همکاری برای خنثی‌سازی تحریم

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه، نوزدهم آبان‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «همکاری برای خنثی‌سازی تحریم» نوشت: شامگاه سه‌شنبه _هفدهم آبان‌ماه_ دبیر شورای امنیت ملی روسیه به دعوت رسمی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد.

«نیکلای پاتروشف» دیروز نیز در جریان این سفر با آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور و علی شمخانی همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

در دیدار دبیر شورای امنیت ملی روسیه با رئیس جمهوری اسلامی ایران بر توسعه همکاری‌های راهبردی - اقتصادی دو کشور تأکید و عنوان شد، تقویت همکاری‌های منطقه‌ای بهترین راه ایجاد صلح و ثبات است.

آیت‌الله رئیسی در دیدار «نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت ملی روسیه با بیان اینکه اراده ایران و روسیه ارتقای سطح روابط راهبردی در عرصه‌های مختلف است، این روابط را در حال تقویت و چشم‌انداز آن را روشن توصیف کرد و افزود: همکاری کشورهای مستقل، قاطعانه‌ترین پاسخ به سیاست تحریم و بی‌ثبات‌سازی آمریکا و متحدان او است. آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مخالفت با جنگ است، اظهار داشت: توسعه دامنه و تصاعد سطح جنگ باعث نگرانی همه کشورها است.

نیکلای پاتروشف نیز با ارائه گزارشی از وضعیت همکاری‌های دوجانبه تأکید کرد: برای توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های سیاسی، تجاری، انرژی، کشاورزی و ترانزیت، بسیار فعالانه تلاش می‌کنیم و کمیسیون مشترک اقتصادی ایران-روسیه نیز به‌خوبی پیگیر اجرای توافقات رؤسای جمهور دو کشور است.

پاتروشف با ابراز امیدواری نسبت به توسعه روابط با جمهوری اسلامی در قالب مجامع و سازمان‌های منطقه‌ای اظهار کرد: ایجاد جهان چندقطبی در راستای منافع همه کشورهای جهان است.

معاون اول رئیس‌جمهور نیز بر ضرورت سرعت بخشیدن به روند همکاری‌های تجاری تهران و مسکو و اجرای توافقات فی‌مابین در جهت ارتقای سطح مناسبات اقتصادی دو کشور تأکید کرد.

محمد مخبر نیز عصر دیروز در دیدار «ایگور لویتین» دستیار ویژه رئیس‌جمهور روسیه، بر آمادگی تهران برای افزایش حجم مبادلات تجاری با مسکو تأکید کرد و گفت: ایران و روسیه باید تلاش کنند استفاده از ارز ملی دو کشور را هرچه سریع‌تر در مبادلات تجاری فی‌مابین گسترش دهند. معاون اول رئیس‌جمهور همچنین بر لزوم تسریع در اجرای پروژه راه‌آهن رشت-آستارا تأکید و خاطرنشان کرد: اگر این پروژه با سرعت اجرایی شود، گام مهمی در جهت توسعه ترانزیت خواهد بود.

همکاری برای خنثی‌سازی تحریم

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چرخه درآمدزای سلبریتیسم ضد امنیت‌ملی را قفل کنید» نوشت: کافی است نگاهی به دور و بر خودمان بیندازیم تا متوجه شویم سردمداران آگهی‌های بازرگانی و تجاری چهره‌های هنری درجه چندمی هستند که به واسطه پروپاگاندیسم معیوب با حداقل توانایی در حوزه هنری و ورزشی توانسته‌اند از حلقه فیلم‌های تجاری دسته‌چندم یا موفقیت‌های ورزشی حداقلی، به حلقه تبلیغات راه بیابند.

این افراد بعد از دیده‌شدن در تکرار و تلقین تبلیغات و آگهی‌های تجاری بازرگانی، در مرحله بعدی وارد حلقه فعالیت‌های ضد دینی و ضد ارزشی شده‌اند!.

در واقع انگار جریانی از پشت صحنه این روند معیوب را مدیریت می‌کند تا در زمان مناسب این افراد را به میدان بیاورد تا لیدر و پرچمدار حرکت‌های ضد دینی و ضد ارزشی شوند!.

این در حالی است که در همه جای دنیا ضوابطی بر این موضوع حاکم است، چراکه چنین چرخه معیوبی موجب ناراضی‌سازی می‌شود و بسیاری از نخبگان علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی وقتی می‌بینند یک سلبریتی درجه چندم، در چرخه‌ای فاسد می‌تواند درآمدهای میلیاردی داشته باشد، اما یک استاد دانشگاه و یک نخبه علمی و هنری باید با حداقل‌ها به کشورش خدمت کند، دچار حس خسران می‌شوند!.

پس این چرخه معیوب باید در یک‌جا متوقف شود و سررشته توقف این چرخه در دست دولت و نهادهای رسمی است.

درست همان نهادهایی که اجازه می‌دهند صدا و تصویر چنین افرادی روی بیلبوردهای شهر قرار گیرد یا از تلویزیون بارها و بارها پخش شود. سلبریتی‌ها را رسانه‌ها می‌سازند، چهره‌هایی که به واسطه تکرار و تلقین رسانه‌ها رفته‌رفته در بین مردم شناخته می‌شوند و اعتبار می‌یابند و به عنوان گروه‌های مرجع مطرح می‌شوند. با وجود این، هر هنرمند ورزشکار و چهره‌ای را نمی‌توان سلبریتی دانست.

در دنیای امروز معنای سلبریتی تغییر کرده‌است و سلبریتی بودن به معنای داشتن استعداد ویژه در هنر یا ورزش نیست، بلکه سلبریتی‌ها افرادی هستند که به مدد رسانه‌ها توانسته‌اند به شهرت دست یابند و بیشتر رؤیای مخاطبان را تحریک کنند!

فرهنگ شهرت چیزی فراتر از علاقه به افراد مشهور و انعکاسی از ارزش‌های اجتماعی و نمایش رابطه پیچیده میان انتظارات اجتماعی و واقعیت‌های اقتصادی-اجتماعی است.

از سوی دیگر آگهی‌های بازرگانی و تبلیغات هم کارشان القای نیاز و رؤیافروشی است، بر این اساس، آگهی‌های بازرگانی تلاش می‌کنند یک زندگی آرمانی را برابر چشم مخاطب به تصویر بکشند و از این طریق به او القا کنند با داشتن وسیله یا استفاده از خدماتی خاص می‌تواند به آن زندگی آرمانی و رؤیایی دست پیدا بکند.

حالا تلفیق این دو را در نظر بگیرید که چه خواهد شد!؟ یعنی رویافروشی و القای زندگی آرمانی به وسیله یک چهره یا سلبریتی! اینجا است که چرخه معیوب شکل می‌گیرد.

در این چرخه اغلب هنرمندان و ورزشکاران چهره‌های واقعی و اصیل وارد نمی‌شوند! بسیاری از چهره‌هایی که سردمدار آگهی‌ها هستند، در عرصه سینما و تلویزیون اثر قابل‌تأملی نداشته‌اند.

هنرمندان آثار ماندگار سینما و تلویزیون کشور و فیلم‌هایی همچون آژانس شیشه‌ای، ناخدا خورشید و مادر یا سریال‌هایی همچون سربداران و هزاردستان، سهمی از آگهی‌های بازرگانی ندارند، بلکه چهره‌های هنری و ورزشی درجه چندم که در حالت عادی با اقبال اجتماعی روبه‌رو نبوده و نتوانسته‌اند در کارنامه کاری خود اثر قابل‌توجه و ماندگاری را بر جای بگذارند، وارد این چرخه می‌شوند تا بتوانند آن توجهی که نتوانسته‌اند از طریق حرفه و کار خود کسب کنند، با تکرار و تلقین آگهی‌های بازرگانی و تبلیغات به دست بیاورند.

بازیگران و چهره‌هایی که نهایت حضورشان در سینما و تلویزیون آثار لمپنی و سطح پایینی بوده که نه فقط نقش مثبتی در فرهنگ و هنر این مرز و بوم نداشته‌اند، بلکه خود این آثار چالش‌برانگیز هم بوده‌است.

همکاری برای خنثی‌سازی تحریم

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «لایحه خوب تعطیلات، نیازمند یک تغییر» نوشت: موضوع افزایش تعطیلات هفتگی همیشه یکی از مباحث مورد چالش بوده است.

در حالی که تا چند سال قبل تصور بر تعداد زیاد روزهای تعطیل در کشورمان بود اما بررسی‌ها و آمارها حاکی از آن است که کشورمان در انتهای جدول روزهای تعطیل است.

در عین حال طی سال‌های اخیر شاهد افزایش روزهای تعطیل در برخی از کشورهای جهان به ویژه کشورهای توسعه یافته هستیم که حامیان آن افزایش بهره‌وری را مهم‌ترین استدلال خود در این باره برمی‌شمارند.

هر چند منتقدان هم این تصمیمات را مناسب کشورهای در حال توسعه که نیاز به تلاش بیشتر دارند، نمی‌دانند، البته بخشی از موافقان افزایش این تعطیلات نکته درستی را مطرح می‌کنند و آن متناسب‌سازی این تعطیلات با تعطیلات جهانی برای کاهش زیان‌های اقتصادی احتمالی و انتقال این تعطیلات به جمعه و شنبه به جای پنجشنبه و جمعه است.

حالا افزایش روزهای تعطیل آخر هفته ادارات و مؤسسات دولتی به مصوبه دولت هم تبدیل شده و در صورت تأیید در مجلس و شورای نگهبان، به تعطیلی ثابت پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها منجر خواهد شد.

آن‌طور که سخنگوی دولت و رئیس سازمان اداری و استخدامی، دیروز پس از جلسه هیئت دولت اعلام کردند، دولت سیزدهم لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته را تصویب کرد و حالا باید منتظر نظر مجلس و شورای نگهبان بود.

طبق مصوبه دولت، قرار است ساعات کاری ادارات دولتی ۸ تا ۱۶:۳۰ شنبه تا چهارشنبه باشد و به جای آن، ادارات سراسر کشور، مانند تهران، پنجشنبه‌ها هم تعطیل باشد.

در مصوبه دولت، این موارد هم به عنوان هدف تصویب این لایحه ذکر شده است: نهادینه سازی فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و کرامت انسانی، ارج نهادن به سرمایه‌های انسانی و اجتماعی، توجه به استحکام خانواده، ایجاد تعادل بین کار و زندگی افراد در نظام اداری، توجه به اثربخشی و کارایی در فرایندها و روش‌های اداری به منظور تسریع و تسهیل در ارائه خدمات کشور، خدمات‌رسانی برتر، نوین و کیفی به منظور ارتقای سطح رضایتمندی و اعتماد مردم.

موضوع افزایش تعطیلات آخر هفته بارها طی سال‌های اخیر مطرح شده و همواره موافقان و مخالفانی داشته است، موافقان، استدلال می‌کنند افزایش تعطیلات نتایج بسیار خوبی از جمله افزایش بهره‌وری نیروی انسانی در روزهای کاری را به همراه خواهد داشت و مخالفان هم معتقدند تعطیلات رسمی شمسی و قمری در کشور ما زیاد است و بیشتر کردن آن در حوزه‌های مختلف، به ویژه اقتصادی، خسارت‌زا خواهد بود.

درباره نقد اول مخالفان، بارها گزارش شده است که برخلاف پیش‌فرض ذهنی، تعداد روزهای تعطیل در کشور ما چندان هم زیاد نیست و بسیاری از کشورهای جهان، حتی توسعه یافته‌ها، تعطیلات آخر هفته بیشتری از ما دارند.

مطالعات در این باره نشان می‌دهد سرعت تغییر «ویکند دوروزه» به «آخر هفته سه‌روزه» در جهان _برخلاف آخرین تغییری که حدود یک قرن پیش در روزهای کاری هفته رخ داد_ با شتاب بالا اتفاق می‌افتد، این پیش‌بینی با توجه به استعداد اولیه در شرکت‌های بزرگ و کوچک برای کاهش ساعت کار مطرح شده و کار چهارروزه در برخی کشورهای اروپایی کلید خورده است.

اما یک نکته مهم که همواره به عنوان ثمره قطعی و حتمی افزایش تعطیلات آخر هفته از آن یاد می‌شود، رونق گردشگری داخلی به واسطه ایجاد فرصت سفر برای خانواده‌ها است.

با مرور این اظهارنظرها، به نظر می‌رسد در ضرورت افزایش تعطیلات آخر هفته کشور تردیدی نیست و اختلاف نظرهایی بر سر انتخاب روزهای مناسب اجرای این طرح وجود دارد؛ موضوعی که حالا باید منتظر اعلام نظر مجلس درباره آن بود.

همکاری برای خنثی‌سازی تحریم

کد خبر 618327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.