آمادگی مدیریت شهری اصفهان در برابر بحران‌ها

در جلسه علنی امروز (یکشنبه) شورای اسلامی شهر بر آمادگی مدیریت شهری اصفهان در برابر بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی تاکید شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان در جلسه علنی امروز _یکشنبه پانزدهم آبان‌ماه_ به مناسبت هفته پدافند غیرعامل میزبان مدیران حوزه خدمات شهری و مدیریت بحران شهرداری بودند.

مدیریت شهری برنامه عملیاتی برای بحران‌ها داشته باشد

امیر سامع، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان در این نشست با بیان اینکه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران موضوعات مهم شهری محسوب می‌شود، اظهار کرد: برای مقابله با بحران سه بخش آمادگی، مقابله، پایش و بازگشت به شرایط عادی تعریف شده است که باید به آن توجه کرد.

وی با بیان اینکه سیستم‌های پشتیبانی، انرژی، آب، بودجه، انبارداری و تجهیزات در بحران‌ها باید آماده باشند تا در لحظه صفر بحران فرمان دهند، گفت: باید مدیریت شهری برنامه عملیاتی برای بحران‌ها داشته باشد، البته اگر چه اقدامات خوبی در این بخش انجام شده است، اما هنوز راه نرفته زیادی داریم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه زمانی که یک بحران پیش می‌آید، درمی‌یابیم چقدر آماده هستیم، تصریح کرد: در سیل‌های اخیر که در بعضی از نقاط کشور رخ داد، اگر تجهیزات تأمین شده بود در ۲۴ ساعت اول بسیاری مردم آسیب‌دیده را می‌توانستند نجات دهند.

وی تاکید کرد: تأمین تجهیزات در لحظه اول وقوع بحران امکان‌پذیر نیست، از این‌رو لازم است در این بخش کارهای مهمی انجام دهیم و آماده باشیم.

سامع با بیان اینکه شهرداری اصفهان در مانور اخیر توانست در نیم‌روز مصرف برق خود را ۵۰ درصد مدیریت کند، ادامه داد: در بخش مصرف انرژی شهرداری اصفهان، تجربیات خوبی دارد؛ به‌طوری که با شناسنامه‌دار کردن ساختمان‌های خود و ممیزی آن، نسخه‌های بهبود خوبی برای آنها ارائه کرده است.

وی افزود: البته هنوز ۴۰۰ هزار ساختمان مسکونی و تجاری در شهر وجود دارد که مصرف برق و آب در آنها وضعیت خوبی ندارد، در این راستا لایحه‌ای از سوی شهرداری به شورا برای ساختمان‌های سازگار ارائه می‌شود تا در مصرف آب و برق صرفه‌جویی شود.

محله‌محوری با تمرکز بر رفع گلوگاه‌ها

احمد شریعتی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه با بیان اینکه خدمات انجام شده در حوزه پدافند غیرعامل در شهر قابل توجه است، اظهار کرد: با توجه به بازنشستگی مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان باید نیروی توانمندی جایگزین شود تا فعالیت‌ها را با توجه به اینکه اصفهان معین تهران است به خوبی ادامه دهند، زیرا حوادث خبر نمی‌کند.

وی با بیان اینکه شهر اصفهان نقاط حادثه‌خیزی دارد که هنوز شناسایی نشده است، افزود: بر اساس منشور شورای اسلامی شهر و تاکید مدیریت شهری بر محله‌محوری لازم است در محلات با تمرکز بر گلوگاه‌ها فعالیت کرد، زیرا یک سرعت‌گیر نامناسب نیز می‌تواند موجب وقوع حوادث شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه با کمک توانمندان در محلات همچون بسیج و فعالان مساجد می‌توان اقدامات خوبی را در حوزه مدیریت بحران در محلات شهر رقم زد، گفت: پناهگاه‌هایی در دوران هشت سال دفاع مقدس در شهر ساخته شد که در حال حاضر بلا استفاده مانده است و در مدیریت بحران می‌توان از آن استفاده کرد.

نگهداری مقدم بر تعمیرات است

مهدی بقایی، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه اقدامات در حوزه تعمیرات و نگهداری جهادی و هوشمندانه است، اظهار کرد: اقدامات و قراردادها در بخش تعمیرات و نگهداری از کارگرمحور به تجهیزمحور تغییر کرده است، زیرا در نگاه مدیریت شهر نگهداری مقدم بر تعمیرات است.

وی با اشاره به فعالیت‌های مدیریت شهری در بخش انرژی تجدیدپذیر، افزود: سال گذشته و امسال به همت شورای اسلامی شهر بودجه خوبی برای این بخش تصویب شد؛ به طوری که ۷۰ درصد مناقصه در حوزه انرژی تجدیدپذیر به پایان رسیده است و اگر با این شیب حرکت کنیم تا سال ۱۴۱۰ به برنامه و چشم‌انداز تعریف شده در این حوزه دست خواهیم یافت.

آمادگی مدیریت شهری در برابر بحران‌ها

سیدرضا جعفریان‌فر، مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان نیز اظهار کرد: شهرداری اصفهان اولین شهرداری است که برای پدافند غیرعامل در بودجه مناطق و سازمان‌های خود ردیف اختصاصی در نظر گرفته است، در این راستا سال گذشته ۴۵۰ میلیون تومان و امسال ۶۰۰ میلیون تومان برای این مهم تخصیص داده شد.

وی با بیان اینکه شهر اصفهان در زمینه پدافند مردم‌نهاد گام‌هایی برداشته است، افزود: در این راستا گروه امدادیاران آموزش داده شدند، زیرا قرار است این گروه‌ها در تمام محلات تشکیل شود تا در حوادث و بلایا یاری‌کننده شهرداری باشند.

مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان گفت: آموزش‌های لازم در رده‌های کارگران، کارمندان و مدیران انجام شده است، آموزش پدافند سایبری نیز به‌تازگی برای مسئولان مربوط برگزار شد.

وی ادامه داد: در شش ماهه نخست امسال شش رزمایش برگزار شد که مهمترین آن برپایی رزمایش مشترک با سپاه صاحب‌الزمان (عج) در خصوص هدایت یگان‌های امدادی در ناآرامی‌های شهری بود.

جعفریان‌فر با اشاره به تقویت برابر حملات سایبری و آمادگی پاسخ برابر بحران تصریح کرد: با آموزش‌ها و رزمایش‌های انجام شده در حوزه مدیریت شهری در مقابله با بحران‌های طبیعی و غیر از آن، آمادگی لازم را به دست آورده‌ایم.

شهرداری اصفهان بزرگ‌ترین مصرف کننده انرژی‌های الکتریکی

سیدمهدی حسینی، مدیر بهینه‌سازی و نگهداری و تعمیرات معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان در این جلسه اظهار کرد: مدیریت مصرف انرژی و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر از مهمترین وظایف این مجموعه است.

وی افزود: شهرداری اصفهان بزرگ‌ترین مصرف کننده انرژی‌های الکتریکی در بخش عمومی استان است که با بیش از ۱۴۰۰ اشتراک برق در سطح مناطق و سازمان‌ها سالانه حدود ۹۳ هزار مگاوات ساعت برق را با هزینه‌ای بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان صرف ارائه خدمات به شهروندان می‌کند.

مدیر بهینه‌سازی و نگهداری و تعمیرات معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به فعالیت این مجموعه بر اساس سیاست‌های کلی نظام، اصلاح الگوی مصرف، محیط زیست و اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: اقدامات کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در این حوزه طراحی شده است که ارتباط با نهادهای مؤثر در مصرف انرژی در آن به خوبی دیده شده است.

کد خبر 617287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.