پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر سوخت جامد سپاه

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه، پانزدهم آبان‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر سوخت جامد سپاه» نوشت: آزمایش پروازی زیرمداری موتور مرحله اول رافع در ماهواره‌بر سوخت جامد قائم ۱۰۰ روز شنبه با موفقیت انجام پذیرفت.

ماهواره‌بر سوخت جامد قائم ۱۰۰، ماهواره‌ای است که با سه مرحله سوخت جامد قادر خواهد بود ماهواره‌هایی با وزن ۸۰ کیلوگرم را در مدار ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دهد. در آزمایش روز گذشته موتور مرحله اول ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ که همان موتور سوخت جامد رافع است و در دی‌ماه ۱۴۰۰ آزمایش زمینی خود را با موفقیت پشت‌سر گذاشته بود، مورد آزمایش پروازی زیرمداری قرار گرفت.

با عبور از این مرحله، در آینده‌ای نزدیک ماهواره ناهید سازمان هوافضای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بهره‌برداری از ماهواره‌بر سه مرحله‌ای قائم ۱۰۰ در مدار قرار می‌گیرد.

سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حاشیه آئین آزمایش این دستاورد بزرگ در پایگاه فضایی پرتاب ماهواره این نیرو، گفت: کشورهای مستکبر به سرکردگی رژیم پلید و تروریستی آمریکا با بسیج تمامی عِده و عُده خود مقابل پیشرفت ملت عظیم‌الشأن ایران صف‌آرایی کرده‌اند و تحمل موفقیت‌های غرورانگیز جمهوری اسلامی ایران را ندارند.

وی تأکید کرد: همت و تلاش‌های مجاهدانه جوانان دانشمند ایران اسلامی که تحت هدایت‌ها و فرماندهی مقام معظم رهبری این دستاوردهای بزرگ را در سایه سنگین‌ترین تحریم‌های تاریخ بشریت برای کشور عزیزمان ارمغان آورده است، راهبرد ایران قوی را پیش‌روی خود دارد و بدون هیچ تردیدی قدرت و سرعت حرکت پیشرونده خود را برای فتح قله‌های بلند دانش و رسیدن به فناوری‌های نوین و برتر ادامه خواهیم داد.

بهمن‌ماه سال گذشته بود که عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جریان احیای شورای عالی فضایی توسط دولت سیزدهم با اشاره به برنامه‌ریزی کلان سالانه حوزه فضا در این شورا گفت: طبق هدفگذاری ای که برای سال ۱۴۰۱ شده است باید ماهواره حداقل ۱۰۰ کیلوگرمی را در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار دهیم؛ هدفی که حالا با این آزمایش پروازی موفقیت‌آمیز در دسترس به نظر می‌رسد.

پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر سوخت جامد سپاه

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «امیرعبداللهیان: آشوب همان پلن B آمریکا بود» نوشت: وزیر امور خارجه ایران دیروز از اقدامات آمریکا در متشنج کردن فضای داخلی ایران و تلاش برای براندازی، با عنوان همان پلن B یاد کرد که واشنگتن بارها از آن با عنوان حربه‌ای علیه ایران یاد کرده بود.

امیرعبداللهیان همچنین با تکرار موضع بی‌طرفانه ایران در جنگ اوکراین گفت که تهران ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین به روسیه پهپاد فروخته است، اما برلین و واشنگتن با هدف اعمال تحریم، مانع از گفتگو با کی‌یف و روشن شدن ابعاد واقعی این اتهام شده‌اند.

مقام‌های امریکایی در طول مذاکرات هسته‌ای بارها تهدید کردند در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات، دستور کاری جایگزین در برخورد با برنامه هسته‌ای ایران یا همان «پلن بی (Plan –B)» را در دستور کار قرار خواهند داد.

فروردین‌ماه امسال مقام‌های بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا گفته بودند که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به مخالفت‌های تل‌آویو با مذاکرات هسته‌ای، از نفتالی‌ بنت، نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی و دیگر مقامات اسرائیلی خواسته گزینه جایگزینشان را برای توافق هسته‌ای با ایران ارائه کنند. این بحث در ماه‌های بعد، همزمان با ادامه مذاکرات هسته‌ای ادامه یافت.

ند پرایس مردادماه امسال گفته بود: «اگر ایران بازگشت به برجام را نپذیرد، ایالات متحده به اجرای شدید تحریم‌ها و دیگر راه‌های فشار دپیلماتیک بر تهران ادامه می‌دهد.» در اغلب بحث‌های مطرح شده درباره «پلن‌بی» آمریکا، گفته می‌شد که اگر مذاکرات احیای برجام به نتیجه نرسد، اعمال تحریم یا حتی گزینه نظامی، به عنوان جایگزین در دستور کار قرار خواهد گرفت.

دو تحول طی دو ماه اخیر، فوریت «پلن‌بی» را برای آمریکایی‌ها بیشتر کرد: اول نزدیک شدن به انتخابات کنگره آمریکا که کاخ سفید را در وضعیت شکننده مذاکراتی با ایران قرار داد و دوم، سرعت گرفتن برنامه هسته‌ای ایران که بر اساس ارزیابی کارشناسان فنی در آمریکا، نقطه گریز هسته‌ای ایران را به صفر رساند.

دیوید آلبرایت، فیزیکدان امریکایی، کارشناس تسلیحاتی، بنیانگذار و رئیس مرکز علوم و امنیت بین‌المللی واشنگتن اول ژوئن ۲۰۲۲ در گزارشی با عنوان «ایران به گریز صفر رسید»، این موضوع را تأیید کرد: «ایران از آستانه خطرناک و جدیدی عبور کرده است. زمان گریز ایران اکنون به صفر رسیده است. این کشور به اندازه کافی اورانیوم ۶۰ درصد غنی شده یا اورانیوم با غنای بالا (HEU) دارد تا مطمئن شود که در عرض چند هفته تنها با چند آبشار سانتریفیوژ پیشرفته خود می‌تواند یک ماده منفجره هسته‌ای تولید کند.»

اکنون حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه به عنوان اولین مقام ایرانی می‌گویند آنچه در طول اغتشاشات ایران اتفاق افتاده، در واقع همان پلن بی آمریکا بود، جزئیات بیشتری در این باره نگفته، ولی اگر فرضیه وزیر خارجه ایران درست باشد، دولت بایدن که حمایت خود را از آشوب‌ها اعلام کرده، در واقع برای قرار دادن برنامه هسته‌ای ایران در وضعیت بی‌ثبات، پلن بی را اجرا کرده است.

حسین امیرعبداللهیان دیروز در حاشیه نخستین نشست هماهنگ‌کنندگان ملی گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد در جریان پاسخ به سوالات برجامی خبرنگاران، تهدید آمریکایی‌ها را نقشه‌ای سوخته دانست و گفت: «برای ما کاملاً روشن است که در دو دهه گذشته آمریکایی‌ها در عراق، افغانستان و برخی کشورها چه اقدامی را انجام دادند. آن‌ها این نیت را داشتند، از مدت‌ها پیش گفته بودند که آمریکا پلان B را دنبال می‌کند. آنچه را که ملت عزیز ما در چهل و چند روز گذشته شاهد بودند همه پلان B بود که آمریکایی‌ها می‌خواستند دنبال کنند و بحمدالله در این مسیر با بصیرت ملت و هدایت مقام معظم رهبری شکست خوردند.»

آمریکا باید به تهران پاسخ دهد امیر عبداللهیان با تأکید بر اینکه تنها هدف مذاکرات هسته‌ای باید تعهد قوی همه طرف‌ها به اجرای کامل تعهداتشان به توافقنامه هسته‌ای باشد، تصریح کرد: «آمریکا باید ثابت کند که دارای حسن نیت و اراده واقعی بوده و در صدد استفاده از مذاکرات برای وقت‌کشی و یافتن بهانه دیگری برای تداوم نقض تعهدات خود و تداوم تحریم‌ها که این کشور به شدت به آن معتاد شده است، نیست.»

امیرعبداللهیان همچنین درباره گفت‌وگویش با جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و پیامی که ایران به طرف مقابل ارائه کرده است، نیز گفت که بورل پیام ایران را به طرف امریکایی منتقل کرده و طرف امریکایی گفته که پیام را به دقت بررسی خواهد کرد و پاسخ ایران را طی روزهای آینده ارائه خواهد داد. وزیر خارجه ایران افزود: «منتظر دریافت پاسخ هستیم.»

پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر سوخت جامد سپاه

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «وعده‌های بی پایان، بلیت کوچ پرستاران» نوشت: هجدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ که خبر تصویب و ابلاغ تعرفه‌های خدمات پرستاری را شنیدیم، فکر کردیم بالاخره بعد از ۱۵ سال، قرار است به مطالبه قانونی پرستاران کشور پاسخ داده شود؛ اما با گذشت شش‌ماه از آن روز، نه تنها از اجرایی شدن آن خبری نیست، بلکه نمایندگان پرستاران معتقدند، آن‌چه ابلاغ شده، همان بهتر که اجرا نشود!

تذکر رهبر انقلاب در دو سال متوالی طبق قانونی که تیرماه سال ۸۶ در مجلس به تصویب رسید، مقرر شد وزارت بهداشت بسته‌های استاندارد خدمتی را برای ارائه خدمات پرستاری تعریف کند تا بر اساس آن، کارانه‌های پرداختی به پرستاران با میزان خدماتی که به هر بیمار ارائه می‌کنند، متناسب باشد اما بی‌تفاوتی به این قانون تا جایی پیش رفت که رهبر انقلاب در سخنرانی‌های روز پرستار دو سال اخیر بر آن تاکید کنند.

رهبر انقلاب در سال ۹۹، «اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری» و «جدیت در استخدام پرستارها» را دو تکلیف مسئولان برشمردند و سال گذشته نیز تصریح کردند: من اصرار دارم وزارت بهداشت همین مسئله تعرفه را به طور جدّی در این دولت دنبال کند. این یک درخواست مهمّ پرستاران است؛ یک مطالبه واقعی است.

پس از روز پرستار سال گذشته، رئیس جمهور دستور اجرایی شدن این قانون و تصویب تعرفه نامه آن را صادر کرد و وزارت بهداشت تازه‌نفس هم در سخن، حامی جدی اجرای آن شد.

در نهایت اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱، تعرفه‌های این قانون تصویب و ابلاغ شد اما تا به امروز هنوز خبری از اجرایی شدن آن نیست و به گفته دبیرکل خانه پرستار ایران، این فقط یک اجرای نمایشی بوده است. اما این همه ماجرا نیست؛ چراکه به گفته محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار آن‌چه تصویب و ابلاغ شده، به هیچ‌وجه استاندارد نیست و نظرات کارشناسی پرستاران در آن لحاظ نشده است.

او به خراسان می‌گوید: با توجه به بازخوردهایی که از جامعه پرستاری داشته‌ایم، معتقدیم اگر این تعرفه‌ها اجرایی نشود بهتر است، چراکه اجرای آن بیشتر موجب افزایش نارضایتی پرستاران و بیشتر شدن تبعیض‌ها خواهد شد و به هیچ‌وجه نمی‌تواند پاسخگوی مطالبه چندین ساله آن‌ها باشد.

آن طور که دبیرکل خانه پرستار می‌گوید، اختلاف نظر موجود، بر سر نوع نگاه به خدمات پرستاری است، پرستاران معتقدند باید بسته‌های خدمتی آن‌ها نیز مانند پزشکان و دیگر کارکنان نظام سلامت، به صورت شفاف و تفکیک شده تعریف و ارزش‌گذاری شود.

اما وزارت بهداشت تعرفه‌ها را بر اساس بودجه و تعداد تخت‌های بیمارستانی توزیع می‌کند؛ این یعنی فرقی نمی‌کند یک پرستار مسئول رسیدگی به یک بیمار دارای شرایط خاص و بحرانی باشد، یا تنها یک کار روتین پرستاری را انجام دهد در حالی که طبق قانون مصوب مجلس، باید خدمات پرستاری در قالب بسته‌های استاندارد تدوین شود.

شریفی‌مقدم می‌گوید: به اعتقاد من، آن‌چه اکنون به عنوان تعرفه مصوب ابلاغ شده و البته هنوز هم اجرایی نشده، یک مدل من‌درآوردی است که نه کارشناسی شده است، نه قانونی. خبری از استخدام پرستاران نیست اما موضوع مهم دیگری که با پایان کرونا هم حسابی سر و صدا به‌پا کرد، اعلام پایان کار پرستارانی بود که قرارداد موقت بودند یا دوره طرح پرستاری را می‌گذراندند. با فروکش کردن کرونا و رفع نیاز مراکز درمانی به این پرستاران، قراردادهای بسیاری از آن‌ها تمدید نشد و البته آن‌ها این وعده را شنیدند که در اولین آزمون استخدامی، برایشان امتیاز ویژه‌ای به عنوان امتیاز خدمت در دوره کرونا لحاظ خواهد شد تا شانس بیشتری برای استخدام داشته باشند.

پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر سوخت جامد سپاه

کد خبر 617247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.