پیامدهای پیروزی راست افراطی در انتخابات اسرائیل

با پیروزی راستگرایان افراطی در اسرائیل سرانجام بنیامین نتانیاهو نامزد پیشرو در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی مجبور به همکاری با «‎ایتامار بن‌گویر»، رهبر حزب قدرت یهودی شد که این اقدام با واکنش‌های متعددی روبه‌رو شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پنجمین انتخابات در چهار سال گذشته در سرزمین‌های اشغالی انجام شد. پیش از انتخابات پیش‌بینی می‌شد که هیچ‌کدام از بلوک‌های حامی نتانیاهو و لاپید کار ساده‌ای برای تشکیل کابینه و کسب اکثریت کرسی‌ها (۶۱ از ۱۲۰) را نخواهد داشت. اما نتایج اولیه نشان می‌دهد که نتانیاهو فرصتی استثنایی و غافلگیرکننده برای تشکیل دولت پیدا کرده است. دلیل افزایش آمار نتانیاهو و بلوک او نخست به حد نصاب نرسیدن حزب چپ‌گرای مرتص و دیگری حزب عربی بلد بوده است.

اما اصلی‌ترین دلیل و شاید بتوان گفت مهم‌ترین اتفاق این انتخابات، قدرت‌یابی بیش از پیش راست‌گرایان و تندروهای مذهبی در انتخابات بود.

پیامد قدرت گرفتن راست‌گرایان افراطی در اسرائیل

در روزهای پایانی انتخابات، بن گویر نماینده تندرو، نژادپرست، ضد اعراب و فلسطینی‌ها که به مواضع تند و اقدامات خشن مشهور است، شخصیت نخست فضای انتخاباتی بود. آرای بالای حزب او (حدود ۱۳ رأی) شوکه‌کننده بود. البته آرای او نشان از ادامه مسیر تندروتر شدن جامعه اسرائیلی در سال‌های اخیر است که نمونه‌های آن به سرعت در حال نمایان شدن است.

همچنین حزب تندروی مذهبی شاص هم که در دهه‌های گذشته طیف حریدی‌ها را نمایندگی می‌کرد توانست به ۱۲ کرسی برسد که این رقم بالاترین تعداد کرسی‌های حزب شاص در کنست در طول ۲۳ سال اخیر است.

آخرین جنحال بن گویر دقیقاً یک روز پیش از انتخابات بود، کاری که موجب شد به ترند یک شبکه‌های اجتماعی رژیم صهیونیستی تبدیل شود؛ ابتدا سخنان او در خصوص اینکه گفته بود باید مسئولیت سازمان امنیت داخلی این رژیم (شاباک) به او سپرده شود و دیگری هم ادعای تیراندازی به سوی خانه‌اش از سوی یک فلسطینی.

ایتمار بن گویر از مدافعان پرشور حزب کاخ بود که آمریکا آن را یک نهاد تروریستی به‌شمار آورد و فعالیت آن در اسرائیل هم ممنوع شد. دیروز بن گویر مطابق سنت هر ساله، به مراسم یادبود خاخام کاهانا از خاخام‌های افراطی و جنایتکار اسرائیل که رهبر حزب کاخ بود رفت. آمریکا نیز در پاسخ به این اقدام در بیانیه‌ای، تجلیل و حضور در مراسم رهبر یک سازمان تروریستی را یک امر ناپسند دانست و بن گویر را «فردی منفور» نامید.

از "ند پرایس"، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در مورد شرکت وزیر منتخب امنیت داخلی در تجمع یادبود خاخام مایر کاهنا سوال شد. او گفت که "تجلیل از میراث یک سازمان تروریستی یک امر ناپسند است و هیچ کلمه دیگری برای توصیف آن وجود ندارد."

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: "حزب کاخ" هنوز از سوی ایالات متحده به عنوان یک نهاد تروریستی شناخته می‌شود. ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که خویشتن‌داری کنند و از اقداماتی که تنها تنش‌ها را افزایش می‌دهد خودداری کنند و این امر شامل اورشلیم نیز می‌شود.

سخنان پرایس اولین باری بود که آمریکایی‌ها از زمان انتخابات کنست به طور علنی به بن گابیر حمله کردند. اکنون بن گویر که ائتلاف راست افراطی‌اش ۱۴ کرسی به دست آورده در حال تلاش برای دستیابی به وزارت داخله یعنی مسئولیت پلیس اسرائیل است. موضوعی که ممکن است به روابط اسرائیل با آمریکا آسیب بزند.

پیامد قدرت گرفتن راست‌گرایان افراطی در اسرائیل

رووین ریولین، رئیس پیشین رژیم اسرائیل بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱ دیروز (جمعه) در پاسخ به سوالی درباره نظر او درخصوص نتایج انتخابات پارلمانی اخیر این رژیم و کابینه‌ای که بنیامین نتانیاهو رهبر لیکود با مشارکت احزاب راست افراطی تشکیل خواهد داد، گفت که نگران این وضعیت است. ریولین افزود که تشکیل این کابینه خطری بزرگ برای رژیم اسرائیل است.

پیامدهای پیروزی راست افراطی در انتخابات اسرائیل

از طرفی، وقتی از ریولین خواسته شد که سخنان خود را توضیح دهد، گفت: به رغم اینکه اسرائیلی‌ها در انتخابات اخیر حرف خود را زدند و برنده آشکاری وجود دارد (با اشاره به نتانیاهو) لکن من همچنان از شکاف و اختلاف بین اسرائیلی‌ها در سایه کابینه‌ای که تشکیل خواهد شد، بسیار نگرانم.

به گزارش واشنگتن‌پست دولت بعدی نتانیاهو که ترکیبی از حزب راست افراطی «صهیونیسم مذهبی»، حزب ارتودکس یهودیان شرقی‌تبار سفارادی به نام «شاس» و حزب اولت را ارتودکس یهودیان غربی‌تبار اشکنازی به نام «اتحاد یهودیت توراتی» است، مذهبی‌ترین و راست‌گراترین دولت در تاریخ اسرائیل خواهد بود.

بن گویر پس از نتایج اولیه انتخابات در جمع انبوهی از مردان به طور عمده جوان و مذهبی گفت: «ما خواستار تغییر هستیم، ما خواستار تمایز مطلق بین کسانی هستیم که به اسرائیل وفادار هستند و ما با آنها هیچ مشکلی نداریم و کسانی که کشور ارزشمند ما را تضعیف می‌کنند.»

بن‌گویر که به لفاظی‌های ضدعربی و تمایل برای الحاق کل کرانه باختری به اسرائیل شهرت دارد، بارها از سرویس‌های امنیتی خواسته است تا از نیروی بیشتری برای مقابله با ناآرامی‌ها در سرزمین‌های فلسطینی استفاده کنند. خشونت بین اسرائیل و فلسطینی‌ها افزایش یافته است و بنا به گفته سازمان ملل با افزایش درگیری‌ها و حملات نیروهای اسرائیلی، ماه‌های اخیر مرگبارترین دوره در سال‌های گذشته در کرانه باختری تحت اشغال اسرائیل بوده است.

ایتامار بن گویر و بزالل اسموتریچ، رهبران مشترک بلوک صهیونیسم مذهبی، به‌طور علنی خواستار کنترل دو وزارتخانه کلیدی امنیت عمومی و دفاع شده‌اند.

مخالفان شامل برخی از اعضای نهاد امنیتی اسرائیل هشدار داده‌اند که به دلیل احتمال تشدید درگیری میان اسرائیل و فلسطین چنین انتصابی خطرناک خواهد بود. حزب اتحاد ملت به رهبری بنی‌گانتس، وزیر دفاع اعلام کرد که قبل از انتخابات، حضور بن‌گویر به عنوان رئیس امنیت عمومی می‌تواند کشور را از داخل به آتش بکشد.

نتانیاهو احتمالاً مجبور خواهد بود تا با درخواست‌های متحدان راست افراطی خود برای تعهدات سیاسی و پست‌های کابینه کنار بیاید. همین آشفتگی سیاسی باعث شده است تا نتانیاهو در خوف و رجا قرار بگیرد و امکان دارد تکرار انتخابات کنست برای ششمین‌بار را به دنبال داشته باشد.

رسانه‌های عبری گزارش کرده‌اند که هرتزوگ تلاش کرده است تا لاپید و وزیر دفاعش بنی گانتز را متقاعد کند که با نتانیاهو ائتلاف کند تا بن‌گویر را از ورود به دولت بازدارد. اما رئیس جمهوری به صورت رسمی این ادعاها را رد کرده است. از سوی دیگر، هرتزوگ این هفته پس از نشستی با رهبران افراطی ارتدوکس گفت: «شما شریکی دارید که تمام دنیای اطراف ما نگران او هستند.»

هرتزوگ روز پنجشنبه به بن‌گویر گفت که «تصویر خاصی از شما و حزب شما وجود دارد که به نظر می‌رسد و من آن را با صداقت می‌گویم، که از بسیاری جهات نگران‌کننده است.» او همچنین گفت: «سوالاتی از شهروندان اسرائیلی و رهبران جهان دریافت کرده‌ام، سوالات بسیار حساس در مورد حقوق بشر.»

جنگ حماس با اسرائیل با وجود دیوانه‌ای به نام بن گویر

ایتمار بن غفیر یکی از پدیده‌های انتخابات ۲۰۲۲ رژیم صهیونیستی است که حزبش ۱۴ کرسی در این انتخابات پارلمانی به دست آورد و سومین تشکل بزرگ پارلمانی شد. از سوی دیگر، یک تحلیلگر اسرائیلی تاکید کرد که ایتمار بن غفیر عضو تندرو کنست و دوستانش سعی دارند تا پس از تشکیل دولت آینده توسط نتانیاهو، با برگزاری مناسک تلمودی در مسجدالاقصی به شیوه‌ای کاملاً علنی و قانونی موافقت کنند و فلسطینیان ساکن محله شیخ جراح در قدس را وادار به ترک خانه‌هایشان کنند که این مسئله به انفجار اوضاع در منطقه منجر خواهد شد.

آوی یسخاروف، کارشناس امور فلسطین در روزنامه عبری‌زبان یدیعوت احرونوت گفت: حماس پس از برقراری معادله جدید در مقابل رژیم صهیونیستی در جنگ ماه می سال گذشته، در صورت هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی در قدس از جمله تلاش برای تغییر وضعیت حاکم بر مسجدالاقصی، اقدام به حملات موشکی به اهداف اسرائیلی خواهد کرد که به سبب آن ممکن است اوضاع به سمت تنش و درگیری شدید پیش برود.

یسخاروف گفت: علتی که ممکن است منجر به انفجار اوضاع شود، اصرار جناح راست صهیونیستی بر این خواسته‌ها (تغییر اوضاع حاکم بر قدس و مسجدالاقصی) به رغم خطرات آن است، زیرا راست‌گرایان در صورتی که در این زمینه عقب بنشینند، این به آن معنی خواهد بود که در انتخابات آینده بهای سنگینی پرداخت خواهند کرد. در صورت حمله موشکی غزه به اراضی اشغالی، احتمالاً شمار بیشتری از وزرای اسرائیلی خواستار انجام حمله زمینی به غزه خواهند شد و مانند بنی گانتز و یائیر لاپید بمباران هوایی این باریکه را ترجیح نخواهد داد.

رسانه‌های عبری میگویند: بن گویر که یک شهرک‌نشین است و در محله به اصطلاح یهودیان شهر الخلیل زندگی می‌کند، در صورت تصدی پست وزارت امنیت داخلی کنترل پلیس را هم به دست خواهد گرفت و به دنبال آن سراسر قدس اشغالی به ویژه مناطق مجاور مسجدالاقصی را شعله‌ور خواهد کرد.

شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره گزارش داد که بن گویر پس از دستیابی به پست وزارت امنیت داخلی، اجرای طرح خود را برای تشدید برخورد با اسیران فلسطینی آغاز خواهد کرد که این اقدام شرایط داخل زندان‌ها را شعله‌ور می‌کند و پیامدهای آن در سراسر فلسطین منعکس خواهد شد.

از سوی دیگر، ایتمار بن گویر، نماینده افراطی کنست و متحد نتانیاهو با انتشار تصویری معنادار از احمد طیبی از نمایندگان کنونی کنست که از اعراب اسرائیلی محسوب می‌شوند (فلسطینیانی که تابعیت اسرائیلی را پذیرفته‌اند)، در صفحه توئیتر خود با کنایه نوشت: اکنون وقت رفتن (بیرون کردن) اعراب است!.

پیامدهای پیروزی راست افراطی در انتخابات اسرائیل

"بن گویر" با انتشار عکسی با دو فرزند خود که تفنگ بازی در دست داشتند، در توئیتی نوشت: «پس از اغتشاشات… اقدام به آموزش نحوه تعامل با تروریست‌ها به فرزندانم می‌کنم.»

مقصود بن گویر از اغتشاشات، رخدادهای اخیر در مسجدالاقصی و یورش شهرک‌نشین‌ها و سربازان اسرائیلی به آن و بروز درگیری‌ها میان آنها و فلسطینی‌ها است. آنچه مشهود است، در قاموس بن گویر، ملت فلسطین جایی ندارد.

وی تمام محبوبیت خود در میان افراط‌گرایان یهودی را بر پایه نفرت از عرب‌ها و دعوت به اخراج فلسطینی‌ها از وطنشان به دست آورده است.

طرفداران بن گویر پس از اعلام پیروزی وی در انتخابات با برگزاری مراسم شادی شعار «مرگ بر عرب‌ها» را سر دادند اما گویا بلندپروازی سیاسی بن غفیر کمی از شدت نظرات وی کاسته بود و او به جای تکرار شعار طرفداران خود، شعار «مرگ بر تروریسم» سر داد!.

"بن گویر" سوژه جنجالی انتخابات کیست؟

او یک صهیونیست شرقی است که پدرش عراقی و مادرش کرد عراقی است و در سال ۱۹۷۶ در شهر بیت‌المقدس به دنیا آمده است. غفیر متأهل است و با همسر و پنج فرزندش در گتوی الخلیل زندگی می‌کند. پدربزرگش از نسلی یهودی است که قرن‌ها در عراق زیسته‌اند. مادرش نیز ریشه کرد عراقی دارد و از شاخه جوانان سازمان «ایتسل»، شاخه نظامی جریان دست راستی جنبش صهیونیستی» بوده است که در ۱۴ سالگی توسط نیروهای انگلیسی در منطقه بازداشت شد.

او به علت فضای تعصب‌آمیز خانوادگی در ۱۶ سالگی به تشکل مولدیت و سپس به "کاخ" پیوست. که هر دو تشکل از سازمان‌های افراطی یهودی شمرده می‌شوند. بنیانگذار آن یک خاخام رادیکال آمریکایی است و او حرفه خود را با دفاع از شهرک‌نشینان یهودی متهم به خشونت و از اخراج شهروندان «خائن» از جمله چپ‌ها و فلسطینی‌ها از اسرائیل آغاز کرد. در دبیرستان به تشکل فکر یهودی پیوست و پس از اتمام تحصیلات به خدمت نظام وظیفه ارتش رفت ولی پس از دو سال به علت گرایش‌های افراطی به خدمتش پایان داده شد و اعلام کرد که ارتش از خدماتش محروم شد.

پس از امضای سازش اسلو در سال ۱۹۹۳ علیه اسحاق رابین، نخست‌وزیر وارد فعالیت شد و در سال ۱۹۹۵ بخشی از بدنه ماشین نخست‌وزیر را نشان داد و گفت که به زودی او نیز مانند ماشینش تکه تکه خواهد شد. پس از ترور رابین برای رهایی ضارب او تلاش فراوانی کرد.

او به علت افراط‌گرایی اجازه خدمت سربازی پیدا نکرد و سراغ وکالت رفت و معمولاً وکیل مدافع تندروهای شهرک‌نشین است. غفیر در رشته حقوق فارغ‌التحصیل شد ولی به علت دفاع از جنایتکاران نژادپرست از عضویت انجمن وکلا محروم شد ولی پس از چندین تظاهرات بر ضد آنها توانست در سال ۲۰۱۲ به عضویت این انجمن درآید.

از سال ۲۰۲۰، بن گویر فعالیت سیاسی را آغاز کرد و در سال ۲۰۲۱ یک کرسی در کنست به دست آورد. تبلیغات انتخاباتی او شامل انضمام کرانه باختری به اسرائیل و تخفیف قوانین مربوط به تیراندازی به فلسطینیان و تصویب قانون اعدام «تروریست‌ها» بود. او همچنین خواستار انتقال اعراب ۱۹۴۸ (اعراب ساکن اسرائیل) به کشورهای همسایه شد.

ایتمار بن گویر عکس بزرگی از «باروخ گلدشتاین» در خانه‌اش نصب کرده است. گلدشتاین یک پزشک یهودی بود که ۲۹ فلسطینی را سر برید و به اتهام تروریسم محاکمه شد. او همچنین برای چندین بار به دلیل تحریک خشونت تحت تعقیب قرار گرفته است. بن گویر از جوانی به گرایش‌های افراطی شناخته شد و همواره در رأس افراد حمله‌کننده به مسجدالاقصی دیده شده است. او افکارش را از کاهانا، رهبر گروه تروریستی کاخ الهام گرفته است و همواره اعلام می‌کند که عرب‌ها دشمنند و باید آنها را اخراج کرد و هیچ همزیستی با آنها ممکن نیست.

پیامدهای پیروزی راست افراطی در انتخابات اسرائیل

ماه گذشته یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل در مصاحبه‌ای گفت که «ایتمار بن گویر»، را «یک خطر جدی برای امنیت اسرائیل» می‌داند و افزود که او «شبه‌نظامیانی در شهرک‌ها ساخته تا به نیروهای ارتش در کرانه باختری حمله کنند.» او گفت که رأی دادن به ایتمار بن غفیر به معنای رأی علیه ارتش و سربازان است.

سال گذشته بنیامین نتانیاهو در پاسخ به سوالی درباره واگذاری یک سمت وزارت در کابینه‌اش به بن گویر گفت: «وزیر؟ نه، در کابینه من نه.» اما در آستانه انتخابات لحن نتانیاهو تغییر کرد و گفت که می‌توان یک وزارت در کابینه را به بن غفیر بدهد.

کد خبر 618887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.