تکذیب ورود لباس شخصی‌ها به دانشگاه اصفهان/ تلاش برای افزایش نیروهای حراست

"اینکه شبکه‌های معاند اعلام کردند لباس شخصی‌ها وارد دانشگاه شدند صحت ندارد چرا که نیروهای حراست از ادارات دیگر بودند که به کمک ما آمدند و پس از آرام شدن فضا از تعداد آن‌ها کاسته می‌شود."

به گزارش خبرنگار ایمنا، طی روزهای گذشته شاهد نا آرامی‌هایی در کشور بودیم که در این راستا تعدادی از افراد و لیدرهای تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی ایران بازداشت شدند همچنین اعتراضاتی در دانشگاه‌ها شکل گرفت و دانشجویان به برخی موارد پیش آمده اعتراض کردند. تعدادی از جوانان ناآگاهانه و ناخواسته وارد اعتراضات شدند که لازم است خانواده‌ها و نخبگان جامعه با آگاهی کافی به اهدافی که صهیونیست‌ها دنبال می‌کنند توجه بیشتری داشته باشند و نسبت به روشن‌گری جوانان اقدام کنند چرا که علی‌رغم تبلیغات سو دشمن، نسل نوجوان بیدار و آگاه است.

پس از انقلاب دانشگاه خط مقدم پیشرفت‌های علمی در کشور بود و هیچ شخصی نمی‌تواند این موضوع را کتمان کند؛ در عرصه‌های مختلف پژوهشی، آموزشی و فناوری پیشرفت‌های جدی داشتیم که دانشگاهیان نقش کلیدی در این عرصه ایفا کردند.

اگر جمهوری اسلامی توانسته تاکنون اقتدار خود را حفظ کند و روزبه‌روز بر اقتدار خود بیفزاید نقش کلیدی و مهم را دانشگاهیان ایفا کردند همچنین در عرصه هسته‌ای، نانو، موشکی، پهباد و فناوری‌های مختلف که منجر به افزایش اقتدار در عرصه‌های امنیتی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی شد دانشگاهیان نقش کلیدی داشتند.

لزوم نگاه فرهنگی به دانشگاه به جای نگاه امنیتی، توجه به کرسی‌های آزاد اندیشی و ایجاد زمینه گفت‌وگو میان طیف‌های مختلف دانشجویی، حضور مسئولان در دانشگاه‌ها و گفت‌وگوی مستقیم با دانشجویان و نیز ضعف مدیران دانشگاهی در مدیریت بحران، پاسخگو بودن مسئولان دانشگاهی در قبال حوادث، منع حضور نیروهای امنیتی در دانشگاه‌ها و پرهیز از دخالت آن‌ها در تجمعات دانشجویی درون دانشگاه، نبود تلاش برای سیاست‌زدایی از دانشگاه‌ها، به‌کارگیری ظرفیت‌های دانشگاهی در حکمرانی، تاکید بر اجرای اصول قانون اساسی به‌ویژه اصل ۲۷ قانون اساسی و آسان کردن فرآیند تأسیس تشکل‌های دانشجویی جدید از مهم‌ترین مسائل مطرح شده توسط نمایندگان تشکل‌های دانشجویی است.

این در حالی است که برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و گفتمان مسئولان و دانشجویان می‌تواند مؤثر واقع شود تا دانشجویان با آگاهی بیشتر به مسائل و محیط پیرامونی خود نگاه کنند و واقعیت‌ها و دشمنی معاندان و جاسوسان و استکبار جهانی را بیش از پیش درک کنند چرا که وقتی حصار امنیتی مخدوش می‌شود دشمنان کشور حداکثر استفاده را از این فضا خواهند کرد. از این رو دشمنان باید بدانند نظام جمهوری اسلامی ایران از استحکامی برخوردار است که با این حوادث و دشمنی‌ها به لرزه در نمی‌آید.

در دانشگاه اصفهان بیشتر افرادی که در ماجرای اعتراضات اخیر دخیل بودند از دانشجویان جدیدالورود و به ویژه افرادی که در دو سال اخیر ارتباط حضوری و فیزیکی با آن‌ها وجود نداشته است، بودند؛ از تعداد کل دانشجویان دانشگاه اصفهان در جریان اعتراضات حدود ۴۰۰ نفر اقداماتی انجام داده بودند که نسبت به جمعیت ۳۱ هزار نفری دانشجویان دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی بسیار ناچیز است.

مسئولان دانشگاه اصفهان از ابتدای اعتراضات و ناآرامی‌های اخیر جلسات متعددی با دانشجویان معترض، تشکل‌ها، انجمن‌ها و کانون‌ها برگزار کرده است و مباحث تأثیرگذاری در این راستا مطرح شده که نشان می‌دهد دانشجویان خلاء اطلاعاتی دارند و زمانی که از مباحث مطلع شوند، آرام می‌شوند؛ از این رو طی ۴۰ روز گذشته مسئولان دانشگاه تلاش کردند به صورت دوستانه با دانشجویان صحبت کنند و نهاد نمایندگی، مجموعه‌های فرهنگی، اساتید و مسئولان و مدیران گروه‌ها به خوبی اقدامات لازم را انجام دادند.

دانشگاه‌ها را به سمت کارکردهای اصلی پیش می‌بریم

حسین هرسیج، رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به اصل ۲۷ قانون اساسی که تجمعات بدون حمل سلاح را مجاز اعلام کرده است به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در روزهای اخیر شاهد برگزاری تجمعات مختلفی بوده‌ایم؛ به عنوان مثال تجمعاتی مقابل مجلس شورای اسلامی و خیابان پاستور انجام می‌شود که مجوزی برای برگزاری آن دریافت نشده است.

وی ادامه می‌دهد: تلاش می‌کنیم فضای دانشگاه‌ها را به سمت کارکردهای اصلی پیش ببریم تا اگر مطالبه و مشکلاتی وجود دارد، مطرح شود همچنین دانشجویان می‌توانند مشکلات و دغدغه‌های خود را در راستای مباحث فرهنگی دانشگاه مطرح کنند، اما اینکه وارد فضای دیگری شوند و مشکلاتی را برای دانشگاه‌ها ایجاد کنند، قابل قبول نیست.

رئیس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه قانون اجازه برگزاری اجتماعات را بسته به شرایطی محدود کرده است، تصریح می‌کند: در برگزاری تجمعات باید نظم عمومی رعایت شود و تجمعات به گونه‌ای نباشد که با شعائر اسلامی مخالف باشد؛ در این چارچوب می‌توان اجتماعات انجام داد.

تکذیب ورود لباس شخصی‌ها به دانشگاه اصفهان

وی در پاسخ به این سوال که گفته شده است لباس شخصی‌ها و نیروهای امنیتی وارد دانشگاه شدند، آیا این موضوع صحت دارد؟ خاطرنشان می‌کند: با توجه به اینکه برخی از نیروهای حراستی دانشگاه بازنشسته شده‌اند و از تعداد آن‌ها کاسته شده است و تعداد نیروهای کنونی حتی برای زمان‌های عادی کافی نیست بنابراین طبیعی است در مواقع بحرانی به نیروی بیشتری نیاز داشته باشیم.

هرسیج اضافه می‌کند: این‌گونه نیست که گفته شود لباس شخصی‌ها وارد دانشگاه شدند بلکه حراست ادارات دیگر بودند و حضور آن‌ها در دانشگاه غیرقانونی نیست چرا که در زمان بحران به کمک دانشگاه‌ها می‌آیند و این امری طبیعی است.

وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم تا نیروهای حراستی و توان آن‌ها را برای اداره روزمره دانشگاه افزایش دهیم، می‌افزاید: تعداد دانشجویان داخل دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی حدود ۳۱ هزار نفر است و هفت درب در اطراف دانشگاه وجود دارد اگر در حالت عادی قصد کنترل دانشگاه را داشته باشیم با این تعداد اندک نیروی حراستی امکان‌پذیر نیست چه برسد به زمانی که با بحران مواجه باشیم.

رئیس دانشگاه اصفهان می‌گوید: اینکه شبکه‌های معاند اعلام کردند لباس شخصی‌ها وارد دانشگاه شدند صحت ندارد چرا که نیروهای حراست از ادارات دیگر بودند که به کمک ما آمدند و پس از آرام شدن فضا از تعداد آن‌ها کاسته می‌شود.

کد خبر 617255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.