شیرکوه بی‌آب شد/ دشت دلیجان نشست!

بیش از ۲۷ میلیون کودک جهان در معرض سیل ویرانگر، احداث ۷۰۰ هزار چاه در دشت‌های ممنوعه، نشست شش متری سفره‌های زیرزمینی دشت دلیجان، نابودی منابع آب شیرکوه یزد، مرگ ۱۵ هزار اروپایی با گرما و خطر پنهان واردات چوب با پوست را در بسته محیط‌زیست ایمنا می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسعود امیرزاده یک کارشناس آب ضمن اشاره به اینکه مسئله کمبود کمیت آب در ایران همیشه وجود داشته است، اظهار کرد: مسائل همچون تغییرات اقلیمی، احداث سد، حفر چاه در دشت‌های ممنوعه و تهی‌سازی آبخوان‌ها و نیز فعالیت‌های توسعه‌محورانه و برهم زدن پیکر آبخیز کشو از جمله عوامل مهم تأثیرگذار بر بحران کم‌آبی است.

وی در خصوص بحران آب در ایران، گفت: تغییرات اقلیمی از جمله عواملی است که بر ایجاد وضعیت بحرانی تأثیر گذاشته است. ما براثر تغییرات اقلیمی میزان قابل توجهی از بارش‌های سالیانه را ازدست داده‌ایم.

این کارشناس آب افزود: الگوی بارش‌ها تغییر کرده است و از بارش‌هایی که به‌صورت برف بودند به باران‌های مقطعی و سیل‌آسا تغییر کرده‌اند که این مسئله موجب می‌شود تا قدرت نفوذ آب را از دست دهیم.

وی با اشاره به کاهش میزان بارندگی‌ها و مسئله افزایش دمای کره زمین، گفت: با افزایش دمای زمین، هر آنچه که از بارش و ریزش‌های آسمانی دریافت می‌کنیم، همچون سابق نمی‌تواند در سطح زمین باقی بماند و به سرعت تبخیر می‌شود.

امیرزاده با اشاره به برداشت‌های نامتوازن از منابع آبی به‌عنوان دومین عامل تأثیرگذار بر بحران کم‌آبی، اظهار کرد: معیارهای گذشته در برداشت آب را برهم زدیم. در دهه ۴۰ بسیاری از دشت‌های ما ممنوعه شده بود، اما برای بهره‌برداری از آن‌ها بیش از ۷۰۰ هزار چاه در آن دشت‌های ممنوعه احداث کردیم.

وی ادامه داد: عنوان مجاز یا غیرمجاز بودن این چاه‌ها چندان اهمیت ندارد وقتی نتیجه نهایی آن مشترک است. در یک بازه زمانی ۵۰ ساله تمام آبخوان‌های کشور تهی شده است. این آب‌ها حاصل صدها هزار سال ذخیره کره زمین برای کارکردهای خود زمین و به‌نوعی ذخیره استراتژیک سرزمین ما بود که با بی‌مبالاتی از آن‌ها استفاده کردیم.

این کارشناس آب افزود: مسئله برداشت بی‌رویه تنها به آب‌های زیرزمینی ختم نمی‌شود، چرا که برداشت ما حتی از آب‌های سطحی نیز بیشتر از اجازه طبیعت بوده است.

وی اضافه کرد: بخش مهمی از این آب‌ها مربوط به محیط زیست بوده و باید در چرخه طبیعی قرار می‌گرفت و به تالاب‌ها، مسیرهای جنگلی و مرتعی می‌رسید تا طبیعت بتواند کارکرد طبیعی خود را داشته باشد.

بیش از ۲۷ میلیون کودک در جهان در معرض سیل ویرانگر

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرد که بیش از ۲۷ میلیون کودک در دنیا در معرض خطر وقوع سیلاب‌های ویرانگر هستند.

وقوع سیل شدید و ویرانگر زندگی دستکم ۲۷.۷ میلیون کودک را در ۲۷ کشور سراسر جهان تحت‌تأثیر قرار داده و تعداد کودکانی که در کشورهایی همچون چاد، گامبیا، پاکستان و شمال شرق بنگلادش تحت تأثیر سیل قرار گرفته‌اند، بالاترین میزان طی ۳۰ سال گذشته بوده است.

صندوق کودکان ملل متحد همزمان با ادامه نشست آب و هوایی سازمان ملل موسوم به COP۲۷، هشدار داد کودکان از آسیب‌پذیرترین افراد هستند و وقوع حوادث ناگهانی، توانایی دولت‌ها و جامعه بین‌المللی را برای پاسخ‌گویی به نیازهای آنان تحت فشار قرار داده است.

با توجه به اینکه میلیون‌ها کودک در معرض خطر شدید گرسنگی، بیماری، استثمار و مرگ هستند، یونیسف از نمایندگان حاضر در نشست COP۲۷ درخواست کرد تا برای محافظت از کودکان در برابر اثرات مخرب تغییرات اقلیمی به تأمین بودجه متعهد باشند.

نشست ۶ متری سفره‌های آب زیرزمینی دشت دلیجان در استان مرکزی

عزت‌الله آمره‌ای، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی اظهار کرد: سطح سفره‌های آب زیرزمینی دشت دلیجان در استان مرکزی به نشستی حدود شش متر رسیده است و صنایع این منطقه وضعیت مناسبی ندارند.

وی افزود: چاه‌های شرب مجهز به کنتور هستند و چاه‌های صنعتی نیز مصرف بالایی ندارند. از هفت هزار چاه دارای مجوز حدود دو هزار چاه مجهز به کنتور شده‌اند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی با بیان اینکه امسال در حال تجربه سال سوم خشکسالی هستیم، گفت: هیچ سالی به مانند امسال سطح سفره‌های آب زیرزمینی نشست نکرده است به طوری که حتی در برخی سفره‌ها شاهد نشست شش متری هستیم.

وی ادامه داد: این میزان نشست به دشت دلیجان بازمی‌گردد. اگر نصب کنتور بر روی چاه‌های کشاورزی اجرایی شود بدون شک مناقشه با کشاورزان رفع می‌شود و اگر همکاری کشاورزان را نداشته باشیم شرایط بدتری را تجربه می‌کنیم.

آمره‌ای افزود: صنایع دلیجان وضعیت مناسبی ندارند و لازم است که طی ملاقات با وزیر نیرو برای دریافت سهمیه از سد ۱۵ خرداد اقدام عاجل انجام گیرد.

وی اظهار کرد: صدور دستور پلمب و قطع برق چاه‌های دارای اضافه برداشت، رعایت ساعت کارکرد مندرج در پروانه بهره‌برداری برای چاه‌های برقی و انجام اقدامات قانونی توسط شرکت توزیع در خصوصی چاه‌هایی که به واسطه عدم نصب کنتور پروانه بهره‌برداری آنها فاقد اعتبار است را از جمله پیشنهادات مدنظر در خصوص پروژه نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌ها است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی با اشاره به اینکه رودخانه قره چای یکی از رودخانه‌های مهم استان است، گفت: در سال‌های اخیر مدیریت آب این رودخانه در فصول غیرمجاز به انجام رسید و سعی شد که آب در بستر رودخانه جاری شود و این امر تغذیه بهتر آب سفره‌های زیرزمینی را به همراه داشت.

نابودی منابع آب شیرکوه یزد با بهره‌برداری از "معدن دره زرشک شیرکوه"

علی طالبی، رئیس انجمن آبخیزداری ایران اظهار کرد: اگر"معدن دره زرشک شیرکوه" احداث شود، تمام منابع آب زیرزمینی دشت یزد تا شعاع ۱۰ کیلومتری نابود خواهد شد.

وی افزود: زمانی که معادن مطابق اصول مدیریت سرزمینی در حوزه آبخیز نباشند، این مشکلات ایجاد می‌شود. در بیشتر استان‌ها معادن مطابق با اصول محیط زیست نیستند.

رئیس انجمن آبخیزداری ایران در خصوص معدن شیرکوه، گفت: اگر تمام اصول و ضوابط محیط زیست هم رعایت شود، قرار است در این معدن به عمق ۳۰۰ متر چاله‌ای برای برداشت ایجاد شود، چنانچه این اتفاق بیفتد، در نخستین مرحله تمام چشمه‌ها و قنوات این محدوده تا شعاع ۱۰ کیلومتر خشک می‌شود.

وی با بیان اینکه شیرکوه باعث شده تا تمدن یزد شکل بگیرد، افزود: شیرکوه منبع تولید آب و مایه حیات دشت یزد و اردکان است که یک میلیون جمعیت دارد. هرگونه دخالت غیراصولی در این دشت مانند معدن دره زرشک منابع آب منطقه را نابود می‌کند.

طالبی اظهار کرد: جدای از تأثیر بر روی کمی آب در دشت یزد، کیفیت آب نیز به شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد، چرا که قرار است ۲۰ میلیارد لیتر اسید سولفوریک برای استخراج در این معدن استفاده شود که در این صورت تمام منابع آب باقی‌مانده در شیرکوه آلوده خواهند شد.

مرگ ۱۵ هزار نفر در اروپا با گرما در ۲۰۲۲

سازمان جهانی بهداشت در گزارش خود اعلام کرد که از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی تاکنون دست‌کم ۱۵ هزار نفر در اروپا به دلیل شرایط آب‌وهوایی گرم جان خود را از دست داده‌اند و اسپانیا و آلمان وخیم‌ترین وضعیت را در بین کشورهای اروپایی داشته‌اند.

دوره سه ماهه از ژوئن تا اوت ۲۰۲۲، گرم‌ترین دوره در اروپا از زمان آغاز ثبت رکوردهای دما بود و دمای فوق‌العاده بالا منجر به بدترین خشکسالی شد که این قاره از زمان قرون وسطی شاهد آن بوده است.

مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که بر اساس داده‌های کشورها که تاکنون ارائه شده است، تخمین زده می‌شود که دست‌کم ۱۵ هزار نفر به دلیل گرما در سال ۲۰۲۲ جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش ایندیپندنت، خشکسالی تاریخی، اروپا را به کمبود محصولات کشاورزی دچار کرده است و آتش‌سوزی در مناطق وسیعی، فشار شدیدی بر شبکه برق این قاره وارد کرده است.

امواج گرمایی پی‌درپی بین ماه‌های ژوئن و ژوئیه که به بروز دمای بالای ۴۰ درجه سانتیگراد در بریتانیا برای نخستین بار انجامید، در مجموع باعث حدود ۲۴ هزار مرگ در اروپا شد.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: استرس گرمایی، زمانی که بدن نمی‌تواند خود را خنک کند، عامل اصلی مرگ‌های مرتبط با آب‌وهوا در منطقه اروپا است. دمای شدید می‌تواند خطری برای افرادی باشد که به بیماری مزمن قلبی، مشکلات تنفسی و دیابت دچارند.

خطر پنهان واردات چوب با پوست

اصغر طارمیان، عضو هیئت علمی علوم و صنایع چوب و کاغذ دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران در مورد اقدام شتاب زده در واردات چوب با پوست هشدار داد و اظهار کرد: اگر این واردات با رعایت نکات علمی و نظارت‌های دقیق انجام نشود ریسک ورود آفات و نابودی جنگل‌های شمال کشور را بالا می‌برد.

وی افزود: واردات چوب با پوست به دلیل ریسک ورود آفات به کشور و احتمال آسیب زدن به جنگل‌ها سال‌ها در کشور ممنوع بوده است. این نوع واردات چوب با پوست در برخی از کشورها ممنوع و در برخی دیگر با شرایط خاص قرنطینه‌ای مجاز است.

عضو هیئت علمی علوم و صنایع چوب گفت: در کشور با توجه به طرح استراحت و تنفس جنگل و ممنوع بودن واردات گرده بینه با پوست برخی صنایع چوب و کاغذ به ویژه صنایع تولید کاغذ و فرآورده‌های مرکب مانند صنایع تولید نئوپان، ام دی اف و تخته لایه و روکش گیری برای تأمین مواد اولیه دچار مشکل هستند و قیمت تمام شده مواد اولیه وارداتی هم بالا است؛ بنابراین برخی خطوط تولید طی این سال‌ها تعطیل شده و یا با ظرفیت کم فعال هستند.

وی اضافه کرد: سال‌ها موضوع آزادسازی واردات چوب با پوست به عنوان راهکار مؤثر برای رفع این مشکل مطرح بوده و در نهایت در دولت فعلی به دستور رئیس سازمان حفظ نباتات کشور واردات چوب با پوست از مهر ماه سال جاری با اعمال تیمارهای قرنطینه‌ای مورد نظر سازمان آزاد شد.

طارمیان با بیان اینکه مقرر بود برای اعمال تیمار قرنطینه‌ای روش تابش اشعه گاما استفاده شود ولی به علت مسائل اجرایی آن به ویژه پرهزینه بودن به نتیجه نرسید، گفت: اکنون قرار است برای این منظور از تیمار حرارتی استفاده شود و به گفته رئیس سازمان مذکور در آستراخان روسیه به وسعت پنج هکتار واحدهای صنعتی تیمار حرارتی احداث خواهد شد و گرده بینه‌های با پوست قبل از ورود به کشور در این کوره‌های صنعتی مطابق با الزامات بین‌المللی قرنطینه کمیته فائو (FAO) تیمار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بناست واردات گرده بینه با پوست گونه‌های پهن برگ و سوزنی برگ از کشور روسیه به ایران انجام شود، اظهار کرد: این اتفاق قطعاً باعث رونق محسوس تولید در صنعت چوب و کاغذ کشور می‌شود، اما اگر این واردات به صورت کارشناسی و علمی انجام نشود و تیمارهای حرارتی برای نابودی آفات کارآمد نباشند و نظارت خوبی بر اجرای پروتکل‌ها وجود نداشته باشد ریسک ورود آفات را بالا می‌برد، به این ترتیب ممکن است برخی از گونه‌های جنگل‌های شمال کشور به دلیل ورود آفات آسیب ببیند که جبران‌ناپذیر است.

کد خبر 618490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.