کدام نویسندگان گنکور و رنودو ۲۰۲۲ را به خانه بردند؟

دو جایزه مهم ادبی فرانسه برندگان خود را برای سال ۲۰۲۲ شناختند.

به گزارش ایمنا و به نقل از آراف‌ای، در حالی که جایزه گنکور به بریژیت ژیرو برای رمان «سریع زندگی کن» از انتشارات فلاماریون اهدا شد رنودو جایزه خود را به سیمون لیبراتی برای «اجرا» اهدا کرد.

بلافاصله پس از معرفی برندگان مکرون ریس جمهوری فرانسه در پیامی به هر دو نویسنده تبریک گفت.

بریژیت ژیرو نویسنده ۵۶ ساله در این رمان مارپیچی از اتفاق‌های غیرمحتملی را روایت می‌کند که در نهایت منجر مرگ همسرش در حادثه تصادف موتورسیکلت در سال ۱۹۹۹ و در حالی شد که او قصد داشت پسرشان را از مدرسه به خانه بیاورد. او سیزدهمین زنی است که به عنوان برنده جایزه گنکور انتخاب می‌شود.

پس از معرفی برنده گنکور، به رسم همیشه جایزه رنودو که به نویسنده منتخب گنکور جایزه نمی‌دهد، سیمون لیبراتی را برای «اجرا» از انتشارات گراسه به عنوان برنده خود برگزید. این رمان درباره یک رمان‌نویس ۷۱ ساله است که خود را مأمور نوشتن مینی سریالی بر مبنای رولینگ استونز می‌بیند.

کسب گنکور در رقابتی برابر

بریژیت ژیرو در رقابتی جدی با جولیانی دا اِمپولی موفق به کسب این جایزه شد. داامپولی برای رمان «ساحر کرملین» نیز مانند ژیرو موفق به کسب ۵ رأی از آرای داوران شده بود، اما در نهایت دیدیه دوکوین رئیس هیأت داوران با امتیاز ویژه خود بین دو رقیب ژیرو را شایسته دریافت گنکور دانست. ۷ نویسنده مرد و ۳ نویسنده زن هیأت داوران گنکور را تشکیل می‌دهند که طاهربن جلون و اریک امانوئل اشمیت از جمله آنها هستند.

جایگاه کم‌رنگ زنان در رقابت گنکور

گنکور در تاریخ ۱۱۷ ساله‌اش روی خوشی به نویسندگان زن نشان نداده وتنها پس از ۴۱ سال در سال ۱۹۴۴ السا تریوله به عنوان نخستین نویسنده زن موفق به کسب این جایزه ۲۰۰ فرانکی شد.

در ادامه این مسیر چهره‌های برجسته ادبیات فرانسه مانند سیمون دوبوار، مارگریت دوراس و پولی کنستان موفق به کسب این جایزه شدند.

تاکنون در هزاره سوم تنها سه نویسنده زن این جایزه را دریافت کرده‌بودند که شامل ماری ان‌دیایه در سال ۲۰۰۸ برای رمان «۳ زن قدرتمند»، لیدی سالواری در سال ۲۰۱۴ برای «گریه نکن» و لیلا سلیمانی در سال ۲۰۱۶ برای «ترانه ملایم» بودند.

امسال دو نویسنده از چهار نویسنده فینالیست را نویسندگان زن تشکیل داده بودند.

برنده امسال گنکور کیست؟

ژیرو چهره‌ای محافظه‌کار در دنیای ادبیات فرانسه محسوب می‌شود و منتقد، و ناشر نیز هست و ده‌ها رمان در کارنامه‌دارد که در سال ۲۰۱۴ از یکی از آنها اقتباسی تلویزیونی ساخته شد.

سال پیش محمد امبوگرسار نویسنده سنگالی برای رمان «محرمانه‌ترین راز انسان» نخستین نویسنده از آفریقا شد که گنکور را از آن خود کرد.

فینالیستی که حاشیه‌ساز شد

از دیگر فینالیست‌های امسال گنکور شامل کلوئه کورمن ۳۸ ساله بود که برای «تقریبا خواهر» پنجمین رمانش درباره گروهی از دختران یهودی یتیم در جنگ جهانی دوم نوشته شده است. این رمان با اعتراض سه زن از بازماندگان آن دوره روبه‌رو شد که به نادرستی و بی‌توجهی به ماجراهای زندگی‌شان در این رمان اعتراض کردند.

برنده امسال رنودو کیست؟

از سوی دیگر سیمون لیبراتی با شش رأی موفق به کسب جایزه رنودو شد. سال ۲۰۲۱ املی نوتومب برای «آهنگ اولیه» موفق به کسب این جایزه شده بود.

لیبراتی که متولد ۱۹۶۰ در پاریس است در دانشگاه سوربن تحصیل کرده و وقتی ۴۴ سال داشت اولین کتابش را منتشر کرد که به عقیده بسیاری رمانی کالت درباره نوجوانی است. او با رمان سومش درباره یک کلاهبردار خرده‌پا در سال ۲۰۰۸ برنده جایزه فلور شد و سال ۲۰۱۱ جایزه فمینا را دریافت کرد.

وی در آثارش به طورمعمول شخصیت مسن‌تر خودش را به عنوان شخصیت اصلی کتاب انتخاب می‌کند.

کد خبر 617137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.