نماد سکه بانک مرکزی در بورس درج شد

براساس آخرین اطلاعات ارائه‌شده، مرحله نخست اوراق گواهی سکه با سررسید ۶ماهه در بورس منتشر می‌شود و قیمت تسویه اوراق نیز قیمت روز سکه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بعد از اعلام طرح جدید بانک مرکزی مبنی بر انتشار اوراق گواهی سکه، نماد سکه بانکی مرکزی در تابلوی بورس درج شد.

علی صالح‌آبادی گفت: مرحله اول این اوراق با سررسید شش ماهه و معاف از مالیات، در بورس منتشر خواهد شد و قیمت تسویه اوراق نیز قیمت روز سکه خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: اشخاص حقیقی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا می‌توانند به منظور تنوع بخشیدن به سبد سرمایه‌گذاری خود در چارچوب ضوابط تعیین شده، این اوراق را خریداری کنند و این اوراق، معاف از مالیات است.

براساس آخرین اطلاعات ارائه شده، مرحله نخست این اوراق با سررسید ۶ ماهه در بورس منتشر می‌شود و قیمت تسویه اوراق نیز قیمت روز سکه خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه از برنامه این بانک برای ورود بخش خصوصی در ضرب و عرضه سکه بهار آزادی تحت نظارت بانک مرکزی خبر داد و گفت: چارچوب این طرح، در بانک مرکزی در حال تدوین و نهایی‌سازی است.

سکه بانک مرکزی به بورس آمد

نظر کارشناسی

فردین آقابزرگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص عرضه اوراق سکه توسط بانک مرکزی، اظهار کرد: در شرایطی که تعدادی از سرمایه‌گذاران یا آحاد مردم به دلیل انتظارات تورمی یا پیش‌بینی‌هایی که از روند قیمت ارز دارند، ممکن است انتخابشان خرید سکه باشد، اوراق سکه به صورت نقدی ابزار بسیار خوبی است.

وی افزود: ازآنجاکه طلا و سکه محدودیت تعدادی و وزنی دارد، بانک مرکزی این ابتکار عمل را به خرج داده و از این ابزار استفاده کرده است. به نظر می‌رسد رئیس کل فعلی بانک مرکزی با توجه به سوابقی که در بازار سرمایه داشته انتشار این اوراق را نیز در دستورکار بانک مرکزی قرار داده است.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: اگر این اوراق به منظور کنترل روند قیمتی سکه به کار گرفته شده باشد، به نظر می‌رسد تفاوت چندانی در کنترل افزایش قیمت سکه یا طلا نخواهد داشت، زیرا عوامل دیگری ازجمله نرخ ارز و نوسانات نرخ جهانی طلا نیز بر قیمت سکه تأثیر می‌گذارد.

آقابزرگی اضافه کرد: البته باید توجه داشت استفاده از ابزارهایی همچون گواهی سپرده سکه، علاوه بر تأمین نقدینگی، می‌تواند ابزاری باشد که بانک مرکزی و مسئولان اقتصادی به کمک آن از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کنند؛ هرگونه سیاستی که جهت مخالف روند طبیعی اقتصاد و بازار باشد، ناموفق خواهد بود.

وی با توجه به تجربه پیشین بانک مرکزی در انتشار چنین اوراقی گفت: در آن زمان معاملات آتی سکه به بهانه جلوگیری از افزایش قیمت سکه، ممنوع شد که نتیجه خوبی به همراه نداشت، این طرح نیز ممکن است به دو نحو متفاوت عمل کند.

این کارشناس بازارهای مالی تصریح کرد: ممکن است شرایط خرید سکه به‌طورنقدی برای بسیاری از افراد مشکل باشد اما به سهولت می‌توانند گواهی خرید سکه را تهیه کنند، در چنین شرایطی شاید با یک فرآیند مقابله‌ای همچون آتی سکه مواجه شویم و مجبور شویم آن را تعطیل کنیم، زیرا این اوراق به سهولت قابل دسترس است و هرکس کد آنلاین و شرایط ابتدایی داشته باشد می‌تواند آن را خریداری کند.

آقابزرگی اضافه کرد: هم‌اکنون نیز چهار گواهی سپرده سکه رفاه، ملت، سامان و آینده در بازار سرمایه معامله می‌شود و معمولاً قیمت آن بیش از قیمت سکه نقدی بازار است زیرا سهولت بیشتری دارد.

وی ادامه داد: امید است این طرح براساس همان سیاستی که منطبق با اصل شرایط بانک مرکزی و سیاست‌های پولی بوده و به عنوان اهرم و ابزاری در دست دولت برای اجرای سیاست‌های مقطعی از جمله تأمین نقدینگی از آن استفاده نشود.

کد خبر 617633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.