لزوم بازنگری در برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵/ بایدها و نبایدهای شوراهای شهر

پربازدیدترین اخبار شورای شهر خبرگزاری ایمنا را در این بسته خبری می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "در نظر گرفتن برنامه‌های ۵ ساله برای شهر"، "لزوم استقرار میز خدمت در مناطق پانزده‌گانه برای رفع ابهامات شهروندان درباره «اصنو» "، "برآورد ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل خط ۲ مترو"، "اهمیت فرهنگ‌سازی در راستای حفظ درختان"، "مطالبه‌گری اعضای شوراها بر اساس اصول علمی و قانونی" و "پیشرفت شهرها و روستاها در گرو فعالیت صحیح شوراها" را در بسته خبری پارلمان شهری ایمنا می‌خوانید.

در نظر گرفتن برنامه‌های ۵ ساله برای شهر

سیدامیر سامع، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص بازنگری برنامه ۱۴۰۵، اظهار کرد: نخستین برنامه پنج ساله برای اصفهان در سال ۸۵ و سپس برنامه‌های ۹۰، ۹۵، ۱۴۰۰ شکل گرفت که نشان‌دهنده این است که همیشه برای شهر برنامه‌های پنج ساله در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این‌که در سال ۸۵ که برنامه سال ۹۰ تدوین می‌شد چشم‌انداز ۲۰ ساله برای شهر تدوین شد که تا ۱۴۰۵ این چشم‌انداز خط‌مشی اصلی برنامه شهر اصفهان و شهرداری را مشخص می‌کند، تصریح کرد: در سال‌های اخیر برای برنامه ۱۴۰۵ اقداماتی توسط اعضای شورای اسلامی شهر در دوره پنجم انجام و در نهایت این برنامه تدوین شد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: با آغاز به‌کار دوره ششم شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری احساس شد به‌رغم این‌که زحمات زیادی برای تدوین برنامه ۱۴۰۵ کشیده شده است، بعضی از نکات به‌صورت دقیق، مشخص نشده و در بسیاری از بخش‌های مدیریت شهری از جمله مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، مباحث مربوط به حوزه شهرسازی، کالبد و هویت شهری و مسائل مربوط به حوزه خدمات شهری به‌صورت دقیق و کامل اشاره نشده بود، از این رو احساس شد که برنامه نیازمند بازنگری است.

سامع افزود: شورای ششم به‌عنوان نماینده مردم، نیازهای شهر و اقداماتی که دستگاه‌های استانی و شهری باید انجام دهند تا شهروندان زندگی مناسبی در شهر داشته باشند را در قالب منشور تدوین و به دستگاه‌ها ابلاغ کرد.

لزوم استقرار میز خدمت در مناطق پانزده‌گانه برای رفع ابهامات شهروندان درباره «اصنو»

رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به مشکلات مردم پیرامون سامانه اصنو (سرا ۱۰)، اظهار کرد: یکی از اتفاقات خوب در این دوره مدیریت شهری، راه‌اندازی سامانه اصنو و تقویت شهرسازی الکترونیک بود که می‌تواند ثمرات زیادی هم‌چون شفافیت، عدالت و کرامت ارباب‌رجوع را برای شهر و شهروندان به‌همراه داشته باشد. در مناطق پانزده‌گانه شهرداری باید میز خدمت با حضور کارشناس مسلط به نرم‌افزار اصنو مستقر شود و پاسخگوی سوالات، ابهامات و مشکلات شهروندان در حوزه شهرسازی الکترونیک باشد.

وی افزود: در حال‌حاضر بعضی ایرادهای سامانه اصنو رفع شده است و مابقی نیز قرار است بر اساس برنامه‌ریزی برطرف شود تا شهرسازی الکترونیک به بهترین نحو در خدمت شهروندان باشد.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان این‌که شهروندان در صورت استفاده از سامانه اصنو نیازی به مراجعه حضوری به شهرداری نخواهند داشت، گفت: اجرای شهرسازی الکترونیک با قطعی اینترنت هم‌زمان شده است که این موضوع مشکلات شهروندان در حوزه شهرسازی الکترونیک را مضاعف کرد، لذا امیدواریم با رفع مشکلات باز هم با بهترین کیفیت خدمات ارائه شود.

برآورد ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل خط ۲ مترو

عباس حاج‌رسولی‌ها، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان، اظهار کرد: مباحث کلیدی از جمله احداث مترو از دغدغه‌های مهم شورای اسلامی شهر اصفهان است که امیدواریم راه‌اندازی خط متروی کهندژ در آینده نیز گامی در راستای رفع نیاز منطقه رهنان باشد.

وی با بیان این‌که مشکلاتی از جمله تکلیف کاربری زمین‌ها در اصفهان وجود دارد که درصدد رفع این مشکل با کمک استانداری هستیم، افزود: بعضی از مشکلات شهر بالغ بر ۳۰ سال باقی مانده است، از این‌رو رفع آن‌ها اصلی‌ترین دغدغه مدیریت شهری است.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان این‌که مدیریت شهری نگران مباحث کلیدی شهر از جمله مترو است، افزود: برای احداث خط دو مترو حداقل بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد هزینه شده است.

اهمیت فرهنگ‌سازی در راستای حفظ درختان

علی نیکبخت، کارشناس فضای سبز شهری، اظهار کرد: فضاهای سبز شهری متعلق به تمام شهروندان است که علاوه‌بر کارکردهای روحی و روانی، مباحث اکولوژیک، تولید اکسیژن، کاهش دی‌اکسید کربن شهری، فراهم کردن شاخص‌های اقلیمی هم‌چون افزایش خنکی، رطوبت هوا و سایه که جز با کاشت درختان میسر نمی‌شود، از کارکردهای این فضاهای سبز شهری است، بنابراین اگر شهروندان متوجه این کارکردها و تأثیر وجود درختان در سطح شهر برای ادامه حیات باشند و از ارتباط مستقیم وجود درختان و فضای سبز با سلامت خود آگاه شوند، در حفظ و احیای درختان مؤثر است.

وی با اشاره به این‌که اگر جابه‌جایی درختان به‌درستی انجام شود، اقدام خوبی است، در غیر این صورت به درختان آسیب می‌زند، اضافه کرد: در شهر پروژه‌های توسعه‌ای وجود دارد و در شرایطی که درختان میان‌سال و کهن‌سال در محل پروژه‌ها است، راحت‌ترین اقدام قطع آن‌ها است، اما تبعات اجتماعی، فرهنگی و اکولوژیک دارد که نباید این اقدام صورت گیرد.

نیکبخت ادامه داد: بهترین زمان برای جابه‌جایی درختان فصول پاییز و زمستان است که درختان در حال استراحت هستند، اگر درختی در فصل تابستان جابه‌جا شود، احتمال خشک شدن آن بسیار زیاد است، بنابراین توجه به زمان جابه‌جایی، ابزارها و تکنیک‌های مدرن در جابه‌جایی درختان مثمرثمر خواهد بود.

مطالبه‌گری اعضای شوراها بر اساس اصول علمی و قانونی

سیاوش سلیمانی، رئیس شورای اسلامی استان چهارمحال‌وبختیاری اظهار کرد: بخشی از مطالبات از طریق مسئولان استانی و کشوری پیگیری شده و به‌نتیجه رسیده است؛ هدف شوراها و مسئولان این است که در راستای محرومیت‌زدایی شهرها و روستاها اقدام و مشکلات مردم را برطرف کنند و با توجه به ظرفیت‌های موجود در راستای توسعه، پیشرفت و آبادانی گام بردارند.

وی با بیان اینکه شورای اسلامی استان چهارمحال‌وبختیاری، تمام‌قد پشتیبان مردم این استان است و طبق وظیفه ذاتی با دعوت از مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی مشکلات و چالش‌های مردمی را مطالبه‌گری می‌کند، افزود: از اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاها انتظار داریم که نحوه مطالبه‌گری صحیح را براساس اصول علمی و قانونی بدانند تا ضمن دستیابی هر چه سریع‌تر به خواسته‌ها، مدیران و مسئولان را در مقابل خود قرار ندهند و به‌عنوان یک بازوی کمکی برای دستگاه‌های اجرایی استان باشند.

پیشرفت شهرها و روستاها در گرو فعالیت صحیح شوراها

یعقوب شکوهی، فرماندار شهرستان اردل با اشاره به این‌که شوراها باید با فعالیت صحیح و قانونی خود موجب پیشرفت شهرها و روستاها شوند، اظهار کرد: دهیاران، شهرداران و شوراها باید به قانون تسلط داشته باشند و با فرماندار، بخشداران و مسئولان بخش و شهرستان ارتباط برقرار کنند.

فرماندار شهرستان اردل تصریح کرد: تمام مشکلات مردمی و آسیب‌های اجتماعی باید توسط شوراها دسته‌بندی و جلسات با مسئولان ذی‌ربط برگزار شود تا مطالبات مردم در دستور کار قرار گیرد، البته شوراها باید به موضوع برگزاری انتخاب هیئت رئیسه‌ها به‌صورت سالیانه توجه ویژه داشته باشید و در موعد قانونی و مقرر اقدام کنند.

وی افزود: شوراها باید ایثار و گذشت برای مردم داشته باشند و در درون شورا پا روی خواسته‌های شخصی بگذارند و به خاطر مردم به اختلافات درون شورا خاتمه دهند و با همگرایی و وحدت و انسجام فعالیت کنند تا شهرها و روستاها پیشرفت کنند.

کد خبر 618369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.