پلنگ ایرانی در منطقه کلاته خوروبیابانک رویت شد

مدیر حفاظت محیط زیست شهرستان خوروبیابانک گفت: با تلاش محیط‌بانان برای نخستین بار حضور پلنگ ایرانی در منطقه کلاته تصویربرداری و مستند شد.

حسین شیبانی در گفت و با خبرنگار ایمنا، از تلاش محیط‌بانان برای ثبت نخستین تصویر از پلنگ ایرانی در خوروبیابانک خبر داد و اظهار کرد: در سال‌های گذشته گزارشاتی مبنی بر حضور پلنگ در این منطقه بواسطه رد پا و لاشه‌های موجود در این زیستگاه، دریافت شده بود که با تصویربرداری از این گونه در معرض انقراض، حضور پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های منطقه شکار ممنوع کلاته با تلاش محیط‌بانان این شهرستان، ثبت گردید.

وی افزود: منطقه شکار ممنوع کلاته با وسعت بیش از ۱۳۳ هزار هکتار در شمال شرق شهرستان خور وبیابانک واقع شده و اقلیم آن گرم و خشک است؛ تپه‌های ماسه‌ای انبوه، طبیعت بکر و چشم اندازهای زیبای کویری و تنوع زیستی قابل توجه از ویژگی‌های این منطقه است.

مدیر حفاظت محیط زیست شهرستان خوروبیابانک به جانواران این زیستگاه اشاره و تصریح کرد: در این منطقه شکار ممنوع، حیات وحشی از جمله کل و بز، قوچ و میش، جبیر و پرندگانی همچون کبک، تیهو و هوبره وجود دارند.

شیبانی خطاب به مردم خاطرنشان کرد: انتظاری که از مردم داریم، همکاری با محیط‌بانان است و ان شاء الله این همکاری دوطرفه است.

به گزارش ایمنا، پلنگ ایرانی از لحاظ جثه، بزرگترین زیرگونه پلنگ و در فهرست جانوران در معرض انقراض است اما با توجه به ثبت تصویر در منطقه کلاته، نشانه‌هایی از امید روشن شده است. بخش عمده خوراک پلنگ ایرانی از شکار سم داران میان جثه همچون بز کوهی تأمین شده و اگر انسان به حریم و قلمرو آنها وارد نشود، خطری برای جامعه ندارند.

مشاهده این پلنگ در منطقه شکار ممنوع کلاته، نوید تداوم بقا در این خطه را می‌دهد و با توجه به وجود گونه‌های مختلف جانوری در آن و همچنین حمایت، آینده خوبی در انتظار این گونه جانوری قرار دارد.

کد خبر 617998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.