شرق آمریکا در تیررس قاره‌پیمای ایرانی!

"امکان نصب موشک یا محموله‌های دیگر بر موتور ماهواره‌بر باعث می‌شود بتوانیم ایالت‌های شرقی ایالات متحده آمریکا را به راحتی با این موشک‌ها هدف قرار دهیم، دستیابی به فناوری ساخت این موشک بخشی از خلأ بازدارندگی کشور را جبران کرد زیرا موشک‌های تولیدی صنایع دفاعی دوربرد بودند و موشک قاره‌پیما نداشتیم."

به گزارش خبرنگار ایمنا، دستیابی ایران به موشک‌های هایپرسونیک به عنوان چهارمین کشور دارای این فناوری پس از روسیه، چین و آمریکا در راستای هدف بازدارندگی غیرهسته‌ای ایران انجام شد که در برخی رسانه‌های بین‌المللی مورد تحلیل قرار گرفته است؛ از جمله هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک که در تیرماه ۱۴۰۱ امسال در یادداشتی از کارشناس مسائل دفاعی تاکید کرد ایران نیازی به تولید سلاح هسته‌ای ندارد زیرا اکنون نیز از طریق تسلیحات موشکی ایران و نفوذ منطقه‌ای از قدرت بازدارندگی بالایی برخوردار است.

موشک‌های هایپرسونیک نه در سطح کلاهک، بلکه خود آن دارای سرعتی ابرصوت، فراصوت است که به وسیله یک موشک بالستیک تا ارتفاع چند ۱۰ کیلومتری زمین صعود می‌کند و سپس از آن جدا می‌شود. موشک در طول مسیر تا هدف، حرکتی گلایدری و خزنده دارد و میان ارتفاع‌ها و جهات متفاوتی نوسان می‌کند تا به نقطه شیرجه نهایی برسد. سامانه‌های ضدموشکی به دلیل سرعت بسیار بالا، حرکت در لایه‌های رقیق جو و مانوردهی در مسیر، قادر به شناسایی و رهگیری موشک‌های هایپرسونیک نیستند.

بر لبه فناوری موشکی

حمید محمدی، کارشناس و تحلیلگر مسائل نظامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص ویژگی‌های موشک هایپرسونیک ایران اظهار کرد: موشک‌ها از نظر برد، سوخت مصرفی، نوع موتور، قابلیت حمل کلاهک و ویژگی‌های دیگر به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند، یکی از این دسته‌ها موشک‌های بالستیک هستند که وقتی به وسیله موتور پیشرانه خود از زمین جدا شد، بدون اتصال موتور یا با موتور ثانویه، مسیری را گلاید می‌کند.

وی موشک‌های بالستیک را دارای انواع متعدد دانست و افزود: موشک‌های بالستیک وقتی به وسیله موتور پیشرانه خود از زمین جدا می‌شوند، پس از طی مسیری در فراجو قرار می‌گیرند تا به وسیله گرانش زمین به سمت هدف بروند.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل نظامی با اشاره به تقسیم برد موشک‌ها به سه دسته کوتاه‌برد، میان‌برد و دوربرد خاطرنشان کرد: موشک‌های دارای برد بالاتر از ۵۵۰۰ کیلومتر در دسته بالستیک یا قاره‌پیما قرار می‌گیرند که هایپرسونیک‌ها نیز در این دسته قرار می‌گیرند، این موشک دارای شرایط ویژه‌ای است که تنها چهار کشور در دنیا توانایی ساخت آن را دارند.

وی سرعت حرکت موشک‌ها را متفاوت دانست و گفت: سرعت صوت در جو زمین ۳۴۳ متر بر ثانیه یعنی یک ماخ است، در فضای بالاتر از جو زمین که ذرات وجود ندارد، سرعت صوت افزایش می‌یابد موشک‌هایی که تحت عنوان موشک‌های سوپرسونیک شناخته می‌شوند به اندازه سرعت صوت حرکت می‌کنند و موشک‌های فراتر از سرعت صوت هایپرسونیک نام دارند.

محمدی با اشاره به ویژگی‌های این محصول جدید صنایع دفاعی اظهار کرد: موشک‌های هایپرسونیک برای رسیدن به هدف توسط پیشرانه‌ای فراتر از جو قرار می‌گیرند که از این نظر نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ یک دسته توسط موتور پیشران بالاتر از جو قرار می‌گیرند، در آنجا موتور از آنها جدا می‌شود و مسیری را در اصطلاح گلاید می‌کنند یعنی به وسیله بالچه‌های خود و بالای سر هدف می‌روند و با سرعت شیرجه به سمت هدف می‌زنند.

وی ادامه داد: دسته دوم این موشک‌ها مانند کروز در ارتفاع پایین حرکت می‌کنند تا به هدف برسند، بنابراین دستیابی به فناوری ساخت موشک‌های هایپرسونیک بسیار ویژه است زیرا به معنای حرکت بر لبه فناوری و تکنولوژی است.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل نظامی از دیگر دلایل اهمیت این موشک را نوع پیشرانه آن معرفی کرد و گفت: در همه موشک‌های هایپرسونیک از سوخت جامد استفاده می‌شود زیرا سوخت مایع وزن بیشتری دارد و این موضوع امکان قراردادن موشک در فراتر از جو را دشوار می‌کند.

وی هدایت‌پذیری موشک هایپرسونیک را قابل توجه دانست و یادآور شد: نوع هدایت‌پذیری موشک‌ها به دو شکل انجام می‌شود در دسته اول بالچه‌ها موشک را به فراجو می‌رسانند و از آن جدا می‌شوند اما در نوع دوم که موشک هایپرسونیک در آن قرار می‌گیرد، روی سر جنگی موشک که محموله‌ها را حمل می‌کند بالچه‌هایی قرار می‌دهند که توانایی تغییرپذیری و هدایت‌پذیری را از مبدا شلیک شده تا لحظه برخورد به هدف دارند که این یکی از ویژگی‌های مهم موشک تولید صنایع دفاعی کشور به‌شمار می‌آید.

موشک بدون مرز

محمدی مهمترین ویژگی موشک هایپرسونیک را سرعت بسیار سرسام‌آور آن اعلام کرد و گفت: در اصول نظامی سامانه‌های موشکی می‌توانند با اهدافی که سرعت مشخصی دارند، برخورد کنند اما موشک‌های هایپرسونیک به دلیل داشتن سرعت بسیار بالا قابلیت رهگیری و انهدام توسط سامانه‌های موشکی موجود کنونی را که توسط دشمنان ما از آنها استفاده می‌شود، ندارند.

وی با اشاره به ناتوانی سامانه‌های موشکی در انهدام این موشک ادامه داد: ویژگی دیگر موشک‌های هایپرسونیک که نشان‌دهنده حرکت آن بر لبه تکنولوژی است این است که این موشک‌ها در فراتر از جو گلاید می‌کنند و به حرکت خود ادامه می‌دهند و هنگام شیرجه روی هدف با سرعت بسیار بالا در جو قرار می‌گیرند که به دلیل اصطکاک با ذرات موجود در هوا، سرجنگی موشک گاهی تا ۱۴۰۰ و یا دو هزار درجه سانتی‌گراد داغ می‌شود.

این تحلیلگر مسائل نظامی ماده به کار رفته در سرجنگی موشک‌های هایپرسونیک را نیازمند فناوری ویژه برای تحمل دما دانست و اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با توانایی دانشمندان خود توانسته به تکنولوژی ساخت سر جنگی موشک‌های خود دست پیدا کند، همچنین بالچه‌های این موشک امکان هدایت‌پذیری آن را افزایش می‌دهد.

موازنه قدرت و ایجاد قدرت بازدارندگی

وی با اشاره به ویژگی‌های منحصربه‌فرد موتور موشک هایپرسونیک گفت: برای قرار گرفتن موشک، ماهواره و هر جسم دیگری در مدار باید آن‌را به فراجو انتقال داد، بنابراین نیاز به استفاده از موتوری دارد که سرعت و توانایی بردن محموله به فراتر از جو را داشته باشد، موتورهایی که به نام نسل سوم در صنعت دفاعی کشور شناخته می‌شوند و در ماهوراه‌بر قائم ۱۰۰ نیز از همین سری موتورها استفاده شد، توانایی فرستادن محموله‌ها به وسیله سوخت جامد به فراتر از جو را دارد.

محمدی درباره نقش این موشک‌ها در ایجاد قدرت بازدارندگی برای کشور افزود: ساخت پهپاد، تولید موشک و نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران بر اساس هویت خود امروزه از عواملی است که جزو مزیت‌های نسبی جمهوری اسلامی به‌شمار می‌آیند اما کشور ما به اذعان دوستان و دشمنان در زمینه موشکی نیز مزیت نسبی دارد.

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی اکنون به حدی از توانمندی موشکی در جمع چهار کشور دارای فناوری موشکی هایپرسونیک دست یافته که برای ما قدرت بازدارندگی در تقابل با دشمنان ایجاد کرده است و آنچه در روابط بین‌الملل به نام موازنه قوا شناخته می‌شود به درستی اجرا شده است.

این کارشناس مسائل نظامی با اشاره به قدرت ساخت سلاح هسته‌ای در کشورهای غربی گفت: با توجه به اینکه دشمنان بمب اتم دارند و ما بر مبنای فتوای رهبری به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیستیم در زمینه موشکی توانمندی خود را به حدی رساندیم که باعث ایجاد قدرت بازدارندگی برای کشور شد البته به باور نظریه‌پردازان رئالیست در روابط بین‌الملل بازدارندگی کامل وجود ندارد، با این حال به حدی از بازدارندگی رسیده‌ایم که می‌توانیم بگوییم در برابر دشمنان توانایی دفاع از هویت خود را داریم.

دستیابی به فناوری قابل استفاده در زمینه‌های گوناگون

وی موتور ماهواره‌بر را تکنولوژی قابل استفاده در زمینه‌های گوناگون دانست و تاکید کرد: امکان نصب موشک یا محموله‌های دیگر بر موتور ماهواره‌بر باعث می‌شود بتوانیم ایالت‌های شرقی ایالات متحده آمریکا را به راحتی با این موشک‌ها هدف قرار دهیم، دستیابی به فناوری ساخت این موشک بخشی از خلأ بازدارندگی کشور را جبران کرد زیرا موشک‌های تولیدی صنایع دفاعی دوربرد بودند و موشک قاره‌پیما نداشتیم.

محمدی با اشاره به اهمیت رونمایی از این سامانه در شرایط کنونی و بالا گرفتن تهدیدهای لفظی آمریکا افزود: در بیش از ۵۰ روز گذشته آمریکا و عناصر آن در منطقه ادعاهای زیادی را مطرح کردند، در حالی که مقامات دفاعی کشور اعلام کردند آنها به دنبال سرگرم کردن ما به قلب کشور و مسائل داخلی هستند و حمایت از اغتشاشات اخیر در راستای براندازی جمهوری اسلامی نیز با همین هدف انجام شد.

وی اظهارات خصمانه سیاستمداران ایالات متحده آمریکا را تکراری دانست و گفت: این نخستین بار نیست که چنین مواضعی از سوی ایالات متحده آمریکا و سیاستمداران آن مطرح می‌شود اما جمهوری اسلامی ایران نشان داده فارغ از هرگونه تاثیرپذیری از این جو رسانه‌ای و مطالب روبنایی سعی کرده است به مسائل زیربنا بپردازد و دکترین دفاعی ما در عرصه نظامی نیز در حال ظهور و بروز است.

کد خبر 619011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.