درمان‌های خانگی بیماری آنفلوانزا چیست؟ 

شناخت بیماری حاد ویروسی آنفلوانزا، چگونگی ابتلا به این عارضه، نشانه‌های بروز این بیمار در کودکان، تفاوت آنفلوانزا با سرماخوردگی و درمان‌های خانگی این بیماری را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آنفلوانزا یک بیماری حاد ویروسی است که علائمی شبیه سرماخوردگی دارد. تفاوت بین این دو بیماری در طول دوره بیماری و شدت بروز علائم است. این بیماری دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند و موجب بروز اختلالات تنفسی در ریه، بینی و گلو می‌شود. علائم دیگر آنفلوانزا شامل تب، لرز، سردرد، بدن درد، گلودرد، خستگی و ضعف، آبریزش بینی یا گرفتگی بینی است.

آنفلوانزا در شروع بیماری سبک و خفیفی است که می‌توان در خانه و با انجام اقداماتی آن را درمان کرد. در صورتی که می‌خواهید با راه‌های درمان آنفلوانزا با کمک طب سنتی در خانه آشنا شوید، خواندن مطلب زیر را از دست ندهید.

اوایل فصل پاییز و فصل زمستان محتمل‌ترین فصل‌ها برای ابتلاء به این بیماری است. به همین دلیل هم ذکر می‌شود که بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا اواخر شهریور ماه و اوایل پاییز است. اگر کودک نشانه‌هایی همچون تب ناگهانی (۳۸.۳ درجه سیلسیوس یا بالاتر)، خستگی، بی حالی به همراه نشانه‌هایی همچون سرفه‌های خشک و گرفتگی یا احتقان بینی داشت، احتمال اینکه ابتلاء به آنفلوانزا بیشتر است: ولی اگر نشانه‌هایی همچون گرفتگی بینی یا سرفه قبل از تب پدیدار شدند، به احتمال زیاد این بیماری آنفلوانزا نبوده و کودک سرما خورده است.

از دیگر نشانه‌های بیماری آنفلوانزا می‌توان به زودرنج شدن، بی میلی و کم اشتهایی، گلودرد و ورم گلو در کودک اشاره کرد. بیماری آنفلوانزا همچنین در برخی کودکان سبب ایجاد درد در ناحیه شکم و اسهال و استفراغ می‌شود.

چگونگی ابتلاء به بیماری آنفلوانزا

ویروس آنفلوانزا شامل دو دسته ویروس‌های نوع A و نوع B است که هر دو نوع به سرعت در محیط انتشار پیدا می‌کنند و از طریق دستگاه تنفسی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. دقت کنید که یک فرد، یک روز قبل از تظاهر علائم و پنج روز بعد از اتمام بیماری، همچنان ناقل بیماری است و می‌تواند بیماری را به کودکتان منتقل کند.

از این نظر محل‌هایی که جمعیت زیادی از کودکان به سر می‌برند مثل مهدکودک‌ها و مدارس شایع‌ترین محل‌ها برای انتقال بیماری هستند. لذا در صورت ابتلاء شدن فرزندتان به این بیماری از فرستادن وی به این محل‌ها حداقل تا یک هفته خودداری کنید تا از انتقال بیماری به سایر اطفال جلوگیری شود.

مقاومت افراد مختلف به این بیماری متفاوت است. بنابراین ممکن است فرد حامل این بیماری باشد ولی به دلیل بزرگسال بودن یا قوی بودن سیستم ایمنی علائم شاخص بیماری آنفلوانزا در وی تظاهر پیدا نکرده باشد؛ ولی همین ویروس از بدن او به کودک شما منتقل شده و سبب بیماری وی می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که همیشه نکات بهداشتی در مورد کودکان به طور کامل رعایت شود.

درمان‌های خانگی بیماری آنفلوانزا چیست؟ 

علائم اولیه آنفلوانزا در کودکان:

ویروس آنفلوانزا در کودکان نیز علائم اولیه فوق را ایجاد می‌کند. اگرچه احتمال دارد کودکان علائم دیگری نیز داشته باشند و این علائم به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارند. این علائم اولیه می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

- ننوشیدن آب کافی

- گریه بدون اشک

- بیدار نشدن از خواب و ارتباط نگرفتن با دیگران

- عدم توانایی در غذاخوردن

- تب داشتن

- مشکل در ادرار

تمایز قائل شدن بین آنفلوانزا و سرماخوردگی در کودکان کار دشواری است. کودک با مبتلا شدن به سرماخوردگی و آنفلوانزا می‌تواند علائمی مانند سرفه، گلودرد، و بدن درد داشته باشد. این علائم اولیه در آنفلوانزا شدیدتر هستند. اگر کودکتان تب بالا یا علائم دیگری ندارد، احتمالاً به سرماخوردگی مبتلا شده است. اگر نگران علائم اولیه کودک خود هستید می‌توانید با متخصص اطفال تماس بگیرید.

تفاوت میان سرماخوردگی و آنفلوانزا در کودکان سرماخوردگی و آنفلوانزا هر دو بیماری تنفسی هستند، اما توسط ویروس‌های مختلفی ایجاد می‌شوند. هر دو نوع بیماری علائم بسیاری مشترک دارند، بنابراین تشخیص آن‌ها از هم سخت است. علائم سرماخوردگی اغلب به تدریج ظاهر می‌شود، در حالی که علائم آنفلوانزا به سرعت بروز می‌کند. به طور کلی، اگر کودک شما به آنفلوانزا مبتلا شود، از نظر جسمی ضعیف‌تر به‌نظر می‌رسد.

درمان‌های خانگی بیماری آنفلوانزا

درمان خانگی آنفلوانزا باعث کاهش علائم و بهبود هرچه سریع‌تر بیماری می‌شود؛ در نتیجه می‌توانید اقدامات درمانی را به تنهایی در خانه و بدون نیاز به کمک کسی انجام دهید.

استفاده از آب و نوشیدنی‌های دیگر

فرد مبتلا به آنفلوانزا به دلیل بیماری، بخشی از آب بدن را از دست می‌دهد و دچار کم آبی می‌شود. زیرا تب و اسهال و به طور کلی مبارزه با بیماری موجب کم شدن آب بدن می‌شود. نوشیدن مایعات باعث تأمین آب از دست رفته بدن را تأمین کند.

نوشیدن مایعات و هیدراته کردن بدن با رنگ ادرار نیز قابل تشخیص است. تأمین آب از دست رفته بدن سبب کمرنگ شدن رنگ ادرار و شفاف شدن آن می‌شود؛ در حالی که در مواقع کم آبی بدن رنگ ادرار زرد پررنگ است. همچنین آب به مرطوب نگه داشتن مخاط بینی و دهان کمک می‌کند.

مایعات گرم مثل آبگوشت یا آب استخوان هم می‌تواند موج رفع سریع‌تر احتقان بینی و سینوس‌ها شود. علاوه بر این به دلیل وجود مقادیر بالای پروتئین و مواد معدنی مانند سدیم و پتاسیم در این خوراکی‌ها بدن در مقابل عامل بیماری‌زا تقویت شده سلول‌های ایمنی بدن بازسازی می‌شود.

غرغره آب نمک

غرغره کردن آب نمک از اقدامات خانگی برای درمان آنفلوانزا ست. این کار باعث می‌شود گلودرد تسکین بیاید و مخاط بینی و دهان شست‌وشو و ضدعفونی شود.

برای تهیه آب نمک باید از آب جوشیده سرد شده یا ولرم استفاده کنید و در هر بار غرغره کردن ۱۰ الی ۲۰ ثانیه آن را داخل دهان بچرخانید. روزانه سه یا چهار بار باید این کار را انجام دهید.

در تهیه آب نمک دقت کنید که خیلی غلیظ نباشد و موجب آسیب به مخاط نشود. همچنین در استفاده کودکان از آب نمک باید دقت کنید که آن را قورت ندهند.

غرغره گلاب و سرکه سیب

غرغره کردن گلاب باعث از بین رفتن التهاب می‌شود و راه‌های تنفس را باز می‌کند. همچنین سکه سیب باعث ضدعفونی کردن مجاری تنفسی و از بین بردن میکروب‌ها می‌شود. اما باید دقت کنید غلظت این مواد در آب مناسب باشد. بهترین نسبت بین آب و این مواد ۵ به ۱ است. استفاده از آن هم باید حتماً به صورت روزانه و دو یا سه مرتبه باشد که تأثیر گذاری بالایی داشته باشد.

پاشویه

درمان تب ناشی از آنفلوانزا با استفاده از پاشویه کردن بسیار مؤثر است؛ به همین دلیل این توصیه را حتماً باید به خاطر داشته باشید و استفاده کنید.

درمان آنفلوانزا با عسل

درمان آنفلوانزا در طب سنتی با استفاده از عسل بسیار توصیه شده است. متخصصان طب سنتی عقیده دارند دارند عسل خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی دارد و به همین دلیل می‌تواند ویروس عامل آنفلوانزا را از بین ببرد.

برای استفاده از عسل باید یک قاشق از آن را به همراه چند قطره لیموی تازه داخل آب گرم یا چای بریزید و بنوشید. تکرار این عمل چند مرتبه در روز احتقان و گرفتگی گلو را بهبود می‌بخشد و در صورت وجود سرفه، می‌تواند تسکین دهنده خوبی باشد.

به خاطر داشته باشید استفاده کردن از عسل برای کودکان زیر یک سال ممنوع است؛ در حالی‌که این ماده برای بزرگسالان بی ضرر است.

سیر

درمان آنفلوانزا در خانه توسط سیر که یک خوراکی قوی برای از بین بردن میکروب است بسیار توصیه شده است. خواص درمانی سیر به دلیل وجود «آلیسین «است. می‌توانید سیر را در غذاها استفاده کنید و نگران از دست رفتن خواص آن با پخت و پز نباشید.

درمان‌های خانگی بیماری آنفلوانزا چیست؟ 

درمان گیاهی آنفلوانزا

طب سنتی برای افزایش مقاومت بدن در برابر عوامل بیماری‌زا راهکارها و اقداماتی را توصیه می‌کند. این اقدامات مبتنی بر استفاده از گیاهان به شکل‌های مختلف مانند دمنوش یا روغن‌های گیاهی است.

دمنوش یا چای گیاهی ترکیبی از گیاهان دارویی است که خاصیت شفا بخش دارند. متخصصان طب سنتی این گیاهان و اثرات درمانی آن‌ها را شناسایی می‌کنند و به بیماران مبتلا به انفلوانزا توصیه می‌کنند.

در ادامه چند نمونه از دمنوش‌های گیاهی مفید برای انفلوانزا را معرفی می‌کنیم.

درمان آنفلوانزا با چای سبز

چای سبز خواص بسیاری مثل کاهش فشار خون، کاهش وزن دارد. اما به دلیل وجود آنتی اکسیدان به طور خاص می‌تواند درمان بسیار مناسبی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان آنفلوانزا باشد. چای سبز حاوی ماده‌ای شیمیایی است که تأثیر مهاری بر ویروس عامل آن دارد.

درمان آنفلوانزا با زنجبیل

زنجبیل حاوی موادی با خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که می‌تواند از بدن در برابر عوامل بیماری‌زا دفاع کند. نوشیدن روزانه دو لیوان چای زنجبیل تازه می‌تواند ضمن از بین بردن احتقان بینی و گلو موجب بهبود سایر علائم انفلوانزا نیز شود.

درمان آنفلوانزا با میخک

میخک باعث باز شدن ریه‌ها می‌شود و از این طریق می‌تواند حال بیماران مبتلا به انفلوانزا را بهتر کند تا بتوانند به راحتی نفس بکشند.

درمان آنفلوانزا با چای بادرنجویه

گیاه بادرنجویه با خاصیت ضدویروسی و ضد باکتریایی از بدن در برابر عوامل بیماری‌زا دفاع می‌کند. این گیاه مقادیری ویتامین C دارد و می‌تواند از بدن محافظت کند و سیستم ایمنی را قوی‌تر نماید.

درمان آنفلوانزا با چای نعناع فلفلی

چای نعنا فلفلی یکی از مؤثرترین دمنوش‌ها برای از بین بردن ویروس‌ها و عوامل بیماری‌زا است. این دمنوش علاوه بر از بین بردن علائم احتقان و تقویت بدن می‌تواند اسهال و استفراغ ناشی ازآنفلوانزا را نیز درمان کند.

درمان آنفلوانزا با اکالیپتوس

برگ اکالیپتوس تأثیر درمانی زیادی در پایین آوردن تب دارد و می‌تواند بیماری انفلوانزا را به طرز مؤثری درمان کند. متخصص طب سنتی استفاده از دمنوش اکالیپتوس را به صورت روزانه به بیماران مبتلا به انفلوانزا توصیه می‌کند.

درمان آنفلوانزا با چای دارچین

درمان خانگی آنفلوانزا با چای دارچین یک اقدام مؤثر درمانی است؛ زیرا دارچین دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و می‌تواند عامل بیماری را از بین ببرد.

نکات مهم در استفاده از دمنوش‌های گیاهی که باید به خاطر داشته باشید

- در صورتی که باردار هستید قبل از استفاده حتماً با پزشک معالج تماس بگیرید و از بی‌خطر بودن دمنوش برای مادر باردار و جنین مطمئن شوید.

- دمنوش‌ها را با حرارت غیرمستقیم بخار کتری یا روی توری درست کنید و مواظب باشید که نجوشد.

- برای تهیه دمنوشی با ترکیب چند گیاه حتماً از نداشتن تداخلات میان آن گیاه‌ها اطمینان حاصل کنید.

- اگر از داروی خاصی استفاده می‌کنید با پزشک خود در مورد نداشتن تداخلات دارویی دمنوش‌های گیاهی با دارو اطمینان کسب کنید.

کد خبر 618938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.