چه افرادی در اولویت دریافت وام ازدواج هستند؟

دختران دهه شصتی روستاها در اولویت دریافت وام ازدواج، حمایت دولت سیزدهم از زنان کارآفرین، پیشگیری از اعتیاد زنان و کودکان، درخشش زنان ایرانی با وجود اقدامات قهرآمیز و تسهیل برقراری حق عائله‌مندی برای بانوان سرپرست خانوار را در بسته خبری زنان ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه طبق آمار، تجردگرایی در بین دختران روستایی دو برابر بیشتر از دختران شهری است، اظهار کرد: به دلیل اینکه بسیاری از مردان روستایی به منظور اشتغال به شهرها مهاجرت و ازدواج می‌کنند، این مشکل برای دختران روستایی بیشتر است، بر همین اساس اولویت پرداخت وام ازدواج برای جوانان روستایی در نظر گرفته شد.

انسیه خزعلی درمورد رشد بی‌رویه طلاق و کاهش ازدواج در کشور، افزود: هنوز آمار دقیقی از میزان طلاق و ازدواج در سال‌جاری نداریم اما امیدواریم با درنظرگرفتن حمایت‌های مادی و معنوی، شاهد رشد ازدواج و کاهش طلاق در کشور باشیم؛ البته برنامه‌ای به عنوان مشاوره رایگان برای تغییر آمار طلاق ارائه شده است.

وی درخصوص اینکه بیشترین آمار طلاق در سال‌های نخست زندگی مشترک رخ می‌دهد، تاکید کرد: کسی منکر تأثیر مسائل اقتصادی در میزان رشد طلاق نیست، اما موضوعات فرهنگی بیشترین تأثیر را در سیر صعودی طلاق در کشور داشته است، امیدواریم مشاوره‌های مداوم بتواند در دوران مختلف زندگی زوجین تأثیرات منفی فرهنگی فضای مجازی را خنثی کند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری با بیان اینکه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت می‌تواند مشوق‌های مادی خوبی برای فرزندآوری زوجین داشته باشد، گفت: این قانون به لحاظ مادی حمایتگر خوبی برای زوجین درجهت فرزندآوری است اما باز تاکید می‌کنم که تمام مسئله ازدواج موضوعات اقتصادی نیست؛ در ازدواج، طلاق و فرزندآوری، مسئله اصلی سبک زندگی و فرهنگ‌سازی است، باید تلاش کنیم ابعاد زندگی از مباحث فرهنگی گرفته تا مسائل اقتصادی به صورت ریشه‌ای حل شود.

حمایت دولت سیزدهم از زنان کارآفرین

دولت سیزدهم یکی دیگر از مهم‌ترین برنامه‌های خود را حمایت از زنان کارآفرین برای تأمین بازار فروش محصولات آن‌ها در عرصه اقتصادی و بازار قرار داده و براساس آمارهای موجود شمار زنان کارآفرین در این عرصه نیز با توجه به این حمایت‌ها با رشد قابل قبولی روبه‌رو است.

زنان کارآفرین در عرصه‌های اقتصادی به دنبال جذب و تأمین بازاری برای فروش محصولات خود هستند که در این دوره دولت سیزدهم به این مهم توجه کرده و اکنون با همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری این موضوع به نتیجه خوبی رسیده است.

اگرچه مشارکت اقتصادی بانوان به حدود ۱۳ درصد وضعیت کسب‌وکار کشور رسیده و با وجود اینکه نیمی از جامعه ایران زنان هستند، اما فعالیت زنان کارآفرین در نوع خود بسیار چشمگیر و ستودنی است تا با دسترنج فعالیت کاری خود بتوانند در این شرایط اقتصادی بهبود وضعیت خود را شاهد باشند.

فعالیت بانوان در عرصه اقتصادی و وجود زنان کارآفرین زیر چتر حمایتی دولت به عنوان مهم‌ترین مسئله‌ای است که امروزه بانوان فعال در عرصه کسب و کار، اقتصاد و تولید به آنان نیاز دارند تا بتوانند با حمایت‌های دولت در این زمینه فعالیت مستمر خود را ادامه دهند.

مدیرکل امور بین‌الملل معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده در این مورد اظهار کرد: در سال‌های اخیر نقش زنان در مدیریت استارتاپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها، گروه‌های تسهیلگر و نیز مالکیت آنان بر ۲۱ هزار شرکت در زمینه‌های مختلف کشاورزی، صنایع، معماری، دارویی و نظایر آن همچنین عضویت فعال بانوان در اتاق بازرگانی و کارآفرینی را بیش از پیش شاهد هستیم.

خدیجه کریمی تصریح کرد: درحال‌حاضر زنان بیش از ۳۲ درصد از اعضای شرکت‌های فعال در اقتصاد و بازار کشور را تشکیل می‌دهند؛ اکنون با تأسیس ۲۵۰ شرکت دانش‌بنیان توسط زنان، فعالیت ۷۳۵ زن به عنوان مدیرعامل شرکت‌های دانش بنیان و ۲۳۹۰ زن به عنوان عضو هیئت مدیره در این گروه شرکت‌ها را شاهد هستیم.

وی خاطرنشان کرد: علاوه‌بر آن حضور چهار هزار زن کارآفرین در کشور که ۲۰ درصد از مراکز کارآفرینی را مدیریت می‌کنند، حائز توجه است.

تسهیل برقراری حق عائله‌مندی برای بانوان سرپرست خانوار

سرپرست اداره‌کل مستمری‌های سازمان تأمین‌اجتماعی از تسهیل برقراری حق عائله‌مندی برای زنان مستمری‌بگیر سرپرست خانوار خبر داد و گفت: پیش از این گروهی از زنان سرپرست خانوار برای دریافت حق عائله‌مندی باید احکام قضائی مبنی بر کفالت فرزند یا فرزندانشان را به شعب تأمین اجتماعی ارائه می‌دادند که با توجه به مقررات قضائی درمورد کفالت فرزندان و اینکه از نظر شرع کفالت فرزندان با پدر و در صورت فوت پدر با پدربزرگ پدری است، این گروه از زنان مستمری‌بگیر به‌رغم اینکه متکفل هزینه‌های فرزندانشان بودند، برای دریافت حق عائله‌مندی با مشکلاتی مواجه می‌شدند.

مجتبی طهماسبی‌آشتیانی افزود: با بخشنامه جدیدی که از سوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی درمورد فرایند بررسی و اثبات کفالت فرزندان از سوی زنان صادر شده، در کنار احکام قضائی راهکارهای دیگری نیز برای تأیید سرپرستی این افراد پیش‌بینی شده است.

طهماسبی گفت: در صورت فراهم نبودن امکان ارائه حکم مراجع قضائی یا گواهی اداره سرپرستی دادگستری مبنی بر تحت تکفل بودن فرزندان از سوی مستمری‌بگیر زن، احراز تکفل و برقراری حق عائله‌مندی با ارائه گواهی مقامات محلی، گزارش بازرس تأمین اجتماعی و دریافت تعهد رسمی مبنی بر تحت تکفل بودن فرزندان نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

وی با بیان اینکه بانوان سرپرست خانوار مستمری‌بگیر تأمین اجتماعی از جمله بانوان بازنشسته مطلقه و بانوانی که همسرشان فوت کرده است، مشمول دریافت حق عائله‌مندی هستند، تصریح کرد: درحال‌حاضر مبلغ ریالی حق عائله‌مندی مبلغ ۴۰۷ هزار و ۳۸۹ تومان است.

درخشش زنان ایرانی با وجود اقدامات قهرآمیز یک جانبه رقم خورده است

مدیرکل بین‌الملل معاونت ریاست‌جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: واقعیات پیشرفت و درخشش همه جانبه زنان و دختران کشور ایران با وجود فشار حاصل از اقدامات قهرآمیز یک جانبه، ظالمانه و غیرقانونی رقم خورده است. جمهوری اسلامی ایران با محو کامل شکاف جنسیتی در امر آموزش در دو سطح ابتدایی و متوسطه بی‌سوادی در میان زنان و دختران را به طور کامل ریشه کن کرده است.

خدیجه کریمی افزود: در امر آموزش عالی نیز در سال جاری زنان، ۵۶ درصد از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی کشور را تشکیل داده‌اند، افزایش نسبت زنان عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی به ۳۴ درصد و نیز رسیدن این نسبت به عدد بیش از ۳.۳۳ درصد برای زنان عضو هیئت علمی در سایر دانشگاه‌های کشور از دیگر موارد مربوط به درخشش بانوان ایرانی است.

وی تصریح کرد: شاخص امید به زندگی در میان زنان ایرانی به ۷۸ سال رسیده و با انجام ۹۵ درصد زایمان‌ها در کشور توسط متخصصین زنان و زایمان، میزان مرگ‌ومیر مادران بر اثر عوارض بارداری و زایمان کاهش چشمگیری داشته و به کمتر از ۲۰ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر رسیده است.

مدیرکل بین‌الملل معاونت ریاست‌جمهوری در امور زنان و خانواده ادامه داد: امروز زنان ۴۰ درصد پزشکان متخصص و ۳۰ درصد پزشکان فوق‌تخصص در ایران را تشکیل می‌دهند. امور مدیریت شهر و روستا، ۳۵۴۷ زن عضو شوراهای اسلامی روستاها و با رشد ۴۳ درصدی در دور اخیر انتخابات ۲۳۹۳ نفر نیز دهیار زن هستند.

وی خاطرنشان کرد: در کرسی‌های مدیریت شهری نیز ۴۸۲ زن عضو شوراهای اسلامی شهر و هشت زن نیز به عنوان شهردار مشغول به فعالیت هستند و افزایش نرخ مشارکت ۵.۳۱ درصدی زنان فعال در عرصه‌ی فناوری اطلاعات در حالی که بانوان ۲۳ درصد توسعه‌دهندگان برنامه‌های نرم افزاری تلفن همراه را تشکیل می‌دهند و سهم ۵۰ درصدی موتور محرکه تحول دیجیتال یعنی خلاقیت متعلق به آنها است، از دیگر دستاوردهایی است که جمهوری اسلامی ایران به آن مفتخر است.

پیشگیری از اعتیاد زنان و کودکان از سر گرفته شد

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اجرای برنامه پازک در ۵۰۰ محله در راستای پیشگیری از اعتیاد زنان و کودکان، گفت: از دی ماه ۷۰۰ محله در سراسر کشور تحت پوشش اجرای برنامه پازک قرار می‌گیرند.

«ماریت قازاریان» با بیان اینکه برنامه پازک (پیشگیری از اعتیاد زنان و کودکان) از سال ۱۳۹۶ با هدف توانمندسازی زنان و کودکان در برابر اعتیاد در ۱۲ استان براساس شاخص‌هایی در ۵۰۰ محله شهری و روستایی اجرا شد، اظهار کرد: ذیل برنامه پازک طرح‌های مختلفی در راستای توانمندسازی زنان انجام می‌شود. همزمان با اجرای این برنامه، طرح پیشگیری از اعتیاد در زنان دارای همسر معتاد در نقاط مشخص شده اجرا شد.

وی درخصوص اینکه در این طرح، مربیان برنامه ساختاریافته آموزشی ۶ هفته‌ای را به این گروه از زنان ارائه می‌دهند، تصریح کرد: حدود دو سال به دلیل کرونا و محدودیت‌های آن اجرای برنامه متوقف شد، اما از سال گذشته مجدداً اجرای برنامه در ۱۲ استان به اجرا درآمد و قرار بر این است امسال نیز در سایر استان‌ها برنامه پازک اجرا شود.

کد خبر 618993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.