزیزانی که در این حوادث، شهید، جانباخته، جانباز و مجروح شده‌اند دیدار خواهیم داشت و از آن‌ها دلجویی خواهیم کرد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور ادامه داد: در این ایام، نماینده مقام معظم رهبری در استان و استاندار مسیرهایی را دنبال کرده‌اند، اما این تدبیر ویژه مقام معظم رهبری است و امیدواریم منشأ خیر و برکت باشد.

در سفر حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور به زاهدان، حجت‌الاسلام مهدوی مهر و حجت‌الاسلام لطفیان او را همراهی می‌کنند. حجت‌الاسلام مهدوی مهر دبیر هیئت امنای جامعه المصطفی و حجت‌الاسلام لطفیان دبیر شورای برنامه‌ریزی مدارس دینی اهل سنت است.

رهبر معظم انقلاب یازدهم مهرماه گذشته در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های نیروهای مسلح در تحلیل و تبیین انگیزه دولت‌های خارجی در طراحی و اجرای اغتشاشات اخیر، ضمن اشاره به این نکته که اقوام ایرانی از جمله بلوچ و کرد به کشور و انقلاب اسلامی وفادارند، تصریح کردند: «انگیزه آن‌ها (دولت‌های خارجی) این است که احساس می‌کنند کشور در حال پیشرفت به سمت قدرت همه‌جانبه است و این را نمی‌توانند تحمل کنند؛ این را احساس می‌کنند، می‌بینند. می‌بینند که بحمدالله بعضی از گره‌های قدیمی در حال گشوده شدن است. البته کشور خیلی مشکل دارد، بر بعضی از این مشکلات سال‌ها گذشته، [اما] حرکت جدی‌ای وجود دارد برای برطرف کردن این مشکلات، برای گشودن این گره‌ها. حرکت به سمت پیشرفت را می‌بینند که شتاب گرفته در کشور؛ این واقعیتی است.

در همه بخش‌ها یک حرکت شتابنده‌ای را انسان مشاهده می‌کند، احساس می‌کند؛ این را آن‌ها هم احساس می‌کنند. آن‌ها نمی‌خواهند این اتفاق بیفتد. می‌بینند که کارخانه‌های نیمه‌تعطیل به کار افتاده، می‌بینند که دانش‌بنیان‌ها فعال شده‌اند، می‌بینند که تولیدات پیشرفته در بعضی از بخش‌ها روزبه‌روز خود را دارد نشان می‌دهد، می‌بینند که کارهایی دارد انجام می‌گیرد که می‌تواند تهاجم تحریم را که تنها اسلحه دشمن فعلاً تحریم است خنثی کند؛ این را مشاهده می‌کنند.

سلام و پیام رهبر معظم انقلاب به مردم سیستان و بلوچستان

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نوسازی قانون ۹۰ ساله اتباع» نوشت: نمایندگان مجلس با تصویب کلیات طرح «تأسیس سازمان ملی اقامت»، به‌روزرسانی قانون مهمی را آغاز کردند که ۹۱ سال از تصویب آن گذشته و با وجود افزایش جمعیت مهاجران در ایران به بیش از پنج میلیون نفر، ساز و کارهای قانونی آن متناسب‌سازی نشده است.

سال‌ها میزبانی ما از اتباع خارجی، کارنامه‌ای روشن دارد و رضایت نسبی آن‌ها از سکونت در ایران هم نشان می‌دهد که نمره ما در این حوزه، اگر نه عالی، اما قابل قبول بوده است. با این حال ضرورت به‌روز بودن قوانین میزبانی از اتباع خارجی هم یک ضرورت است که باید به آن توجه داشت.

اهمیت به‌روزرسانی قوانین اقامت اتباع خارجی در کشور، طی چند سال اخیر بارها مطرح شده و دولت و مجلس را هم برای انجام آن پای کار آورده است.

شهریورماه سال ۱۳۹۹، هیئت وزیران دولت دوازدهم لایحه «تشکیل سازمان مهاجران اتباع خارجی» را تصویب و به مجلس ارسال کرد اما ارائه طرح مشابه مجلس در این زمینه، سبب شد زمانی برای بررسی همزمان این طرح و لایحه در نظر گرفته شود و حالا آن‌طور که نماینده دولت اعلام کرده، طرحی که کلیات آن در جلسه علنی روز گذشته مجلس به تصویب رسید، ادغام لایحه دولت و طرح مجلس است.

این‌که چرا تلاش دولت و مجلس برای سامان‌دهی این حوزه مهم است، دلایل متعددی دارد که برخی از آن‌ها در صحبت‌های دیروز نمایندگان مجلس دیده می‌شود و نشان می‌دهد که ضعف‌های بسیاری در این زمینه داریم: بیش از پنج میلیون تبعه خارجی و مهاجر در کشور داریم، در حالی که بیش از ۷۳ کشور دنیا جمعیتی کمتر از این میزان دارند. قانون اقامت مربوط به سال ۱۳۱۰ بوده که کارآمدی در حوزه اقامت ندارد ما حتی سامانه‌ای برای رصد اطلاعات اتباع نداریم در حالی که ۲۵ دستگاه متولی سامان‌دهی اتباع هستند.

اما ببینیم طرح و لایحه ادغام شده دولت و مجلس که کلیات آن تصویب شد و قرار است به تشکیل سازمان ملی اقامت منجر شود، چه اهدافی را دنبال خواهد کرد:

این طرح بر اساس تجربیات جهانی و با توجه به شرایط جغرافیایی ایران تنظیم شده است و رویکرد آن، سامان‌دهی اتباع خارجی است.

همان‌طور که ایرانیان برای دریافت کارت ملی باید انگشت‌نگاری شوند، اتباع خارجی هم باید انگشت‌نگاری و چهره‌نگاری شوند و DNA آن‌ها مشخص شود.

هریک از اتباع خارجی برای ورود و عبور از ایران باید ثبت انگشت و چهره‌نگاری شوند. محل زندگی و کار اتباع باید مشخص باشد و کارفرمای اتباع خارجی هم باید ملزم به ارائه گزارش در سامانه الکترونیکی شود.

سازمان ملی مهاجرت برای نخبگان خارجی بر اساس ضوابط مجوز اقامت موقت صادر کند. همچنین ایثارگران غیرایرانی، چهره‌های برجسته فرهنگی، هنری، ورزشی، فعالان مؤثر اقتصادی به شرط سرمایه گذاری نیز می‌توانند درخواست اقامت مدت دار داشته باشند.

اتباع خارجی دارای مجوز اقامت هفت‌ساله علاوه بر خدمات دریافتی در اقامت سه‌ساله، مشمول مالکیت و نقل و انتقال سند اموال منقول و غیرمنقول نیز خواهند بود.

اتباع دارای اقامت ۱۰ ساله از تمام امتیازات و حقوق اتباع ایرانی، به استثنای حقوق سیاسی از قبیل حق رأی و انتخاب شدن موضوع قوانین انتخاباتی، مشارکت در فعالیت‌های سیاسی و همچنین انتصاب در مشاغل موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برخوردار می‌باشند.

اگر اتباع خارجی شناسنامه‌دار شوند و مشخص باشد که از چه توان و تخصصی برخوردار هستند و کجا زندگی می‌کنند، می‌توانیم از ظرفیت آن‌ها برای توسعه و پیشرفت کشور استفاده کنیم.

از سوی دیگر مخاطراتی که به دلیل نداشتن اطلاعات و شناسنامه ایجاد می‌شود از جمله مسائل امنیتی، اخلاقی و اقتصادی ناشی از همین موضوع نبود سامان‌دهی است که با این طرح می‌توان مشکل را حل کرد.

سلام و پیام رهبر معظم انقلاب به مردم سیستان و بلوچستان

کد خبر 619016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.