اجرای طرح‌های آبخیزداری در گرو اعتبارات است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال‌وبختیاری گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری در گرو اعتبارات است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصغر احمدی امروز _دوشنبه شانزدهم آبان‌ماه_ در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: ۷۵۰ هکتار از سطح استان برای اجرای طرح‌های آبخیزداری مورد مطالعه تفصیلی و اجرایی قرار گرفته است که بعضی از مطالعات نیاز به بازنگری و به‌روزرسانی دارد.

وی افزود: ۱۱۰ بند خاکی، بیش از سه هزار سازه سنگی ملاتی و یک پارک آبخیز در هفشجان اجرا شده و در حال استفاده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: پارک آبخیز جهانبین که فاز اول آن با اعتبار دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اجرا شده دارای حجم کاری حدود یک هزار مترمکعب است.

اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان چهارمحال و بختیاری

وی اضافه کرد: از محل اعتبارات سفر ۲۷۰ میلیارد تومان برای یک دوره سه ساله برای اجرای طرح‌های آبخیزداری اختصاص داده شد که منتظر تخصیص سال اول آن هستیم.

احمدی تاکید کرد: شرایط حاکم بر شهرستان بروجن در حوزه آبخیزداری به گونه‌ای است که به تغذیه آبخوان دشت‌های مرجن، فرادنبه، نقنه و دیگر دشت‌ها باید توجه ویژه‌ای داشت به همین منظور ۱۱ پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان برای امسال در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تا کنون نیز در این شهرستان ۵۰ هزار هکتار از اراضی با اعتبار ۶۰۰ میلیون تومان مورد مطالعه تفصیلی و اجرایی قرار گرفته است.

اجرای طرح‌های آبخیزداری در گرو اعتبارات

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، ادامه داد: در سنوات گذشته در شهرستان‌های اردل، کوهرنگ، شهرکرد، بن و لردگان چندین پروژه آبخیزداری و پخش سیلاب اجرا شده و پس از تخصیص اعتبارات امسال برنامه‌های متنوع آبخیزداری در استان اجرا می‌شود.

وی گفت: فلسفه فعالیت‌های آبخیزداری کمک به حفظ پوشش گیاهی، جلوگیری از فرسایش خاک و هدررفت روان‌آب‌های فصلی است که یکی از اثرات مهم آن کمک به حوزه‌های زیردست و جلوگیری از ورود رسوبات به پشت سدهای بزرگ است.

احمدی تصریح کرد: کمک به آبخوان دشت‌ها و تغذیه سفره‌های زیرزمینی که موجب نفوذ آب در زمین و جلوگیری از هدررفت آب می‌شود و کنترل سیلاب‌ها و مهار کردن آب‌های طغیانی در فصل بارندگی از دیگر اثرات طرح‌های آبخیزداری است.

اثربخشی طرح‌های آبخیزداری به اقلیم بستگی دارد

وی گفت: اثربخشی طرح‌های آبخیزداری به اقلیم بستگی دارد که اگر شرایط مناسب و بارش‌ها زیاد باشد، طرح‌های آبخیزداری در لحظه تأثیرات خود را نشان داده است و در درازمدت نفوذپذیری آن در سفره‌های زیرزمینی ظهور می‌یابد.

کد خبر 617557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.