برگزاری نشست «تمدن باستانی در محور زاینده‌رود»

مدیر مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از برگزاری نشست تخصصی «تمدن باستانی در محور زاینده‌رود» خبر داد.

محمد عیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ایران به‌واسطه موقع جغرافیایی و نحوه قرارگیری‌اش درسطح کره زمین همواره با کمبود آب روبه‌رو بوده است و ساکنان این پهنه کهن‌سال از دیرباز در کنار منابع آبی قرار می‌گرفتند و  برای ادامه زندگی دانشی بس بزرگ و تجربه‌ای فراوان از گونه‌های دستیابی به آب و نگهداری از آن فرا گرفتند و اندوختند. از این‌رو  امروزه می‌توان به ضرس قاطع "آب و آیین" را همبستگان و هم‌نشینان دیرین‌ نامید.

وی افزود:  بنا بر اصل انطباق‌پذیری در شکل‌گیری حیات اجتماعی، هسته‌های مدنی در فلات مرکزی، در کنار عنصر اطمینان‌بخش زندگی یعنی منابع آبی جان گرفته و تداوم‌ یافته‌اند. یکی از این گستره‌ها بستر تمدن‌ساز و هویت‌بخش زاینده‌رود ست که زندگی و تداوم فرهنگی بس ارزشمند و ارجمندی را ممکن ساخته است.

برگزاری نشست «تمدن باستانی در محور زاینده‌رود»

مدیر مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: بر همین اساس این مرکز در نظر دارد جهت آشنایی شهروندان با این مقوله نشستی را با عنوان «تمدن باستانی در محور زاینده‌رود» برگزار کند.

وی اضافه کرد: در این نشست محسن جاوری، باستان‌شناس و استاد دانشگاه می‌کوشد با استناد به کشفیات باستان‌شناسی روایتی از تمدن دیرینه را واگویه کند که در کنار زنده‌رود زیسته‌اند و یادمانی پربها بر جای نهاده‌اند؛ زنده‌رودی که ضامن بقای نه‌فقط طبیعت گران‌بها، بلکه حیات فرهنگی گران‌قدری است که حاصل تجربه هزاران ساله ساکنان حوزه خود بوده است. این تجربه که جزو جدایی‌ناپذیر میراث و هویت جغرافیایی فرهنگی ایرانی است، بسته به زنده‌بودن و جاری بودن زنده‌رود است.

برگزاری نشست «تمدن باستانی در محور زاینده‌رود»

عیدی افزود: این نشست چهارشنبه _هجدهم آبان‌ماه_ ساعت ۱۶:۳۰ در مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان واقع در خیابان استانداری برگزار خواهد شد.

به گزارش ایمنا،  نشست «تمدن باستانی در محور زاینده‌رود» به یاد زنده‌یاد سیروس شفقی، استاد و بنیان‌گذار گروه جغرافیای دانشگاه اصفهان و اصفهان‌شناس برجسته برگزار خواهد شد.

کد خبر 617279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.