حادثه متروپل ارزیابی فنی می‌شود

نماینده شورای استان سمنان در شورای عالی استان‌ها از ارزیابی فنی حادثه ساختمان متروپل خبر داد و گفت: آوار شدن متروپل محصول بی‌توجهی به انجام مسئولیت‌ها در استانداردسازی و نظارت بر اجرای دقیق آن‌ها است.

کورش حصیرباف در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در حادثه ریزش ساختمان متروپل با تخلفات موردی مواجه نیستیم، بلکه در کنار هم قرار گرفتن سلسله‌ای از اشتباهات و تخلفات در کنار یکدیگر باعث بروز این فاجعه شده است.

وی افزود: نبود نهادهای بازدارنده پس از اعلام گزارش تخلف از سوی نظام مهندسی، وجود مشکلات مالی و اقتصادی که در نهایت منجر به مشارکت شهرداری در پروژه‌های سرمایه‌گذاری و مشارکتی شد، حمایت نکردن از سازمان نظام مهندسی، وجود تعرفه‌های پایین خدمات مهندسی که منجر به پدیده مُهرفروشی یا کاهش کیفیت خدمات ناظر می‌شود، نبود توجه کافی به هشدارهای کارشناسان و ناظران مربوطه هنگام عملیات اجرایی (اجرای ناصحیح اتصالات سازه‌ای)، کنترل نکردن جامع و کافی طرح سازه و محاسبات ساختمان‌های بلندمرتبه و با اهمیت، نبود مطالعات مربوط به پدافند غیرعامل و ملاحظات مربوط به کم بودن عرض معبر هنگام وقوع حادثه و ایجاد بحران، نبود مجری ذی‌صلاح یا پیمانکار صاحب صلاحیت در مراحل مختلف اجرا و استفاده از نیروهای غیرمتخصص از جمله عواملی بود که باعث بروز این فاجعه تلخ شد.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه آوار شدن متروپل محصول بی‌توجهی به انجام مسئولیت‌ها در استانداردسازی و نظارت بر اجرای دقیق آن‌ها است، گفت: در بعضی حوزه‌ها همچون سازمان نظام مهندسی ساختمان، قوانین بیست‌وسه‌گانه به شکل متقن و منحصربه‌فردی استانداردها را تعریف کرده است، اما عمل‌نکردن به آن‌ها دچار پیچیدگی‌هایی شده است. گاهی نیز نبود نظارت دقیق باعث انحراف از قوانین می‌شود.

کد خبر 618787

برچسب‌ها