لزوم ایجاد دبیرخانه دائمی دانش سنتی محیط‌زیست

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، به ضرورت تبیین مفهومی دانش سنتی محیط‌زیست تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نورالله مرادی امروز _یکشنبه پانزدهم آبان‌ماه_ در نشست مشورتی برای چگونگی ایجاد دبیرخانه دائمی و برگزاری اولین همایش دانش سنتی محیط‌زیست، اظهار کرد: با توجه به ضرورت تبیین مفهومی دانش سنتی محیط‌زیست، مؤلفه‌ها و چارچوب نظری آن و شناسایی ظرفیت‌های انسانی و مصادیق موجود دانش سنتی محیط‌زیست در کشور، برنامه‌ای برای مستندسازی، حفاظت و ترویج این علم در حوزه محیط زیست کشور تدوین شده است.

وی ادامه داد: تشکیل دبیرخانه دائمی و آغاز فعالیت نظام‌مند برای شناسایی این دانش گامی در راه حفظ دانش سنتی، بومی و محلی در حفظ محیط زیست است.

سعید یوسف‌پور، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست، اظهار کرد: در دنیای امروز پیشرفت علم و تکنولوژی بیشترین آسیب و تخریب را به محیط زیست وارد کرده است و نیازمند یک تغییر شیوه و بازنگری در نحوه برخورد با آن هستیم.

وی افزود: گذشتگان ما هزاران سال خودشان را با محیط وفق داده و رویکرد آنها به صورتی بوده که کمترین آسیب را به محیط‌زیست‌شان وارد کنند.

یوسف‌پور بر ضرورت مستندسازی دانش بومی در حوزه محیط‌زیست تاکید و از انتخاب این استان پیشرو در حوزه دانش سنتی، به عنوان دبیرخانه دائمی قدردانی کرد.

وی ادامه داد: به کارگیری برخی از فناوری‌ها، معضلاتی را در محیط‌زیست ایجاد کرده و موجب دغدغه فکری اندیشمندان و تصمیم‌سازان توسعه شده‌است، یکی از گزینه‌های مورد نظر در پاسخگویی به برخی از این دغدغه‌ها، رجوع به دانش تجربی گذشتگان است، بهره‌گیری از"خرد تجربی انباشته و تاریخی" بهره‌برداران محلی، که دانش بومی نام گرفته است، کمک می‌کند که در فرایند تعیین نیاز و طراحی فناوری‌های متناسب با محیط، دستیابی به توسعه متوازن و پایدار فراهم شود.

به گزارش ایمنا، در این نشست اساتید، دانشگاهیان و نمایندگان دستگاه‌ها پس از بیان دیدگاه‌ها، پیشنهادهای خود برای پیش‌برد این برنامه را ارائه دادند و پرسش و پاسخ بین اعضا صورت گرفت.

این نشست مشورتی با حضور نورالله مرادی معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست، مدیرکل، معاونان و مسئولان حفاظت محیط زیست استان و جمعی از فرهیختگان علمی، اساتید، دانشگاهیان و نمایندگان دستگاه‌های مرتبط، در شهرکرد برگزار شد.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور به صورت ویدئو کنفرانس در جلسه حضور داشت.

کد خبر 617323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.