راه‌اندازی مرکز ساماندهی کودکان دارای اختلال سوءمصرف مواد مخدر

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به بیشترین‌ تماس‌های برقرار شده با خط ۱۲۳، گفت: در استان‌های تهران، مازندران، سیستان و بلوچستان مرکز مرکز ساماندهی کودکان دارای اختلال سوءمصرف مواد راه‌اندازی شده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بهزیستی کشور، محمدرضا حیدرهایی در خصوص تماس‌های برقرار شده با خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی، اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون ۱۵۶ هزار و ۳۴ تماس با خط اورژانس ۱۲۳ گرفته شده است، همچنین ۵۴ هزار مداخله در شرایط بحران توسط گروه مداخله در بحران صورت گرفته و فرد در معرض خدمت به مرکز منتقل شده و خدمات دریافت کرده است.

وی ادامه داد: بیشترین تماس‌هایی که با خط ۱۲۳ گرفته می‌شود، مواردی مربوط به کودک‌آزاری، همسرآزاری و سالمندآزاری است.

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره خودکشی، تصریح کرد: در سال جاری با افزایش آمار خودکشی مواجه نبوده‌ایم، اما وقتی شخصی تهدید به خودکشی می‌کند مردم باید بدانند که این فرد نیازمند اورژانس روانپزشکی است و از مردم خواهش می‌کنیم، اگر فردی در اطراف آن‌ها تهدید به خودکشی کرد موارد را با همکاران ما در خط ۱۲۳ مطرح کنند و موضوع را جدی بگیرند و این مسئله را خودنمایی و جلب توجه اطرافیان ندانند.

وی با اشاره به بروز آسیب‌های نوپدید، خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از آگاهی‌رسانی به مردم در خصوص آسیب‌های نوپدید توسط معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی انجام می‌شود، یکی از آسیب‌های نوپدید آسیب‌های ناشی از فضای مجازی است که با گسترش فضای مجازی شاهد آن هستیم و در خصوص پیشگیری از این آسیب‌ها اقداماتی از سوی معاونت پیشگیری درحال انجام است.

حیدرهایی درباره افزایش خانه‌های امن، تصریح کرد: گسترش خدمات اورژانس اجتماعی در سطوح مختلف نیز در برنامه هفتم توسعه و برنامه‌های سالانه دیده شده است، هر جا از ظرفیت‌ها و سازمان‌های مردمی استفاده کردیم، موفق بوده‌ایم.

وی افزود: رویکرد ما در سازمان بهزیستی برون‌سپاری خدمات غیرحاکمیتی است، طی چند هفته گذشته خانه امن در استان سمنان افتتاح شد و لازم است که در سایر استان‌هایی که فاقد خانه امن هستند این اتفاق صورت گیرد.

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: تا پایان سال یک خانه امن دیگر نیز راه‌اندازی خواهد شد، در سال آینده استفاده از ظرفیت‌های غیردولتی در مراکز امور آسیب‌دیدگان اجتماعی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص کودکان دارای اعتیاد گفت: در سه استان تهران، سیستان و بلوچستان و مازندران مرکز ساماندهی کودکان دارای اختلال سوءمصرف مواد را داریم، موضوع کودکان دارای اختلال سوءمصرف مواد موضوعی است که چند دستگاه باید به آن رسیدگی کنند.

حیدرهایی خاطرنشان کرد: اگر کودکی بدسرپرست یا بی‌سرپرست باشد در مراکز ما خدمات دریافت می‌کند، اما چنانچه دارای خانواده باشد در جلسات مشاوره اطلاعات لازم به خانواده ارائه می‌شود و کودک به خانواده تحویل داده می‌شود. تعداد این کودکان در مراکز ما زیاد نیست و افرادی که در حال حاضر در مراکز ما خدمات می‌گیرند کمتر از ۱۰۰ نفر است، اما نوع خدماتی که به این کودکان ارائه می‌شود خدمات ویژه‌ای است، از این‌رو تصمیم گرفتیم در استان‌هایی که کودکان شناسایی شده در این حوزه بیشتر بود مراکز را افتتاح کنیم.

کد خبر 617404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.