تشکیل هیئت اندیشه‌ورز شورا با رویکرد آینده‌پژوهی/ پشتیبانی از ۳۰ مصوبه شورا

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به وظایف و تأکیدات این مرکز گفت: تشکیل هیئت اندیشه‌ورز شورا با رویکرد آینده‌پژوهشی در دستور کار قرار دارد که در این راستا قرارداد اتاق فکر آن با گروه آینده‌پژوهشی دانشگاه اصفهان منعقد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی نباتی‌نژاد امروز _یکشنبه پانزدهم آبان‌ماه_ در نطق میان دستور شصت‌ودومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به گزارش عملکرد مرکز پژوهش‌های شورا، اظهار کرد: طبق اساسنامه مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان پنج هدف را دنبال می‌کند. در دوره اول فعالیت مرکز پژوهش‌ها از سال ۸۶ تا ۹۲ یک نفر کارشناس در این مرکز حضور داشته و بر اساس مسئله‌شناسی اقدام می‌شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر این مرکز با فعالیت چهار کارشناس بر تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در سه لایه مسئله‌شناسی، تدوین مصوبه و نظارت بر حسن اجرای مصوبات تاکید دارد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به وظایف این مرکز گفت: اعلام نظر کارشناسی، کمک به تصمیم‌گیری‌های شورا، تهیه اطلاعات تخصصی مورد نیاز، شناسایی نیازها و اولویت‌ها، انجام پژوهش‌های مورد نیاز، دریافت نظرات شهروندان و تشکیل کارگروه‌های تخصصی مورد نیاز از جمله وظایف این مرکز است.

وی ادامه داد: جلسه هیئت امنای مرکز که ترکیبی از چهار عضو شورا، شهردار و پنج عضو حقیقی صاحب تجربه و تخصص است، هر شش ماه یک بار برگزار می‌شود.

نباتی‌نژاد با بیان اینکه هشت وظیفه مبتنی بر تأکیدات منشور شورا، برعهده این مرکز است، تصریح کرد: بخش نخست تاکید بر تقویت کارشناسی تصمیم‌گیری‌ها از جمله طرح‌ها و لوایح است که در این مدت بر تصمیم‌گیری پیرامون ۳۰ مصوبه شامل ۱۰ طرح و ۲۰ لایحه نظارت شده است.

وی افزود: وظیفه دوم، توسعه شبکه نخبگانی مرتبط با شورا به منظور بهره‌مندی از شبکه مسائل شهری و تدوین راهکارهای عملیاتی برای حل مسائل مطروحه است، در این راستا طی این مدت ایده‌نگاری، تدوین طرح مقدماتی و نهایی آئین‌نامه باشگاه شهراندیشان انجام شده است.

تلاش برای توسعه کمی و کیفی سهم پژوهش در مدیریت شهری

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه حضور مستمر در مجامع علمی و دانشگاهی نیز مدنظر بوده و اجرا شده است، خاطرنشان کرد: تهیه فهرست مراکز پژوهشی و علمی جهت استفاده مؤثر از نخبگان در دسترس، اقدام دیگر مرکز در این زمینه بوده است.

وی با اشاره به تاکید دیگر مرکز مبتنی بر طرح‌های پژوهشی و تلاش برای توسعه کمی و کیفی سهم پژوهش در مدیریت شهری، گفت: در این دوره پیشنهاد کردیم که پژوهش‌های حوزه‌های خاص جمع‌بندی و رئیس کمیسیون مربوطه نیز در شورای پژوهش دعوت شود.

نباتی‌نژاد با اشاره به آسیب‌شناسی و پیگیری فرایندهای ردیف مربوط به طرح‌های شهرسازی، اظهار کرد: بخشی از آئین‌نامه این حوزه اصلاح شده است، البته در رابطه با مجموعه اعتبارات طرح‌های ویژه نیز بحث‌هایی وجود داشت که از یکدیگر تفکیک شد و در حال حاضر فرایند در حال بهینه‌شدن است.

وی با بیان اینکه فرایندهای مسئله‌شناسی، فراخوان و اجرای پروژه‌ها و پایش آن در حال الکترونیکی شدن است، افزود: ابهاماتی در این زمینه مبنی بر اینکه شاید پروژه‌ها در حال ویژه‌سپاری است، وجود داشت، این در حالی است که این موضوع در حال شفاف‌سازی است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اعتبارات پژوهشی در لایحه بودجه شهرداری_سازمان‌ها و پیگیری تشکیل شبکه پژوهش‌یاران سازمانی بررسی شده است که اعضای این شبکه هسته اولیه باشگاه شهراندیشان هستند.

وی افزود: تشکیل هیئت اندیشه‌ورز شورا با رویکرد آینده‌پژوهشی در دستور کار است و قرارداد اتاق فکر آن با گروه آینده‌پژوهشی دانشگاه اصفهان منعقد خواهد شد، همچنین پیگیری و راه‌اندازی رصد خانه شهری به عنوان کارخانه تولید اطلاعات که محصول مدنظر مشتریان خصوصی و دولتی است نیز در برنامه این مرکز قرار دارد.

مدیریت دانش در شهرداری ناقص است

نباتی‌نژاد با بیان اینکه تدوین منشور راهبردی یک سند آینده‌نگرانه پیش روی این مرکز است، تصریح کرد: حضور مؤثر در طراحی و اجرای فرآیند بازنگری برنامه ۱۴۰۵ نیز از جمله اقدامات مرکز پژوهش‌ها به‌شمار می‌رود.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به تقویت ارتباط با مراکز پژوهشی داخل و خارج، گفت: تولید و انتشار نتایج مطالعات انجام شده از دیگر اقدامات این مرکز است که در این راستا تولید محتوای مستمر انجام شده است، همچنین حضور مؤثر و هدفمند در رسانه‌های جمعی نیز مدنظر قرار گرفته است.

وی با اشاره به وظیفه هفتم مرکز پژوهش‌ها که هنوز اجرایی نشده است، اظهار کرد: موضوع پیوست‌های فرهنگی در کمیسیون‌های مختلف باید اجرا شود تا بتوانیم در خصوص پروژه‌های شهرداری و بخش خصوصی این پیوست را داشته باشیم.

نباتی‌نژاد ادامه داد: تاکید بر ترویج و بهره‌مندی از مدیریت الگوی دانش مدنظر مرکز پژوهش‌ها است تا اغلب گزارش‌های کارشناسی که مورد بهره‌برداری است، بارگذاری شود.

وی با بیان اینکه مدیریت دانش در شهرداری ناقص است، گفت: تمام طرح‌های شهرداری در سامانه مدیریت دانش بارگذاری نشده است که در این راستا پیگیری لازم را انجام خواهیم داد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: همچنین در ۱۵ ماه گذشته، ۱۵۱ پروژه داشتیم که در مراحل مختلف مسئله‌شناسی و برنامه‌ریزی قرار دارد.

کد خبر 617346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.