گفت‌وگو زمانی اتفاق می‌افتد که زبان مشترک وجود داشته باشد/جنس فتنه اخیر فرهنگی است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اصفهان یکی از شیوه‌های جهاد تبیین را آسیب‌شناسی مسائل و پیشنهاد روش‌های جدید برای حکمرانی در حوزه‌های مختلف دانست و گفت: تجمعات صنفی نشان می‌دهد سابقه اعتراض در جامعه ما وجود دارد اما نیازمند ارائه مدل‌هایی هستیم که به اغتشاش نینجامد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن عارضی پیش از ظهر امروز_ دوشنبه شانزدهم آبان ماه_ در نشست سیاسی جهاد تبیین که به همت بسیج اساتید استان اصفهان با همکاری دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میمه برگزار شد، اظهارکرد: جهاد تبیین در روزهای اخیر به شیوه‌های گوناگونی قابل اجرا است یکی از آنها که به تازگی تجربه شد، بازدید ۴۰ نفر از اساتید هیئت علمی دانشگاه آزاد از مجموعه و شرکت دانش‌بنیان هسا بود که برای نخستین بار از مجموعه‌های مختلف هسا مانند تبدیل هواپیماهای مسافربری به ترابری، خط تولید پهپادها، تغییر کاربری و حتی ساخت هواپیما در آینده نزدیک بازدید کردند.

وی با اشاره به امکان تعریف مدل‌های گوناگون برای جهاد تبیین افزود: یک نمونه از این شیوه‌ها بازدید اساتید از ظرفیت‌های مناسبی است که در استان اصفهان وجود دارد در آینده نیز باید به این مدل بپردازیم زیرا رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخبگان خوستار بازدید اساتید و دانشجویان از مراکز علمی، تحقیقاتی و شرکت‌های دانش بنیان شدند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان اصفهان ایجاد این مدل را در ترویج روحیه امید در جامعه دانست و گفت: یکی از اقدامات در دستور کار جهاد تبیین ایجاد اتاق گفت‌وگوی آزاد است که در آینده نزدیک در دانشگاه آزاد واحد خوراسگان ایجاد خواهد شد، در این اتاق اساتید دانشگاه حضور می‌یابند و درباره موضوعات مربوط به دانشگاه راهکارهایی ارائه خواهند کرد.

وی گفت‌وگو را یکی از نیازهای اساسی جامعه اعلام کرد و ادامه داد: ارائه راهکار برای برون رفت از چالش‌های کنونی جامعه، موضوعی بود که رئیس جمهور در دیدار با رؤسای دانشگاه آن‌را مطرح کرد و اجرای آن نیاز به طراحی مدل‌هایی دارد که یکی از مدل‌هایی که با مشورت و همفکری اساتید و توصیه دلسوزان مطرح شده، ایجاد اتاق گفت‌وگو است.

حجت الاسلام و المسلمین عارضی از احیای هم‌اندیشی در واحدهای دانشگاهی خبر داد و تصریح کرد: تاکنون برای ۱۵ واحد دانشگاهی دبیر هم‌اندیشی انتخاب شده است و آنها موظف به فعال کردن ظرفیت اساتید در واحدهای خود شده‌اند، بخشی از برنامه‌های این واحدها از سوی نهاد نمایندگی ارسال خواهد شد و برخی را دبیران پیشنهاد می‌دهند.

وی از اساتید خواست بر اساس تجارب خود، مدل‌ها و روش‌های دیگری به جز آنچه در دستور کار است را در زمینه جهاد تبیین ارائه دهند و خاطرنشان کرد: بسیاری از اساتید با این پرسش روبه‌رو هستند که در فتنه کنونی باید چه کاری انجام دهند، واقعیت آن است که فتنه اخیر با آنچه در سال ۹۸ یا ۹۶ اتفاق افتاد، متفاوت است و با حوادث سال ۸۸ شباهت‌های زیادی دارد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به ریشه اغتشاشات اخیر گفت: برخی اساتید معتقدند که این درگیری‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی آغاز شد در حالی‌که این عوامل می‌توانند بستر و زمینه‌ساز اغتشاشات باشند اما روح حاکم بر اغتشاشات اخیر از جنس فتنه ۸۸ و فرهنگی است.

جنس فتنه اخیر فرهنگی است

وی درباره وظیفه اساتید در این شرایط تاکید کرد: نخستین راهکار مراجعه به قرآن کریم و اهل بیت (ع) برای استخراج راهکارها است، خداوند در قرآن هنگامی که به پیامبر مأموریت داد سراغ اهل کتاب برود، فرمود اگر می‌خواهید با اهل کتاب وارد گفت‌وگو شوید بدون زبان مشترک موفق نخواهید شد بنابراین زمانی گفت‌وگو اتفاق می‌افتد که یک زبان مشترک وجود داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین عارضی این زبان مشترک را توحید معرفی کرد و ادامه داد: یکی از شخصیت‌هایی که از این زبان استفاده کرد امام موسی صدر بود که زندگی نامه و سیره اجتماعی این شخصیت نشان‌دهنده گفت‌وگوی او با یهودیان، مسیحیان، اهل سنت، و شیعیان لبنان است، این روزها در جامعه به شخصیت‌هایی مانند امام موسی صدر نیاز داریم که توانستند با استفاده از زبان مشترک توحید با گرایش‌ها و اندیشه‌های مختلف ارتباط برقرار کنند.

وی با تاکید بر لزوم استخراج زبان مشترک در جمهوری اسلامی گفت: در گام اول باید زبان مشترک‌ها و مصادیق آن را شناسایی کنیم که این موضوع نیازمند گفت‌وگو و برگزاری نشست‌های همفکری هم اندیشی در میان اساتید برای استخراج مصادیق زبان مشترک امروز است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان اصفهان یکی از مصادیق زبان مشترک در سخنان رهبر معظم انقلاب را ایران قوی دانست و یادآور شد: ایشان در دیدار با دانشجویان فرمودند که مخالفت و سنگ‌اندازی آمریکایی‌ها به نظام جمهوری اسلامی و انقلاب از سال ۵۸ بر نمی‌گردد بلکه از ۲۸ مرداد ۳۲ نمایانگر بود که آمریکا وجهه طاغوتی خود را نمایان کرد و این آدرس درستی است که رهبر معظم انقلاب به دغدغه‌مندان کشور ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به افزایش دشمنی‌ها با ایران پس از انقلاب افزود: اگر بخواهیم با نسلی که مورد هجمه آسیب‌ها قرار گرفته ارتباط برق را کنیم باید اساتید دانشگاه باید زبان مشترک را پیدا کنند، امروز نمی‌توان کناری ایستاد و از مسئولیت شانه خالی کرد بلکه باید مراقب باشیم از ما سو استفاده نشود و برای این کار باید در برخی جاها صحبت و روشنگری و گاهی نیز سکوت کنیم زیرا در متناسب با شرایط تاکتیک‌ها تغییر می‌کند.

روش‌های جدید برای حکمرانی پیشنهاد دهیم

حجت الاسلام و المسلمین عارضی افزود: با دانشجویانی که در اغتشاشات اخیر نقش مخرب و لیدر ایفا کردند، طبق آئین‌نامه انضباطی برخورد لازم صورت خواهد گرفت اما دومین راهکار جهاد تبیین در شرایط کنونی این است که مسائل را آسیب شناسی کنیم و روش‌های جدید را برای حکمرانی در حوزه‌ها و مسائل مختلف پیشنهاد دهیم.

وی یکی دیگر از راهکارهای برون رفت از مشکلات کنونی را همفکری درباره اصل ۲۷ قانون اساسی اعلام کرد و گفت: عملی کردن و راهکارهایی که ذیل این اصل می‌توان ارائه داد نیازمند ایجاد مطالبه و برگزاری نشست‌هایی است که حتماً باید رقم بخورد، دانشگاه آزاد می‌تواند در این حوزه پیش‌گام شود و نشست‌هایی برگزار کند تا اصل ۲۷ قانون اساسی در ارتباط با شنیدن اعتراض و رسمیت دادن به این حق مورد توجه قرار گیرد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به اینکه در جامعه دینی حق و تکلیف لازم و ملزوم همدیگر هستند، تصریح کرد: برای تحقق اهداف جهاد تبیین لازم است که اساتید کمک کنند و در حوزه آسیب‌شناسی روش‌ها این موضوع را مدنظر قرار دهند که باید برخی روش‌های جدیدی را پیش روی حکمرانی قرار دهیم زیرا حوادث فرصتی برای نشان دادن نقاط ضعف کشور به شمار می‌آیند که دشمن تلاش می‌کند با استفاده از آن به نظام ضربه بزند.

وی یکی از مختصات جامعه اسلامی را پویایی دانست و گفت: لازم است که یک آسیب شناسی صورت گیرد و روش‌های جدید را برای حکمرانی در حوزه‌ها و مسائل مختلف پیشنهاد دهیم و از این باب بسیار مضحک است کشوری که در آن حتی یک انتخابات برگزار نشده درباره دموکراسی و آزادی برای جامعه‌ای صحبت کنند که از سال ۵۷ تاکنون تعداد زیادی انتخابات در آن برگزار شده است.

حجت الاسلام و المسلمین عارضی با اشاره به سابقه اعتراض اصناف مختلف در کشور تاکید کرد: در گذشته معلمان که به دلیل مشکلات معیشتی دغدغه‌هایی داشتند و یا کشاورزان و بازنشستگان تجمعاتی برگزار کردند که نشان می‌دهد سابقه اعتراض در جامعه ما وجود دارد اما نیازمند ارائه راهکارها و مدل‌هایی هستیم که این اعتراضات به اغتشاش نینجامد و سرانجام بدی پیدا نکند.

کد خبر 617614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.