اکنون زمان مناسب برای ورود به بورس است؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در بورس دارند، باید در قیمت‌های پایین‌تر و زمانی که رشد قیمت‌ها آن‌قدر نیست که ارزندگی سهام نسبت به سودآوری افت کند و نسبت «پی» بر «ای» شرکت‌ها چندان بالا نرفته است، اقدام به خرید سهام کنند.

مهدی ساسانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بازار سرمایه ارزندگی کافی دارد اما پیش از این به دلیل نبود اطمینان به روندها و ترسی که بین سرمایه‌گذاران ایجاد شد بود، شاهد ریزش شاخص کل و خروج پول از بازار سرمایه بودیم.

وی اضافه کرد: از هفته گذشته صندوق‌های تثبیت، توسعه و برخی از حقوقی‌ها اقدام به خرید کردند که برمبنای ارزندگی سهم‌ها بود، این موضوع منجر به تزریق پول به بازار شد. پول همچون خون در رگ‌های بازارهای مالی است و با تزریق آن به بورس، شاهد کاهش ترس افراد، اطمینان آنها به بازار و حرکت پول‌های حقیقی به سمت بازار هستیم.

شاهد هجوم مجدد نقدینگی به سمت بورس هستیم

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در روزهای اخیر شاهد هجوم مجدد نقدینگی به سمت بازار سرمایه هستیم، گفت: در سه روز ابتدای هفته جاری، شاهد ورود نقدینگی حقیقی‌ها به سمت خرید سهام بودیم که منجر به روند مثبت بورس شد. این روندها تا ابد ادامه نخواهد داشت اما می‌توان نتیجه گرفت که هرگاه سهم‌ها ارزنده شده و اراده برای بالا رفتن بازار وجود دارد، به راحتی می‌توان روند را تغییر داد و نقدینگی را برای ورود به بازار سرمایه هدایت کرد که این موضوع به کنترل بازارهایی همچون ارز، طلا و سایر بازارهای تورم‌زا کمک می‌کند.

رشد بورس بیشتر ناشی از سیاست‌های دولت است

ساسانی درخصوص تأثیر افزایش قیمت دلار بر رشد بازار سرمایه اضافه کرد: به نظر می‌رسد این رشد بیشتر از ناشی از سیاست‌هایی است که دولت به کارگرفته است، زیرا در ماه‌های قبل نیز دلار از محدوده ۲۷ هزارتومان به محدوده ۳۲ هزار تومان رشد کرد اما هیچ گونه واکنش مثبتی در بازار سرمایه اتفاق نیفتاد؛ اکنون نیز دلار به سمت ۳۶ هزارتومان حرکت کرده است.

وی تصریح کرد: همچنین باید توجه داشت قیمت دلار نیمایی همچنان ۲۸ هزارتومان بوده و رشد چندانی نکرده است. با توجه به اینکه محصولات شرکت‌های بورسی براساس نرخ نیمایی قیمت‌گذاری می‌شود، افزایش قیمت دلار آزاد تأثیری بر قیمت کالاها ندارد. البته بخشی از رشد بازار ناشی از تأثیرات روانی افزایش قیمت دلار است اما مهم‌ترین عامل رشد بازار، سیاست‌هایی بوده که براساس آن تصمیم گرفته شد نقدینگی حتی در کوتاه‌مدت به سمت بازار سرمایه هدایت شود.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه هیچ روندی نمی‌تواند تا ابد پایدار بماند واضح است که پس از هر رشدی باید انتظار اصلاح بازار را نیز داشته باشیم. رشد فعلی بازار سرمایه نیز پس از مدتی متوقف می‌شود اما فعلاً باید تا جایی که توان رشد دارد از آن بهره برد.

ساسانی معتقد است افرادی که قصد سرمایه گذاری در بورس دارند باید در قیمت‌های پایین‌تر و زمانی که رشد قیمت‌ها آنقدر نبوده که ارزندگی سهام نسبت به سودآوری افت کند و نسبت «پی» بر «ای» شرکت‌ها چندان بالا نرفته است، اقدام به خرید سهام کنند.

ریسک‌های بازار کدامند؟

وی درخصوص ریسک‌های بازار در شرایط فعلی گفت: رشد شتابدار در آینده می‌تواند به یک معضل تبدیل شود و همان‌طورکه اکنون نقدینگی به صورت افسارگسیخته به بازار وارد می‌شود، اگر حمایت از بازار سرمایه کنار گذاشته شود، می‌تواند مجدداً خطرآفرین باشد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در هفته‌ای که گذشت، شاخص بورس حدود ۱۰۰ هزار واحد رشد کرد که می‌تواند در آینده منجر به آسیب به سرمایه‌های مردم شود. شاید بهتر بود این رشدها کنترل شده تر اتفاق افتد.

ساسانی تصریح کرد: در سهم‌هایی که از کف قیمتی زیاد بالا نیامده به ویژه شرکت‌هایی که سود خوبی محقق کرده توانستند پی بر ای‌هایی پایینی برای خود ایجاد کنند، می‌تواند گزینه‌های خوبی برای سرمایه گذاری باشند.

کد خبر 618213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.