از روز اول مشخص بود که منابع قابل وصول نیست/موافقت رهبری با برداشت از صندوق توسعه ملی

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: عملکرد سال گذشته حدود ۳۳۰ همت بوده که منابع آن از محل فروش گاز داخلی، فرآورده و صادرات فرآورده است و در برخی موارد، عدد حاصل‌شده وارد منابع تبصره ۱۴ نمی‌شود. از روز اول مشخص بود که منابع قابل وصول نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدمسعود میرکاظمی امروز _سه‌شنبه هفدهم‌آبان‌ماه_ در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش مشترک کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و ویژه جهش رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل چهل‌وچهارم (۴۴) قانون اساسی مبنی بر نحوه عملکرد دستگاه‌های مسئول درخصوص بند (الف) تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ کل کشور، اظهار کرد: سال گذشته در تبصره ۱۴ قانون بودجه رقمی معادل ۳۳۰ هزار میلیارد تومان منابع و مصارف دیده شد که رقمی معادل ۳۲ هزار میلیارد تومان باید برای اشتغال پرداخت می‌شد؛ زمانی که سازمان را تحویل گرفتم، ریالی بابت اشتغال پرداخت نشد و با کسری مواجه بودیم.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم ۱۹ همتی برای اشتغال پرداخت کردیم، اضافه کرد: این رقم علاوه بر سایر پرداختی‌ها در تبصره ۱۴ بود، این‌ها همه مصارفی بود که در تبصره ۱۴ وجود داشت و این رقم علاوه بر مبلغ این پرداختی به دستگاه‌های حمایتی نظیر کمیته امداد امام (ره)، غذای دانشجویان و مواردی این‌چنینی بود که نمی‌توانستیم از یکی از آن‌ها نیز صرف‌نظر کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: در نشستی که با رؤسای سازمان‌های برنامه و بودجه استان‌ها داشتیم، موضوع اشتغال یکی از اصلی‌ترین مباحثی بود که مطرح شد، به ویژه در حوزه رشد اقتصادی، اقداماتی صورت گرفته که حتی در برخی شهرستان‌ها تعیین شده که چه ارقامی به بخش صنعت، چه مبلغی به بخش تولید اختصاص یابد، لذا در این حوزه تا ۹۰ درصد می‌توان گفت که تکالیف انجام شده و مابقی باید طی ماه‌های آتی صورت گیرد.

میرکاظمی اضافه کرد: عملکرد سال گذشته حدود ۳۳۰ همت بوده که منابع آن از محل فروش گاز داخلی، فرآورده و صادرات فرآورده است و در برخی از موارد عدد حاصله وارد منابع تبصره ۱۴ نمی‌شود. پیشنهادی که دولت ارائه کرد، حدود ۱۰۰ همت به منابع سال ۱۴۰۰ اضافه شد. چگونه می‌شود بدون اینکه قیمت انرژی تغییر کند یا تولید را افزایش دهیم، این رقم به ۶۴۰ همت برسد، آیا واقعاً چنین پیش‌بینی تحقق می‌یابد؟ از روز اول مشخص بود که منابع قابل وصول نیست.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: وقتی تبصره ۱۴ در بودجه سال گذشته ۳۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد دارد، به هیچ وجه به ۶۴۰ هزار میلیارد تومان در سال آینده نخواهد رسید. بارها از دوستان خواهش کردیم که منابع و مصارف را به گونه‌ای ببندید که با پنج الی ۱۰ درصد خطا تحقق یابد.

میرکاظمی با بیان اینکه تا جایی که وسع ما رسید، کمیته امداد و بهزیستی را مورد حمایت قرار دادیم، افزود: وقتی ۲۰۰ هزار میلیارد تومان عدم تحقق داریم و از سوی دیگر بارها عزیزانی مثل قالیباف در جلسات مشترک دولت و مجلس موضوع معیشت را مورد تاکید قرار می‌دادند. وقتی مجموعاً تصمیمی گرفته می‌شود که یارانه با این رقم از محل تبصره ۱۴ پرداخت شود، باید جوانب آن نیز در نظر گرفته شود.

وی با یادآوری اینکه درحال‌حاضر ۲۸ هزار میلیارد تومان از محل تبصره ۱۴ یارانه پرداخت می‌کنیم، گفت: همین رقم اگر جمع زده شود، می‌توان محاسبه کرد که آیا برای اشتغال می‌توان اقدامی انجام داد یا خیر. البته باید انجام دهیم، ولی از محل تبصره ۱۴ کار سختی است. امیدواریم طی نیمه دوم سال با توجه به اینکه خدمت رهبر معظم انقلاب نامه‌ای تقدیم شده است و درصد قابل توجهی به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود، بتوانیم از این منابع نیز استفاده کنیم، چراکه از فروش ۱۰۰ دلاری نفت فقط ۴۵ دلار آن به دولت بازمی‌گردد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: در نامه به مقام معظم رهبری درخواست شده که از ۲۰ درصد منابع حاصله از فروش نفت فقط برای دو موضوع تملک و اشتغال استفاده شود. به هیچ عنوان برای بحث جاری از نامه‌ای که رئیس جمهور تدوین کرده، استفاده نخواهد شد و رهبر معظم انقلاب نیز با ۱۰ درصد از آن موافقت فرمودند و امیدواریم بانک مرکزی زودتر مقدمات این مسئله را فراهم کند تا نسبت به موضوعات تملک و اشتغال اقدامات لازم صورت گیرد.

کد خبر 617860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.