جزئیات خودروهای وارداتی/فقط چینی‌ها وارد می‌شود

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: با توجه به محدودیت قیمت اعمال شده برای خودروهای وارداتی، بیشتر خودروها چینی‌ خواهد بود، یعنی مجدداً مقصدی به جز چین نخواهیم داشت.

مهدی دادفر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص جزئیات خودروهای وارداتی اظهار کرد: ایران‌خودرو و سایپا بخش زیادی از لیست واردکنندگان خودرو را به خود اختصاص داده‌اند و این احتمال قوی است که این دو شرکت نتوانند خودروهای ۱۰ برند برتر دنیا را وارد کشور کنند.

وی افزود: شرکت کرمان‌موتور احتمالاً می‌تواند هیوندای i10 را وارد و مدل‌های بالاتر از آن را نمی‌تواند وارد کند، زیرا قیمت آن بیش از ۲۰ هزار یورو است.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: سایپا سیتروئن و پارس‌خودرو برای واردات رنو برنامه‌ریزی کرده بودند اما با توجه به وقایع اخیر و موارد سیاسی، موضع‌گیری‌ها و دستگیری جاسوس‌های کشور فرانسه که به صنعت خودروسازی نیز ارتباط داشته است، به نظر می‌رسد امکان واردات رنو چندان وجود نداشته باشد.

دادفر اضافه کرد: شرکت مکس‌موتور (ماموت)، اکنون دایون و بایک را تولید می‌کند و این احتمال وجود دارد که واردات خودروهای چینی را در دستور کار قرار دهند. شرکت آرین‌موتور پویا می‌تواند میتسوبیشی را وارد کند و با توجه به محدودیت قیمت اعمال شده برای خودروهای وارداتی احتمالاً فقط می‌تواند میتسوبیشی میراژ را وارد کند.

وی ادامه داد: شرکت ایرتویا نیز احتمالاً یکی از مدل‌های یاریس را وارد می‌کند. عملاً ماشین‌های شاسی‌بلند از گردونه واردات خارج شده است. از برندهای اول دنیا نیز تنها برندهایی که گفته شد احتمال واردات داشته و واردات مابقی برندها منتفی است.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه تاکید وزارت صمت بر واردات خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو و تولیدی است، گفت: هر کالا و محصولی یک منطق علمی دارد. خودرو روزآمد داشته قیمت تمام حداقلی در اقصی نقاط جهان خواهد داشت.

با توجه به این منطق علمی، خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو ازجمله خودروهای روز جهانی نخواهند بود. علاوه بر این، انتقال تکنولوژی‌های نو به وسیله خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو به کشور بعید است زیرا این خودروها تکنولوژی‌های خاص ندارد و ماشین‌هایی در حد دنا، سمند و خودروهای داخلی البته باکیفیت کمی بالاتر و طراحی روزآمدتر است.

دادفر خاطرنشان کرد: علاوه بر این باید نحوه تخصیص ارز به واردکنندگان مشخص شده و باید کالاهای وارداتی استانداردهای هشتادوپنج‌گانه را داشته باشد. همچنین بیشتر خودروهایی که به آن اشاره شد، چینی خواهد بود، یعنی مجدداً مقصدی به جز چین نخواهیم داشت.

کد خبر 617619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.