نرخ وقوع خطرات ناشی از تغییرات اقلیمی در شهرهای جهان

گزارش‌ها حاکی از آن است که در سال ۲۰۲۲، حدود ۸۰ درصد از شهرهای جهان دست کم یک واقعه خطرناک ناشی از تغییرات اقلیمی را تجربه کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به بررسی تغییرات آب‌وهوایی در ۹۹۸ شهر دنیا در سال ۲۰۲۲ پرداختند و متوجه شدند که از هر پنج شهر، چهار مورد دست‌کم یک رویداد اقلیمی را در سال جاری تجربه کرده است. این رویدادها گرمای شدید هوا (۴۶ درصد)، بارش سنگین باران (۳۶ درصد)، خشکسالی (۳۵ درصد) و سیل (۳۳ درصد) را در بر گرفت. در میان کشورهای دنیا، پاکستان مرگبارترین سیل‌های تاریخ و شهرهای اروپایی بدترین خشکسالی‌ها را میان پنج قاره تجربه کردند و به همین دلیل به عنوان نقاطی از دنیا با بیشترین اثرپذیری از تغییرات اقلیمی طی یک سال گذشته شناخته شدند.

شهرها که در حال حاضر میزبان بیش از ۵۰ درصد جمعیت جهان هستند، در خط مقدم تغییرات اقلیمی قرار دارند و همین امر، مدیران را به‌تازگی به اعمال اقدامات و نوآوری‌های بسیاری جهت به حداقل رساندن اثرات این بحران سوق داده است. در این میان، برنامه‌ریزانی که شهروندان را در پیاده‌سازی پروژه‌های مربوطه سهیم کرده‌اند، به نتایج بهتری دست یافته‌اند زیرا شهرنشینان نقش مهمی در افزایش دمای هوا به عهده دارند و مشارکت این افراد به اعمال اقدامات ویژه و اتخاذ سبک زندگی سالم منجر می‌شود و در نهایت، تبعات مثبت زیادی را به دنبال دارد.

نرخ وقوع خطرات ناشی از تغییرات اقلیمی در شهرهای جهان

نتیجه مطالعات محققان همچنین نشان داد که مدیران حدود دوسوم (۶۳ درصد) شهرهای مورد مطالعه به پیاده‌سازی پروژه‌هایی با محوریت مردم جهت کاهش تغییرات اقلیمی پیاده کرده‌اند و در این طرح‌ها، جوامع آسیب‌پذیر، امنیت آبی یا طبیعت را بیش از هر مؤلفه دیگری مورد تمرکز قرار داده‌اند. در واقع، بحران اثرات جزایر گرمایی در این شهرها با هدف حل بحران‌هایی شامل کمبود انرژی، حمل‌ونقل، مدیریت پسماندها و آب، استفاده از فضاهای شهری، غذا و کیفیت آب مورد بررسی قرار گرفت و مدیران در پیاده‌سازی هر پروژه از مردم، گروه‌های آسیب‌پذیر و نهادهای غیرانتفاعی برای ارائه ایده‌های خود دعوت کردند. در نهایت، گزارش حاکی از آن بود که مدیران در ۴۵ درصد از شهرها مردم را به مشارکت دعوت کرده بودند و ۳۹ درصد نیز تصمیمات مربوط به کاهش تغییرات اقلیمی را با کمک جوامع آسیب‌پذیر اتخاذ کرده بودند.

کد خبر 617629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.