اوراق گواهی سکه هفته جاری منتشر می‌شود

بانک مرکزی طی روزهای گذشته از انتشار اوراق گواهی سکه از هفته جاری خبر داد، براساس این اطلاعیه این اوراق که در بورس منتشر می‌شود که معاف از مالیات بوده و سررسید آن ۶ ماهه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازار طلا و ارز به همت بانک مرکزی و سیاست‌های اجرایی آن پس از ماه‌ها ثبات قیمت، هفته گذشته سیر صعودی داشت و نرخ‌های جدیدی را ثبت کرد. با شرایط به وجود آمده بانک مرکزی بلافاصله برای کنترل نوسان قیمت‌ها همچون ماه‌های گذشته وارد عمل شد.

رئیس کل بانک مرکزی پنجشنبه گذشته اعلام کرد که اوراق گواهی سکه طلا از روز چهاردهم آبان ماه منتشر می‌شود. در مرحله اول اوراق معاف از مالیات هستند و در بورس منتشر می‌شود. سررسید اوراق سکه ۶ ماهه و قیمت تسویه آن‌ها نیز قیمت روز سکه خواهد بود.

در این خصوص فردین آقابزرگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص عرضه اوراق سکه توسط بانک مرکزی، اظهار کرد: در شرایطی که تعدادی از سرمایه‌گذاران یا آحاد مردم به دلیل انتظارات تورمی یا پیش‌بینی‌هایی که از روند قیمت ارز دارند، ممکن است انتخابشان خرید سکه باشد، اوراق سکه به صورت نقدی ابزار بسیار خوبی است.

وی افزود: ازآنجاکه طلا و سکه محدودیت تعدادی و وزنی دارد، بانک مرکزی این ابتکار عمل را به خرج داده و از این ابزار استفاده کرده است. به نظر می‌رسد رئیس کل فعلی بانک مرکزی با توجه به سوابقی که در بازار سرمایه داشته انتشار این اوراق را نیز در دستورکار بانک مرکزی قرار داده است.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: اگر این اوراق به منظور کنترل روند قیمتی سکه به کار گرفته شده باشد، به نظر می‌رسد تفاوت چندانی در کنترل افزایش قیمت سکه یا طلا نخواهد داشت، زیرا عوامل دیگری از جمله نرخ ارز و نوسانات نرخ جهانی طلا نیز بر قیمت سکه تأثیر می‌گذارد.

آقابزرگی اضافه کرد: البته باید توجه داشت استفاده از ابزارهایی همچون گواهی سپرده سکه، علاوه بر تأمین نقدینگی، می‌تواند ابزاری باشد که بانک مرکزی و مسئولان اقتصادی به کمک آن از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کنند. هرگونه سیاستی که جهت مخالف روند طبیعی اقتصاد و بازار باشد، ناموفق خواهد بود.

کد خبر 617114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • NL ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    0 0
    از کجا معلوم که معاف از مالیات باشد؟ دفعه پیش هم قرار بود از مالیات معاف باشد ولی نهایتا سازمان امور مالیاتی با توصل به هزار ماده و تبصره بی ربط ، مالیات گرفت . هرکسی ثبت نام می کند باید ۲۵ درصد اختلاف قیمت بین خرید و فروش را به عنوان مالیات در نظر بگیرد که باید پرداخت کند .