بلوط گونه غالب جنگل‌های زاگرس و شهرستان لردگان است

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لردگا گفت: بلوط گونه غالب جنگل‌های زاگرس و شهرستان لردگان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت حسنی امروز _سه‌شنبه هفدهم آبان‌ماه_ در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: شهرستان لردگان یکی از شهرستان‌های جنگلی و مهم استان چهارمحال و بختیاری از منظر منابع طبیعی با وسعت و پراکنش گونه‌های متنوع و فراوان جنگلی و مرتعی بوده، به طوری که که بیش از ۵۰ درصد از جنگل‌های استان در شهرستان لردگان واقع شده است.

وی افزود: بلوط گونه غالب جنگل‌های زاگرس و شهرستان لردگان بوده که در کنار گونه‌هایی همچون بنه، بادام کوهی، ارژن، افرا، کیکم و گلابی وحشی جمعیت جنگلی شهرستان را تشکیل داده است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لردگان ادامه داد: از جمله عوامل طبیعی و غیرطبیعی که طی سالیان اخیر سبب ایجاد دامنه وسیعی از تخریب در عرصه جنگل‌ها و مراتع شهرستان شده است، می‌توان به خشکسالی، آفات، آتش‌سوزی، حضور دام غیرمجاز و مازاد بر ظرفیت در مراتع و جنگل‌ها، زراعت زیراشکوب جنگل و تبدیل مراتع و اراضی جنگلی به دیم‌کاری، تولید زغال، قاچاق چوب، توسعه صنایع و معادن و وابستگی معیشت روستاییان جنگل‌نشین به عرصه‌های منابع طبیعی اشاره کرد.

وی گفت: از آنجایی که شهرستان لردگان، شهرستان جنگلی بوده و بالای ۸۵ درصد از مساحت آن را عرصه‌های ملی تشکیل داده است و بیشتر روستاهای شهرستان جنگل‌نشین هستند، به دلایل و انگیزه‌های متفاوت از جمله تهیه سوخت و وضعیت معیشتی نامناسب از شهرستان‌های حساس در وقوع تخلفات انجام گرفته در این حوزه است.

حسنی اضافه کرد: با اقدامات پیشگیرانه و بازدارنده که در سالیان اخیر جهت کاهش تخلفات در حوزه قطع درختان و قاچاق چوب و زغال انجام گرفته، دیگر خبری از حمل چوب نیست و قاچاق در حجم کم و با خودروهای سواری به مقصد استان‌های همجوار انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: از جمله اقدامات مؤثر جهت کاهش تخلفات، شناسایی مناطق بحرانی شهرستان و برگزاری دوره‌های آموزشی متعدد در این مناطق جنگل‌نشین و همراه کردن جوامع محلی به منظور حفاظت از سرمایه‌های گرانبها بوده است، به طوری که حدود یک هزار نفر از شهروندان علاقه‌مند و دوستدار طبیعت، تحت عنوان همیار طبیعت ساماندهی و در تمام سطوح و بخش‌ها پهنه‌بندی و در حد امکان تجهیز شده است، ارتقای سطح فرهنگ طبیعت دوستی نیز مد نظر قرار دارد.

کد خبر 617859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.