پرتغال در انتظار تایید طرح هفته‌های کاری ۴ روزه

پرتغال قصد دارد تعداد روزهای کاری در هفته را به چهار روز کاهش دهد اما این ایده هنوز در مرحله آزمون و خطا قرار دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دولت پرتغال به‌تازگی ایده خود را برای یک هفته کاری چهار روزه ارائه کرده است. این پروژه آزمایشی قرار است در ژوئن ۲۰۲۳ راه‌اندازی شود و ابتدا قبل از اینکه در حوزه عمومی پیاده‌سازی شود، بخش خصوصی را در بر خواهد داشت.

این طرح آزمایشی قرار است شش ماه طول بکشد و برای این منظور، مقامات به دنبال شرکت‌های داوطلب از بخش خصوصی برای اجرای این ایده هستند. با این حال، امری که هنوز به طور کامل مشخص نیست این است که تعداد ساعات کار در هفته چقدر خواهد بود. ظاهراً هدف این است که ساعات کار به ۳۲ ساعت مورد انتظار رسیده شود اما ممکن است این امر به‌طور کامل محقق نشود.

از آنجایی که دولت هیچ‌گونه غرامت مالی ارائه نمی‌دهد، تعداد دقیق ساعات در هفته ممکن است ۳۲، ۳۴ یا ۳۶ ساعت باشد که با توافق بین مدیریت و کارگران تعریف می‌شود. این به آن معنا است که کارمندان ممکن است مجبور شوند روزهای کاری طولانی‌تری داشته باشند.

پرتغال در انتظار تایید تغییر هفته‌های کاری ۴ روزه

چندین شرط برای شرکت در این طرح آزمایشی وجود دارد که ممکن است برای همه صدق نکند؛ طبق پروژه، این طرح باید "اکثریت قریب به اتفاق کارگران" را در شرکت درگیر کند، به جز شرکت‌های بزرگ که فقط چند بخش در آنها قابل آزمایش است.

در نگاه اول، به نظر می‌رسد بخش خصوصی در پرتغال در مورد ایده پیشنهادی کمی نامطمئن است. به عنوان مثال، کنفدراسیون بازرگانی و خدمات (CCP) و کنفدراسیون گردشگری پرتغال (CTP) اعلام کرده‌اند که اکنون زمان بحث در مورد هفته کاری چهارروزه نیست، با این استدلال که اولویت‌های دیگری مانند بحران انرژی وجود دارد.

رئیس CCP معتقد بود که ممکن است شرکت‌هایی با مشخصات مناسب مانند سازمان‎‌هایی که در حوزه فناوری، فرهنگ، خلاقیت، تبلیغات وجود دارد، برای اجرای هفته کاری چهارروزه ظرفیت داشته باشند، اما این طرح مشکلاتی را برای شرکت‌هایی با خدمات مشتری پیش می‌آورد.

کد خبر 617399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.