اعتماد، پاشنه آشیل بورس/ علت رشد ۱۰۰ هزار واحدی چه بود؟

بررسی علل رشدهای چشمگیر بورس در هفته گذشته و رفتار شاخص کل می‌تواند بهترین راهنما برای افرادی باشد که اکنون قصد ورود به این بازار را دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به‌رغم وعده‌های دولت سیزدهم مبنی‌بر در اولویت قرارگرفتن بورس و توجه رئیس‌جمهور در دوران پیش از انتخابات به این بازار، با شروع دولت شاهد ریزش‌های پی‌درپی شاخص کل بودیم به نحوی که هر بار یکی از سطوح حمایتی از دست می‌رفت و شاخص کل به سطح یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد نیز رسید.

این ریزش‌ها، نارضایتی سهامداران را به دنبال داشت چراکه سرمایه‌های آنان هر روز در حال کاهش بود و شاهد خروج سنگین پول‌های حقیقی از بازار بودیم، اما همچنان کارشناسان عقیده داشتند بازار ارزنده است و سهام آن توانایی رشد را دارد. درواقع به نظر می‌رسید بازار فقط به یک محرک قدرتمند که آن هم حمایت جدی و قوی دولت است، نیاز دارد.

در همین راستا مجید عشقی، رئیس سازمان بورس جلسات متعددی با بازارگردان‌ها و هیئت‌مدیره سازمان بورس برگزار کرد تا برای وضعیت بورس تصمیم‌گیری شود. پس از این جلسات بسته ۱۰ بندی حمایت از بورس منتشر شد که هنوز هم برخی از تحلیلگران به آن اعتماد نداشتند و از آن همانند بسته‌های حمایتی ۱۰ بندی گذشته که هیچ تأثیری نداشت یاد می‌کردند.

اما با گذشت چند روز از ابلاغ این بسته حمایتی، شاهد بازگشت روند بورس و رشدهای قابل توجه بودیم به نحوی که اکنون در کمتر از ۱۰ روز کاری، شاخص کل به سطح یک میلیون و ۴۰۷ هزار واحد رسیده است.

البته در این بین نمی‌توان به سیگنالی که افزایش قیمت دلار به قیمت‌های بالاتر از ۳۶ هزار تومان به بورس دارد نیز اشاره نکرد که به نظر می‌رسد تأثیرات روانی خوبی بر بازار و عملکرد سهامداران داشته است.

تزریق پول به بازار سرمایه در هفته گذشته

در این خصوص مهدی ساسانی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: پیش از این نیز گفته شد بازار سرمایه ارزندگی کافی دارد اما پیش از این به دلیل نبود اطمینان به روندها و ترسی که بین سرمایه‌گذاران ایجاد شده بود، شاهد ریزش شاخص کل و خروج پول از بازار سرمایه بودیم.

وی اضافه می‌کند: از هفته‌های گذشته صندوق‌های تثبیت، توسعه و برخی از حقوقی‌ها اقدام به خرید کردند که برمبنای ارزندگی سهم‌ها بود. این موضوع منجر به تزریق پول به بازار شد. پول همچون خون در رگ‌های بازارهای مالی است و با تزریق آن به بورس، شاهد کاهش ترس افراد، اطمینان آن‌ها به بازار و حرکت پول‌های حقیقی به سمت بازار هستیم.

شاهد هجوم مجدد نقدینگی به سمت بورس هستیم

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه طی روزهای اخیر شاهد هجوم مجدد نقدینگی به سمت بازار سرمایه هستیم، می‌گوید: در سه روز ابتدای هفته گذشته، شاهد ورود نقدینگی حقیقی‌ها به سمت خرید سهام بودیم که منجر به روند مثبت بورس شد؛ این روندها تا ابد ادامه نخواهد داشت اما می‌توان نتیجه گرفت که هرگاه سهم‌ها ارزنده شده و اراده برای بالا رفتن بازار وجود دارد، به راحتی می‌توان روند را تغییر داد و نقدینگی را برای ورود به بازار سرمایه هدایت کرد که این موضوع به کنترل بازارهایی همچون ارز، طلا و سایر بازارهای تورم‌زا کمک می‌کند.

رشد بورس بیشتر ناشی از سیاست‌های دولت است

ساسانی درخصوص تأثیر افزایش قیمت دلار بر رشد بازار سرمایه اضافه می‌کند: به نظر می‌رسد این رشد بیشتر از ناشی از سیاست‌هایی است که دولت به کار گرفته، زیرا در ماه‌های قبل نیز دلار از محدوده ۲۷ هزار تومان به محدوده ۳۲ هزار تومان رشد کرد، اما هیچ واکنش مثبتی در بازار سرمایه اتفاق نیفتاد. اکنون نیز دلار به سمت ۳۶ هزار تومان حرکت کرده است.

وی تصریح می‌کند: باید توجه داشت قیمت دلار نیمایی همچنان ۲۸ هزار تومان است و رشد چندانی نکرده است. باتوجه به اینکه محصولات شرکت‌های بورسی براساس نرخ نیمایی قیمت‌گذاری می‌شود، افزایش قیمت دلار آزاد تأثیری بر قیمت کالاها ندارد. البته بخشی از رشد بازار ناشی از تأثیرات روانی افزایش قیمت دلار است اما مهم‌ترین عامل رشد بازار سیاست‌هایی بوده که براساس آن تصمیم گرفته شد نقدینگی حتی در کوتاه‌مدت به سمت بازار سرمایه هدایت شود.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، هیچ روندی نمی‌تواند تا ابد پایدار بماند؛ واضح است که پس از هر رشدی باید انتظار اصلاح بازار را نیز داشته باشیم. رشد فعلی بازار سرمایه نیز پس از مدتی متوقف می‌شود اما فعلاً باید تا جایی که توان رشد دارد از آن بهره برد.

اکنون زمان مناسب برای ورود به بورس است؟

ساسانی معتقد است افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در بورس دارند، باید در قیمت‌های پایین‌تر و زمانی که رشد قیمت‌ها آن‌قدر نبوده که ارزندگی سهام نسبت به سودآوری افت کند و نسبت پی بر ای شرکت‌ها چندان بالا نرفته است، اقدام به خرید سهام کنند.

ریسک‌های بازار کدامند؟

وی درخصوص ریسک‌های بازار در شرایط فعلی می‌گوید: رشدهای شتابدار در آینده می‌تواند به یک معضل تبدیل شود و همان‌طورکه اکنون نقدینگی به صورت افسارگسیخته به بازار وارد می‌شود اگر حمایت از بازار سرمایه کنار گذاشته شود، می‌تواند مجدداً خطرآفرین باشد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان می‌کند: در هفته گذشته، شاخص بورس حدود ۱۰۰ هزار واحد رشد کرد که می‌تواند در آینده منجر به آسیب به سرمایه‌های مردم شود. شاید بهتر بود این رشدها کنترل شده‌تر اتفاق بیفتد.

ساسانی تصریح می‌کند: در سهم‌هایی که از کف قیمتی زیاد بالا نیامدند به ویژه شرکت‌هایی که سود خوبی محقق کردند و توانستند «پی» بر «ای» هایی پایینی برای خود ایجاد کنند، می‌تواند گزینه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری باشند.

حمایت دولت و رشد دلار همزمان منجر به رشد بورس شد

احسان رضاپور، دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز درخصوص علل رشد چشمگیر بورس در روزهای اخیر به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مجموعه‌ای از عوامل شامل حمایت دولت از بورس و جهش قیمت دلار از محدوده ۳۲ هزارتومان به ۳۵ هزارتومان، البته به شرطی که قیمت دلار نیما نیز متأثر از دلار آزاد افزایش یابد، می‌تواند تأثیر مهمی بر بورس داشته باشد.

وی تصریح می‌کند: رشد قیمت دلار در بازار آزاد این انتظار را ایجاد کرد که به واسطه وعده‌ای که درخصوص حفظ فاصله معقول بین دلار آزاد و نیمایی داده شده است، دلار نیمایی نیز رشد کند که بر وضعیت سودآوری شرکت‌ها اثر گذار خواهد بود.

رشد قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: در بازارهای جهانی طی هفته گذشته بیشتر فلزات و کامودیتی‌ها، جهش‌های قیمتی قابل توجهی را تجربه کردند؛ همچنین در بازار نفت و محصولات پتروشیمی نیز وضعیت مشابه بوده است، این مسئله نیز به عنوان محرک منجر به افزایش خوش‌بینی‌ها به بازارهای جهانی شد.

رضاپور اضافه می‌کند: علاوه بر این سیاست‌هایی جهت حمایت از بورس تدوین و ابلاغ شد که تأثیراتی در روزهای پایانی دو هفته گذشته بر بورس داشت. مجموعه این عوامل به همراه افزایش قیمت ارز بهبود بازار را به دنبال داشته است.

وی خاطرنشان می‌کند: همچنان معتقدم به واسطه خروج پول از بازار و بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران برای رسیدن بورس به یک وضعیت پایدار، نیازمند اخبار جدیدی درخصوص حل و فصل شدن موضوعات سیاسی هستیم تا سرمایه‌گذاران خیالشان از پایان روند نزولی بازار آسوده شود و مجدداً منابع خودشان را به سمت بازار بیاورند.

گزارش از فرشته بابایی؛ خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 617870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.