آغاز به کار صندوق حمایت از بیماران خاص/ صددرصد نسخه‌های بیمه سلامت الکترونیک است

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان گفت: صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج و بیماران خاص از ابتدای آبان‌ماه آغاز به کار کرده و درحال‌حاضر ۲۷ بیماری خاص تحت پوشش این صندوق است، اما به مرور زمان سایر بیماری‌های خاص نیز به این صندوق اضافه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدحسین صفاری صبح امروز _شنبه بیست‌ویکم آبان‌ماه_ در نشست خبری بیمه سلامت استان اصفهان با اشاره به اقدامات بیمه سلامت در دولت سیزدهم، اظهار کرد: طی یک سال گذشته و از ابتدای اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱، حدود شش میلیون نفر در کشور به صورت رایگان و بدون مراجعه به مراکز، تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند که از این تعداد ۱۸۰ هزار نفر سهم استان اصفهان بوده است.

وی با اشاره به طرح نسخه‌نویسی الکترونیک، افزود: نسخه‌نویسی الکترونیک از ابتدای دی‌ماه ۱۴۰۰ به صورت قانونی به اجرا درآمد و تمام نسخه‌های بیمه سلامت صددرصد به صورت الکترونیک نوشته می‌شود؛ در واقع حدود ۹۰ درصد نسخ آنلاین و ۱۰ درصد به علت قطعی اینترنت و وجود مشکلات، به صورت آفلاین نوشته می‌شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان تصریح کرد: نسخه‌نویسی الکترونیک موجب شده است تا رسیدگی به اسناد ساده‌تر شود و پرداخت‌های سازمان به‌روزتر باشد. پرداختی‌های سازمان بیمه سلامت طی یک سال گذشته به مؤسسات طرف قرارداد و شرکای کاری همه به‌روز بوده است و هیچ مؤسسه پزشکی ارائه‌دهنده خدمات تشخیصی، درمانی و بهداشتی نمی‌تواند ادعای مطالبه عقب‌افتاده از بیمه سلامت استان اصفهان داشته باشد.

داروهای صددرصد رایگان در اختیار بیماران اس‌ام‌ای

وی ادامه داد: پوشش بیمه‌ای درمان ناباروری برای اولین بار در کشور اتفاق افتاد و درمان ناباروری تحت پوشش بیمه‌ها قرار گرفت. با اجرای این طرح ۹۰ درصد هزینه درمان ناباروری در بخش دولتی و ۹۰ درصد هزینه‌ها معادل تعرفه دولتی در بخش خصوصی، تحت پوشش بیمه قرار گرفت. ۷۰ درصد داروهای درمان ناباروری نیز توسط بیمه‌ها پرداخت می‌شود.

صفاری گفت: صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج و بیماران خاص از ابتدای آبان‌ماه آغاز به کار کرده و در حال حاضر ۲۷ بیماری خاص تحت پوشش این صندوق است، اما به مرور زمان سایر بیماری‌های خاص نیز به این صندوق اضافه خواهد شد. بیماران مبتلا به ۲۷ بیماری ثبت شده در این صندوق علاوه‌بر خدماتی که از گذشته از بیمه‌های پایه دریافت می‌کردند، مشمول دریافت سایر بسته‌های حمایتی مازاد بر سایر خدمات دریافتی می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه بیمه‌های پایه حق ندارند از تعهدات اسبق خود کم کنند و تعهدات اضافه‌تری برای آنها شکل می‌گیرد، اضافه کرد: دو داروی مورد استفاده توسط بیماران مبتلا به اس‌ام‌ای از تاریخ پانزدهم آبان‌ماه تحت پوشش بیمه و دو داروی مورد استفاده این بیماران صددرصد رایگان در اختیار بیماران، قرار گرفت.

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان اظهار کرد: نوع یک و دوی بیماران اس‌ام‌ای مشمول صندوق صعب‌العلاج می‌شوند، اما داروها باید به صورت الکترونیک و توسط متخصص مغز و اعصاب تجویز شود. صددرصد هزینه‌های بستری این بیماران با تعرفه دولتی پوشش بیمه‌ای دارد. در این صندوق چهار بیماری بستری با تعرفه دولتی صددرصد رایگان دارند.

۳۷۰ پزشک خانواده، طرف قرارداد بیمه سلامت

وی افزود: طرح دارویاری از تیرماه ۱۴۰۱ آغاز و بیمه‌ها به پرداخت مابه‌التفاوت هزینه داروها شد تا پرداختی از جیب مردم افزایشی نداشته باشد. در این طرح، عرض ترجیحی به داروخانه و در آخرین زنجیره توزیع دارو پرداخت می‌شود. بیمه سلامت در این روند بسیار موفق بود و هیچ داروخانه‌ای از مهرماه مطالبه‌ای از بیمه سلامت ندارد و در هفته اول آذرماه نیز مطالبات آبان‌ماه داروخانه‌ها پرداخت خواهد شد.

صفاری تصریح کرد: از بهمن‌ماه سال گذشته طرح پزشک خانواده شهری بیمه سلامت آغاز شده است و در استان اصفهان حدود ۳۷۰ پزشک خانواده طرف قرارداد بیمه سلامت هستند که به بیمه‌شدگان صندوق همگانی بیمه سلامت، ارائه خدمت می‌کنند. این طرح در راستای نظام ارجاع شکل گرفته است.

وی ادامه داد: برای دریافت خدمات حمایتی صندوق بیماران صعب‌العلاج و بیماران خاص، نیاز به مراجعه خود بیمار نیست و بیماران تحت پوشش بیمه سلامت هستند که احساس می‌کنند، در این صندوق جای می‌گیرند، امکان استفاده از بسته‌های حمایتی را دارند. بیماران تحت پوشش بیمه سلامت، برای اطلاع از تحت پوشش صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج بودن خود می‌توانند به سامانه شهروندی بیمه سلامت مراجعه کنند.

بیمه ۷۱ درصد بیمه‌شدگان بیمه سلامت استان اصفهان به صورت رایگان

مدیرعامل بیمه سلامت استان اصفهان خاطرنشان کرد: اگر بیماری جزو بیماران صعب‌العلاج و خاص حساب نشده بود، باید درخواست ثبت حمایت ثبت کند و درخواست وی برای وزارت بهداشت ارسال می‌شود. تمام بیمه‌شدگان توسط بیمه‌های مختلف تحت پوشش این صندوق که توسط مدیرعامل بیمه سلامت کشور اداره می‌شود، قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه جمعیت بیمه سلامت همگانی استان اصفهان برابر با ۷۸۴ هزار نفر است و ۵۳۶ هزار نفر در صندوق روستایی بیمه سلامت استان قرار می‌گیرند، گفت: جمعیت بیمه شده توسط بیمه سلامت استان اصفهان برابر با یک میلیون و ۸۴۹ هزار نفر است که ۷۱ درصد آنها به صورت رایگان در دو صندوق بیمه سلامت همگانی و بیمه روستاییان بیمه شده‌اند.

صفاری اضافه کرد: صندوق بیمه سلامت همگانی برقرار است و اصرار بر این است هر فرد ایرانی بدون بیمه درمانی به بیمه سلامت مراجعه و تحت پوشش بیمه درمانی قرار گیرد. هر فردی با شماره‌گیری *۱۶۶۶# و ارسال کد ملی خود به این کد دستوری می‌تواند از بیمه درمانی خود اطلاع کسب کند و برای تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتن شخص می‌تواند به ادارات بیمه سلامت یا دفاتر پیشخوان مراجعه کند.

وی با بیان اینکه بیمه‌شدگان بیمه رایگان خدمات خود را از نظام ارجاع دریافت می‌کنند، خاطرنشان کرد: فرانشیز پرداختی به پزشک خانواده ۷,۴۰۰ تومان است و ماهانه به پزشکان خانواده به ازای تعداد جمعیت انتصاب داده شده به وی، مبلغی واریز می‌شود. در نظام ارجاع، پزشک خانواده بیمار را ویزیت می‌کند و در صورت نیاز به مداخلات تخصصی‌تر، بیمار از طریق نظام ارجاع به مقاطع بالاتر ارجاع داده می‌شود.

کد خبر 618733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.