احداث ساختمان تئاتر شهر در چهارباغ/ احداث تراموا در خیابان کاشانی منتفی است

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان گفت: بودجه منطقه یک ۲۶۸ میلیارد تومان برای سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است که ۱۴۰ میلیارد تومان آن به اقدامات عمرانی، ۲۰ میلیارد تومان به اقدامات محله محور و مابقی به امور جاری اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، میثم بکتاشیان امروز _سه‌شنبه هفدهم آبان‌ماه_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: منطقه یک شهرداری اصفهان حدود ۸۱۰ هکتار وسعت دارد و از شمال به خیابان فروغی، از جنوب به خیابان مطهری، از شرق به خیابان چهارباغ و از سمت غرب به اتوبان خرازی منتهی می‌شود.

وی با بیان اینکه در منطقه یک بافت فرسوده و بافت تاریخی با یکدیگر پیوند دارد و نقاط مختلفی را شامل می‌شود، افزود: از این مقدار بالغ بر ۲۳۰ هکتار آن بافت فرسوده و ۱۱۹ هکتار بافت تاریخی است.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان تصریح کرد: منطقه یک دارای ۱۱ محله است که اغلب محلات آن ریشه‌دار و سابقه تاریخی دارد که از آن جمله می‌توان به محله علیقلی‌آقا، محله جامی، لنبان، جوزدان و خرم اشاره کرد.

وی با بیان اینکه منطقه یک مقاصد سفر زیادی در حوزه گردشگری سلامت و گردشگری مذهبی دارد، چراکه دارای هشت بیمارستان، سه مرکز درمانی، ۱۵ هتل و ۲۳ میهمان‌پذیر است، خاطرنشان کرد: البته وجود این مراکز منجر به ایجاد ترافیک زیادی در این منطقه به عنوان منطقه مرکزی شهر شده است، به‌طوری که رتبه سوم سفر شهری به این منطقه اختصاص دارد.

بکتاشیان با بیان اینکه جمعیت ساکن شب منطقه ۱۰۰ هزار نفر و جمعیت روز این منطقه، ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر برآورد می‌شود، اظهار کرد: بودجه کل منطقه یک ۲۶۸ میلیارد تومان برای سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است که ۱۴۰ میلیارد تومان آن به اقدامات عمرانی، ۲۰ میلیارد تومان به اقدامات محله محور و مابقی به امور جاری اختصاص دارد.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۲۶۰ گلوگاه در منطقه یک وجود دارد که بخشی از آن در بافت تاریخی قرار گرفته است و قوانین خاص خود را برای آزادسازی می‌طلبد، ادامه داد: بعضی دیگر از این گلوگاه‌ها در بافت فرسوده قرار دارد که امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های مشخص به صورت سالانه به سرانجام برسد.

هدفمند کردن پروژه‌ها و رسیدگی به امور محلات

بکتاشیان با بیان اینکه مدیریت شهری این دوره به دنبال هدفمند کردن پروژه‌ها و رسیدگی به امور محلات است، گفت: بر اساس رویکرد محله محوری، طرح توسعه محله‌های جامی و جوزدان در منطقه یک در زمینه‌های زیست‌محیطی، زیباسازی، پروژه‌های محرک توسعه و اقتصاد محلی، اجرای آسفالت، آزادسازی گلوگاه و ایجاد دسترسی در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال در محله جامی آزادسازی چندین مورد گلوگاه انجام شده است، افزود: پروژه توسعه محلی محله جامی ظرف دو ماه آینده تکمیل می‌شود.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان با بیان اینکه در زمینه زیباسازی شهری در محله جامی نگاه ویژه‌ای به پیشینه تاریخی محله شده است، تصریح کرد: محله جامی منزل آیت الله خادمی، روحانی مبارزی است که جرقه انقلاب را در اصفهان را زد، از این رو در زیباسازی محله به این مهم توجه شده است، در واقع دیوارنگاره‌ها بر اساس تاریخ شفاهی محلات انجام می‌شود.

بکتاشیان خاطرنشان کرد: در محله جوزدان نیز آزادسازی گلوگاه‌ها انجام شده است و آزادسازی چند گلوگاه با توافق مالکان در دستور کار قرار گرفته است؛ بر این اساس طرح توسعه هدفمند محله جوزدان نیز تا دو ماه آینده به اتمام می‌رسد.

وی با بیان اینکه بافت تاریخی و گردشگری منطقه یک در حوزه‌های مختلف ارزش و اهمیت زیادی دارد، اظهار کرد: به دلیل وجود اماکن میراثی در منطقه یک چند نوع گردشگری از جمله گردشگری سلامت، گردشگری طبیعی و مذهبی را می‌توان برای منطقه یک متصور بود، همچنین موضوع گردشگری رویداد با وجود خیابان‌های پنج رمضان، میدان شهدا، خیابان چهارباغ و مقبره صائب نیز در این منطقه اهمیت زیادی دارد.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه وجود مکان‌های ارزشمندی چون مقبره صائب تبریزی، چهارراه وفایی و منازل تاریخی متعدد از دیگر شاخص‌های این منطقه است، گفت: جای جای منطقه یک با تاریخ انقلاب و سرزمین ایران پیوند خورده است.

ساماندهی و بهسازی گذرگاه‌های منطقه یک

بکتاشیان با بیان اینکه ساماندهی و بهسازی گذرگاه‌ها از دیگر سیاست‌های این منطقه است، افزود: در این زمینه ابتدا گذرهای منتهی به چهارباغ به علت حضور گردشگر در اولویت قرار گرفته و بر این اساس اولین گذر جهان آرا در منطقه یک ساماندهی شده است.

وی با بیان اینکه بهسازی و نوسازی گذرگاه کوالالامپور همراه با اصلاح روشنایی انجام شده است، تصریح کرد: نوسازی و بهسازی گذر عالم‌آرا، عباس آباد و پیرایش خیابان طالقانی با توجه به وجود مشاغل متعدد از دیگر برنامه‌های در دستور کار این منطقه قرار دارد.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه اجرای پروژه‌های محله محور در دو محله جامی و جوزدان باعث غفلت از دیگر محلات نمی‌شود، خاطرنشان کرد: در این راستا احیای گذر درب کوشک و بازارچه آن نیز در دستور کار این منطقه قرار دارد.

بکتاشیان اظهار کرد: ارزش آفرینی به بافت تاریخی، حفظ میراث گذشتگان و ایجاد ارزش افزوده به این نوع بافت‌ها به صورت همزمان مدنظر شهرداری منطقه یک است.

وی با اشاره به ضرورت ارتقای چرخه گردشگری در منطقه یک، گفت: در این راستا در نظر داریم با رونق بخشی به اقامتگاه‌های سنتی و قدیمی موجود در منطقه از این ظرفیت برای اسکان بیماران و همراهان آنها استفاده کنیم.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان با اشاره به لزوم احیای خانه‌های قدیمی، افزود: در این راستا ایده‌ای تحت عنوان محرمیت ابدی برای بعضی از منازل قدیمی و حیاط دار تعریف شده است به این معنی که هیچ مشرفیتی به حیاط خانه‌های بزرگ در گذرهای خاص بافت تاریخی وجود نداشته باشد، این مهم باعث ارزش آفرینی منازل در بافت تاریخی می‌شود.

بکتاشیان تصریح کرد: خانه تاریخی روغنی به عنوان یکی از خانه‌های قدیمی منطقه است که پیش از آن مرمت شده و شهرداری به دنبال توسعه و رونق بخشی آن است.

تکمیل آزادسازی فاز یک و دو قطار شهری در منطقه یک تا پایان آبان‌ماه

وی با بیان اینکه منطقه یک شهرداری از مناطق پرتردد شهری بوده که سه ایستگاه مترو در موقعیت این منطقه قرار دارد، خاطرنشان کرد: به‌منظور آزادسازی این سه ایستگاه در فاز نخست نزدیک به ۴۰ میلیارد تومان هزینه شده است و نزدیک به ۷۰ میلیارد تومان دیگر برای آزادسازی‌های آینده پیش‌بینی شده است.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان اظهار امیدواری کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها آزادسازی فاز یک و دو قطار شهری در منطقه یک تا پایان آبان‌ماه سال جاری تکمیل و از بهمن ماه مرحله بعدی پروژه آغاز شود.

وی اظهار کرد: در حوزه طرح تفصیلی منطقه یک، یکی از کارهای بر زمین مانده که جز مطالبات مردمی نیز قرار دارد، احداث ادامه خیابان زاهد حدفاصل خیابان‌های مسجد سید و فروغی به طول هزار متر و عرض حدود ۳۰ متر است.

بکتاشیان ادامه داد: ۱۶۸ پلاک مسکونی در مسیر این خیابان قرار دارد که هزینه آزادسازی آن‌ها بسیار زیاد است، اما در تلاش هستیم این طرح به صورت مشارکتی با بنیاد مسکن اجرا شود.

وی با بیان اینکه از اواخر آذرماه سال جاری آزادسازی املاک را آغاز می‌کنیم، گفت: در این طرح مشارکتی با بنیاد مسکن به دنبال آن هستیم که ادامه خیابان زاهد را احداث و با ایجاد و ساخت آپارتمان‌های نوساز ساکنان فعلی را در همان محله دوباره اسکان دهیم و مانع از مهاجرت آنها به حاشیه‌های شهر شویم.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان با بیان اینکه احداث پارک‌های محلی چون پارک محلی شاداب پس از ۱۵ سال وقفه از جمله سیاست‌های مد نظر منطقه یک است، افزود: با توجه به تعدد مادی‌ها در منطقه یک به دنبال ایجاد یک نهضت درختکاری و پایش فضای سبز در این عرصه‌ها هستیم، بر این اساس ۱۵ هزار اصله درخت در حاشیه مادی‌های منطقه یک کاشته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه احیا و رونق بخشی مادی‌ها به عنوان یک گذرگاه و محور گردشگری از دیگر اهداف این منطقه است، تصریح کرد: در این راستا ساماندهی مادی نیاصرم که تنها مادی در اصفهان بوده است که دسترسی خودرویی نداشت و امکان تردد دوچرخه‌سواران در حاشیه آن وجود دارد، در دستور کار است.

بکتاشیان با اشاره به ترافیک خیابان مسجد سید، خاطرنشان کرد: تنش‌های ترافیکی شدیدی را در خیابان مسجد سید شاهد هستیم که آماده‌سازی طرح BRT اتوبوس علت عمده آن است، ۷۰ درصد طرح انجام شده و بر اساس برنامه ریزی انجام شده این طرح تا پایان آبان‌ماه تکمیل می‌شود.

وی تاکید کرد: مطالعات و پژوهش‌های طرح احداث خط BRT در خیابان مسجد سید توسط معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری انجام شده و شهرداری منطقه یک تنها مجری آن است.

آغاز عملیات اجرایی تئاتر شهر تا پایان آبان‌ماه

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان با بیان اینکه دو پروژه شاخص بزرگ ساخت تئاتر شهر در چهارباغ اصفهان و توسعه و رونق بخشی منزل پدری شهید آیت الله بهشتی در این منطقه قرار دارد، گفت: در زمینه پروژه احداث تئاتر شهر یکی از معماران مطرح کشوری طرح بسیار خوبی را برای ساخت این مکان ارائه کرده همچنین قرار بر این بود که نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان برای ساخت آن در نظر گرفته شود، اما امروز به سمت انجام این پروژه به صورت مشارکتی رفته و در این راستا توافقات ابتدایی آن با مشارکت کننده و سرمایه گذار انجام شده است.

وی افزود: به تازگی در جلسه‌ای با حضور مدیرکل میراث فرهنگی توافقات نهایی و فنی صورتجلسه شده و قرار است احداث این پروژه تا پایان آبان ماه آغاز شود.

بکتاشیان تصریح کرد: منزل پدری شهید آیت الله دکتر بهشتی و چند خانه اطراف آن در خیابان آیت الله کاشانی تملک شده است و به‌زودی به موزه شهید بهشتی تبدیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه ساماندهی مسجد لنبان و مقبره صائب تبریزی نیز در قالب توافق با اداره اوقاف از دیگر برنامه‌های مدیریت شهری در این منطقه است، خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز سیاست شهرداری منطقه یک مشارکت با نهادهای اجتماعی و فرهنگی منطقه بوده، بر این اساس سعی کردیم در طول یک سال گذشته با نهادهای مختلفی چون مراکز مختلف فرهنگی، پایگاه‌های بسیج، نهادهای دینی چون دارالقرآن مشارکت داشته و شهرداری را به عنوان یک تسهیل‌گر و بستر ساز برای انجام امور فرهنگی قرار دهیم، در این راستا امروز مردمی کردن برنامه‌های فرهنگی، برپایی جشن‌ها و مراسم‌های مذهبی از اهداف مدیریت شهری است.

استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها برای مدیریت ترافیک خیابان شمس‌آبادی

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان با اشاره به مشکلات متعدد خیابان شمس آبادی از جمله نبود پارکینگ و افزایش تعداد مراجعه کنندگان به مطب پزشکان این خیابان، گفت: باید به یکدیگر در تفاوت نگاه‌ها و پارادایم‌ها کمک کنیم، به عنوان مثال ما در حال فکر کردن و کمک گرفتن از شرکت‌های دانش‌بنیان و ظرفیت‌های نرم افزاری آنها برای مدیریت سفر شهروندان در این زمینه هستیم، زیرا بعضی از نرم‌افزارها وجود دارند که می‌توانند مبدا تا مقصد شهروندان را در سفرهای درون شهری مدیریت کنند و این امر باعث سامان بخشی ظرفیت‌های پارکینگ‌های درون شهری نیز می‌شود.

وی تاکید کرد: دنیای امروز دنیای نرم افزار است و باید بستر مدیریت خود را بر این مبنا قرار دهیم که در این راستا خلاقیت، اندیشه‌های نو و فکر نو لازمه مدیریت امروز است.

بکتاشیان با بیان اینکه درصد تحقق زیباسازی محلات با توجه به تاریخ شفاهی و زیستی مردم محله هستیم، افزود: سعی داریم از قالب‌های هنری متعدد در این زمینه استفاده کنیم، به عنوان مثال عمده مراجعه‌کنندگان خیابان شمس‌آبادی شهروندانی هستند که به سراغ مطب پزشکان می‌روند، بر این اساس در صدد هستیم با بهره‌مندی از هنر و زیبا سازی باعث کاهش درد و رنج مراجعه کنندگان این خیابان شویم.

برای انتقال مطب پزشکان به شهرک سلامت به مشارکت و فرهنگ‌سازی نیازمندیم

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان با اشاره به انتقال مطب پزشکان واقع در خیابان شمس‌آبادی به شهرک سلامت، گفت: طبق طرح تفصیلی مجوز بارگذاری جدید در خیابان‌هایی مانند آمادگاه و شمس‌آبادی را نداریم و انتقال مشاغل پر سفر در این مناطق نیز نیازمند هم‌افزایی جمعی همه دستگاه‌ها است، چرا که افزودن زیرساخت‌ها نمی‌تواند پاسخگوی این تعداد کاربری باشد و ما به مشارکت پزشکان و فرهنگ‌سازی نیازمندیم.

وی با اشاره به رسیدگی به ورودی محلات و ایجاد فضاهای شهری، تصریح کرد: ورودی محلات از رویکردهای مهم در این دوره مدیریت شهری است‌، چنان‌که جلوخان مسجد لنبان به‌عنوان یک فضای شهری تا پایان سال آینده عملیاتی می‌شود. برای ورودی محله‌های جوزدان و الیادران، همچنین برای خیابان شمس‌آبادی نیز در صدد اقداماتی هستیم تا بتوانیم فضای آرام‌تری را در آن برقرار کنیم.

بکتاشیان درخصوص روند ساماندهی مقبره صائب، خاطرنشان کرد: جلسات هفتگی درباره بررسی مباحث مشترک میان شهرداری اصفهان و اداره اوقاف به صورت هفتگی میان این دو نهاد برگزار می‌شود.

وی افزود: ساختمان جهان‌نما و مقبره صائب از منطقه یک، محور این مذاکرات بوده که درباره صائبیه تصمیم‌گیری‌ها انجام شده و طی دو هفته آینده نهایی می‌شود.

احداث تراموا در خیابان کاشانی منتفی است

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان با اشاره به ساماندهی ترافیک خیابان شهید بهشتی و کاشانی کاربری‌های آن و همچنین مدیریت فعالیت‌های شبانه ساخت‌وساز در خیابان خرم، گفت: خیابان آیت‌الله کاشانی و شهیدبهشتی پیوستگی دارد و رفع مشکلات آن در حال پیگیری است، در این راستا چند طرح از جمله اتوبوس تندرو و تراموا برای رفع معضل ترافیک میدان جمهوری تا پل فلزی بررسی شده و در نهایت تصمیم‌گیری مبتنی بر استقرار خط BRT در این منطقه است، بنابراین احداث تراموا برای خیابان کاشانی منتفی است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط تاریخی و فرهنگی منطقه یک قراردادی با مشاور منعقد شده است تا برای اضلاع خیابان آیت‌الله کاشانی به منظور ساماندهی مشاغل تهیه شود.

بکتاشیان خاطرنشان کرد: این خیابان در طرح تفصیلی به عنوان گستره ویژه دیده شده است و تغییر کاربری‌ها باید بعد از بررسی در کمیسیون ماده ۵ انجام شود که پیگیر آن هستیم.

وی گفت: درخصوص مدیریت ساخت و ساز باید در نظر داشت که منطقه یک مرکز شهر است و خاک‌برداری و بتن‌ریزی در آن باعث تراکم ترافیکی می‌شود، بنابراین عمده مجوزها از ساعت ۲۲ تا ۵ صادر می‌شود که البته مداخلاتی برای همسایگان دارد، اما چاره‌ای نداریم چرا که در ترافیک روز عبور این خودروهای سنگین، خطرآفرین است و می‌تواند باعث مشکلاتی برای شهروندان شود.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان در توضیح ساماندهی پیاده‌روها و آخرین اقدامات پیرامون ساختمان‌های ناایمن در منطقه یک، گفت: بر اساس دستور اداره راه و شهرسازی و بر مبنای ابلاغیه وزارت کشور، ساختمان‌های ناایمن در مناطق یک و سه اصفهان شناسایی و به شهرداری معرفی شده‌اند.

وی ادامه داد: درباره تعدادی از این ساختمان‌ها همچون بعضی از پاساژهای گذر چهارباغ عباسی در منطقه یک و سه با دادستانی مکاتبه و نامه‌نگاری‌های قانونی انجام شد و فرایند آن همچنان در حال پیگیری است.

بکتاشیان درباره پیاده‌راه‌های منطقه یک، گفت: پیاده‌راه ضلع شمالی خیابان شیخ‌بهایی در حال مرمت است و تا اواخر آبان تکمیل می‌شود، همچنین سنگ‌فرش حدفاصل پل فلزی تا پل وحید نیز در دست ساماندهی است.

وی در توضیح تعیین تکلیف مجموعه جهان‌نما، تصریح کرد: برای این موضوع بحث مفصل است و به طور تخصصی مدیرکل املاک شهرداری اصفهان دارای صلاحیت اظهار نظر است، اما شهرداری منطقه یک، با اداره اوقاف در حال رایزنی است؛ چراکه اوقاف در خصوص بعضی پلاک‌های قدیمی مدعی است و امیدواریم این جلسات به جمع‌بندی برسد، چراکه دارای مباحث حقوقی پیچیده است، این جلسات با حضور مدیران ارشد دو دستگاه به صورت مستمر برگزار می‌شود تا در مورد ادعای مالکیت اوقاف و مباحث حقوقی شهرداری مذاکره و بعد از حل آن درخصوص انتقال سند اقدام شود.

کد خبر 617875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.