۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵
لزوم توجه به «علم نافع»

یک کارشناس علم‌وفناوری گفت: تولید علم در کشور فاخر و ارزشمند بوده و هم‌راستای دنیا در حال حرکت است، اما بهره‌برداری از این دانش که در مفاهیم دینی تحت عنوان علم نافع شناخته می‌شود، نکته بسیار حائز اهمیتی است که باید در این دهه و در مقطعی که هم‌راستا با گام دوم انقلاب اسلامی است، مورد توجه قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اسماعیل قادری‌فر شامگاه چهارشنبه _هجدهم آبان‌ماه_ در گفت‌وگویی رادیویی اظهار کرد: در ابتدا هفته جهانی ترویج علم و روز جهانی آنکه تحت عنوان علم در خدمت صلح و توسعه نام‌گذاری شده است را گرامی می‌دارم.

وی افزود: موضوع تولید علم در کشور مسئله بسیار مهمی است که اگر بخواهیم طی دو دهه اخیر این مسئله را مورد بررسی قرار دهیم، باید به این نکته اشاره کنیم که با ورود ادبیاتی مانند جنبش نرم‌افزاری روند تولید علم کشور وارد فاز جدیدی از دانش شده است.

این کارشناس علم‌وفناوری ادامه داد: در اواخر دهه ۸۰ با تکرار چندباره سخن امیرالمومنین (ع) که می‌فرمایند: العلم و السلطان، توجه جامعه به مباحث ریشه‌ای توسعه و پیشرفت کشور افزایش یافته است.

وی اشاره کرد: از نظر آماری در سال ۲۰۱۱ میلادی براساس استنادات و گزارشات پایگاه‌های معتبر علم‌سنجی دنیا ازجمله ISI و نظام رتبه‌بندی علمی که در کشورهای مختلف وجود داشته است روند تولید علم در ایران با رتبه ۱۷ در سطح جهان ارزیابی شده است.

قادری‌فر تاکید کرد: این روند شتاب‌دار ۱۱ برابری تولید علم که از حدود دو دهه گذشته آغاز شد در سال‌های اخیر نیز حفظ شده است؛ البته برخی مواقع به دلایل مختلف این شتاب تحت تأثیر قرار گرفته است.

وی در همین رابطه افزود: با این وجود رتبه علمی کشور طی سال‌های مختلف یکسان بوده و حتی در برخی از حوزه‌ها مانند نانوفناوری، زیست‌فناوری و علوم شناختی که جزو علوم نوین محسوب می‌شود، رتبه‌های بسیار خوبی کسب کرده‌ایم.

این کارشناس علم‌وفناوری ادامه داد: ایران با داشتن حدود دوهزار و۵۰۰ واحد دانشگاهی رتبه پنجم را در دنیا دارد و یکی از مسائل حائز اهیمت این است که ایران از نظر تربیت مهندس رتبه دوم را در جهان به خود اختصاص داده است.

وی تاکید کرد: این مسائل، نشان می‌دهد که شاخص علمی کشور در روندی متعادل در حال حرکت است، اما اگر این مسائل را کنار بگذاریم مشکلاتی نیز در این راستا وجود داشته است.

قادری‌فر تصریح کرد: یکی از چالش‌های موجود در کشور این است که طی سال‌های اخیر رتبه‌های بسیار خوبی که در علوم متخلف به دست آورده‌ایم، اما متأسفانه در شاخص توسعه اقتصادی ضعف داشته‌ایم.

وی افزود: تولید علم در کشور فاخر و ارزشمند بوده و هم‌راستای دنیا در حال حرکت است، اما بهره‌برداری از این دانش که در مفاهیم دینی تحت عنوان علم نافع شناخته می‌شود، نکته بسیار حائز اهمیتی است که باید در این دهه و در مقطعی که هم‌راستا با گام دوم انقلاب اسلامی است، مورد توجه قرار دهیم.

کد خبر 618328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.