رشد خیره کننده شاخص کل بورس/احتمال قوی تداوم روند صعودی

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با رشد ۴۴ هزار ۷۸۲ واحد به سطح یک میلیون ۳۲۸ هزار ۳۲۴ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد ۹ هزار ۳۴ واحد در سطح ۳۷۴ هزار ۷۸۴ واحد قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازار سرمایه امروز در پی رشد شتابان قیمت دلار به محدوده ۳۶ هزار تومان شاهد رشد خیره کننده ۴۴ هزار واحدی بود، بازار از یک میلیون و ۲۸۰ هزار دلار شروع کرد و به بالای یک میلیون ۳۲۰ هزار دلار رسید، شاخص کل به راحتی محدوده مقاومتی یک میلیون ۳۰۰ هزار واحد را از میان برداشت، بازار فردا به محدوده مقاومتی کانال نزولی می‌رسد، در صورتی که از این محدوده عبور کند وارد فاز جدیدی از حرکت خواهیم شد.

پیش‌بینی‌ها حاکی از تداوم روند صعودی است، ارزش معاملات بازار بورس امروز به پنج هزار میلیارد تومان رسید که رشد بی سابقه‌ای است، امروز ورود نقدینگی به بازار و خروج شدید نقدینگی از صندوق‌های درآمد ثابت را داشتیم، نمادهای فولاد، فملی، شتران، فارس، پارسان، شپنا و شپدیس بیشترین تأثیر مثبت را بر بازار گذاشتند.

در بازار فرابورس نیز شاهد رشد خوبی بودیم و نمادهای آریا، زاگرس، شگویا، شاوان، صبا، ارفع و بپاس بیشترین تأثیر مثبت را بر روند بازار داشتند.

بازار بورس و فرابورس چه تغییراتی کرد؟

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با رشد ۴۴ هزار ۷۸۲ واحد به سطح یک میلیون ۳۲۸ هزار ۳۲۴ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد نه هزار ۳۴ واحد در سطح ۳۷۴ هزار ۷۸۴ واحد قرار گرفت.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۳۷۲

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۳۸

شاخص کل فرابورس هم امروز با رشد ۳۲۰ واحدی به سطح ۱۷ هزار ۷۰۶ واحد رسید.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۳۲۷

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۴۹

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ۵۰ هزار ۸۱۳ و ۵۴ هزار ۶۵۷ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب هشت میلیارد ۶۹۳ و چهار میلیارد ۲۲۱ میلیون برگه سهم بود.

بیشترین ارزش معامله

۱. افران

۲. همای

۳. پالایش

۴. کیان

۵. کمند

بیشترین حجم معامله

۱. همای

۲. شپنا

۳. شستا

۴. شتران

۵. خساپا

بیشترین افزایش قیمت

۱. شتران

۲. اهرم

۳. فاسمین

۴. وساپا

۵. فجر

بیشترین کاهش قیمت

۱. غشهد

۲. بالبر

۳. تنوین

۴. فجام

۵. دسبحاح

وضعیت تکنیکالی شاخص کل

رشد خیره کننده شاخص کل بورس/احتمال قوی تداوم روند صعودی

حمایت: یک میلیون ۳۲۰ هزار واحد

مقاومت: سقف کانال نزولی

تحلیل: در صورتی که فردا از سقف کانال نزولی عبور کند پیش بینی می‌شود روند بازار به صورت کلی وارد فاز جدیدی شود.

اخبار مهم

جزئیات بیمه سهامداران حقیقی، شرط مهم برای بیمه سهام

ادامه روند نزولی شاخص بورس در بازار طی چند وقت گذشته مسئولان را بر آن داشت تا به منظور کاهش نوسانات ایجاد شده در بازار، تصمیماتی اتخاذ و با اجرای آن مانع از ضرر و زیان سهامداران در این بازار شوند که این تصمیمات در قالب یک بسته حمایتی ١٠ بندی آماده شد و سازمان بورس شنبه گذشته هفتم آبان ماه از بسته ده بندی حمایت از بازار سرمایه رونمایی کرد.

در این بسته، مصوباتی از جمله بیمه شدن اصل و سود سهام مردم در یک سال آینده تا واریز شدن منابع جهت حمایت از سهام ناشران بزرگ مدنظر قرار گرفت که این اتفاق توانست بار دیگر امید را به سهامداران و نیز صعود را به شاخص بورس بازگرداند.

بیمه سبد سهام یا همان اوراق تبعی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان است که ۹۶ درصد سهامداران حقیقی را پوشش می‌دهد، بر اساس این بسته، بیمه کردن سهام حاضر در پورتفوی اشخاص حقیقی از طریق انتشار عمومی اوراق تبعی و خرید توسط سرمایه گذاران صورت می‌گیرد.

سررسید اعمال این اوراق یک ساله بوده و مبلغ تعهد خرید ۲۰ درصد بالاتر از ارزش ترکیب سبد افراد در آخرین روز معاملاتی چهار شنبه، چهارم آبان ۱۴۰۱ می‌باشد و بر اساس ترتیباتی که سازمان بورس اعلام می‌کند، اعمال و اجرایی خواهد شد.

جزئیات سهام «یار» برای بیمه سهامداران حقیقی

امیرمهدی صبایی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار به ارائه جزئیاتی از نحوه بیمه شدن سبد سهام سرمایه‌گذاران پرداخت و گفت: نماد "سهام یار"، نمادی است که برای بیمه سهام سهامداران در نظر گرفته شده است.

وی افزود: بر این اساس قرار است در آن پرتفوی سهامداران حقیقی با ارزش سهام کمتر از ١٠٠ میلیون تومان بیمه شود.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده به نظر می‌رسد که با ایجاد این نماد و ابلاغ تصمیم از سوی مراجع ذیصلاح طی این آینده این وعده به مرحله عملیاتی برسد.

صبایی گفت: سهامداران دارای پرتفوی کمتر از ١٠٠ میلیون تومان می‌توانند با خرید یک ریالی این نماد پرتفوی سهام خود را بیمه کنند و تا زمان سررسید بازدهی حداقل ٢٠ درصدی برای آن‌ها تضمین شود.

شرط مهم برای بیمه سهام

البته پوشش بیمه ۹۶ درصد کدهای حقیقی یک شرط مهم دارد و اینکه تا سررسید یک ساله افراد نباید هیچ سهمی را به فروش برسانند و مبنا هم پرتفوی قبل از چهارم آبان ماه ۱۴۰۱ است. یعنی افراد مجاز به خرید سهام هستند، اما پس از این تاریخ سهامی به پرتفوی افراد اضافه شود، شامل بیمه نخواهد شد و هیچ سهمی از این پرتفوی هم نباید به فروش برسد.

به عبارت دیگر اگر تا یک سال آینده سبد سهام اشخاص حقیقی ثابت بماند یا با کاهش ارزش مواجه شود، سهامداران می‌توانند سهام واجد شرایط در پرتفوی خود را با ۲۰ درصد سود به فروش برسانند و با اجرای این طرح، دیگر سرمایه‌گذاران بابت افت قیمت سهام آسیبی نخواهند دید و حداقل به اندازه ۲۰ درصد از بابت سرمایه‌گذاری منتفع خواهند شد.

همچنین موضوع مهم این است که سهام بازار پایه، سهام عدالت، صندوق‌ها و ای‌تی‌اف‌ها مشمول این طرح نمی‌شوند و تنها سهام متعلق به بورس و فرابورس مشمول بیمه سهام قبل از چهارم آبان‌ماه خواهد شد.

اگر کسی سهام یا حق تقدم خود را فروخت مشمول بیمه سهام می‌شود؟

به گفته مجید عشقی، رئیس سازمان بورس، در یک سال، چون سبد سهام افراد گسترده است، کسانی که اوراق تبعی خریدند به شرط اینکه سهام خود را در این یک سال نفروشند، می‌توانند از بیمه سبد سهام برخوردار شوند، اما اگر قرار باشد سهام یا حق‌تقدم خود را بفروشند، امکان محاسبات وجود ندارد و از شمول بیمه خارج می‌شوند.

وی در مورد اینکه اگر کسانی حق تقدم خود را نفروشند، چگونه می‌توانند استفاده کنند، گفت: حق تقدم‌ها باید تبدیل به سهام شود و ارزش حق تقدم‌ها هم در بازدهی سبد سهام محاسبه می‌شود، اگر بازدهی ۲۰ درصد بر روی سهام پایه وجود داشته باشد، اختیار فروش بی‌معنا می‌شود و از شرایط رقابتی بازار استفاده می‌کند، اما اگر بازدهی کمتر از ۲۰ درصد باشد اوراق تبعی سود حداقل ۲۰ درصدی را برای سبد سهام تضمین می‌کند.

چهار مزیت مهم بیمه سهام چیست؟

چهار ویژگی بیمه سهام شامل موارد زیر است:

۱- استفاده اهرمی از نقدینگی حمایتی و منتقل کردن نیازهای نقدینگی حمایتی به آینده

۲- حفظ سرمایه‌گذاران بلند مدت و ایجاب سرمایه‌گذاران به نگهداری سهام در صورت تداوم رشد منفی

۳- ایجاد فرصت برای فعالان بازار و افکار عمومی جهت تکمیل اطلاعات و ارزیابی رخدادها و تصمیم‌گیری منطقی در این خصوص

۴- اطمینان‌بخشی میان مدت نسبت به حفظ سرمایه در مقایسه با حمایت مقطعی از بازار

توصیه به سهامداران

هدف از انتشار این اوراق، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بازار بورس و اطمینان‌بخشی به سهامداران در خصوص ارزندگی سهم و حفظ منافع آن‌ها است؛ بنابراین سهامداران می‌توانند با خرید اوراق اختیار فروش تبعی، سهم خود را در برابر کاهش قیمت بیمه کنند.

نگاهی به بازارهای جهانی

مهم‌ترین رویداد هفته گذشته نشست فدرال رزرو و داده‌های اشتغال آمریکا بود. روز چهارشنبه نشست فدرال رزرو برگزار شد. نرخ بهره مطابق با انتظارات بازار ۰.۷۵ درصد افزایش پیدا کرد و به چهار درصد رسید. در واکنش به افزایش نرخ بهره مطابق با انتظارات بازار شاخص دلار تضعیف و قیمت طلا تقویت شد. اما در کنفرانس خبری، لحن بیانیه به گونه‌ای بود که بازار را متقاعد کرد که فدرال رزرو تمایل بالایی به تشدید سیاست‌های انقباضی دارد.

پاول در کنفرانس خبری اعلام کرد که قاطعانه متعهد به کاهش تورم هستند به همین دلیل افزایش‌های نرخ بهره ادامه پیدا خواهد کرد تا تورم به هدف دو درصد بازگردد. داده‌های تورمی اخیر آمریکا بالاتر از انتظارات فدرال رزرو بوده است. فدرال رزرو اعلام کرد که تا زمانی که به اهداف تورمی نرسیم به سیاست‌های خود پایبند خواهیم بود. در واکنش به کنفرانس خبری، شاخص دلار قوی و قیمت کالاها از جمله طلا تحت فشار فروش قرار گرفت به طوری که قیمت طلا تا محدوده ۱,۶۲۰ دلار کاهش پیدا کرد.

بازار تا روز جمعه تحت تأثیر نشست فدرال رزرو در روز چهارشنبه بود. روز جمعه داده‌های اشتغال آمریکا منتشر بود که به واکنش شدید بازار همراه شد. مهم‌ترین داده اشتغال یعنی تغییر در اشتغال بخش غیرکشاورزی آمریکا به طور معناداری بهتر از انتظارات بازار منتشر شد.

اشتغال بخش غیرکشاورزی در حالی که انتظار می‌رفت ۱۹۷ هزار نفر افزایش پیدا کند، ۲۶۱ هزار نفر افزایش پیدا کرد. دستمزد ساعتی نیروی کار بیشتر از انتظارات بازار منتشر شد و به ۰.۴ درصد رسید. در واکنش به داده‌های خوب اقتصاد آمریکا، قیمت کالاها با رشد همراه شدند و بازار سهام نیز در معاملات روز جمعه مثبت شد. داده‌های خوب اقتصاد آمریکا نشان می‌دهد که فدرال رزرو سرعت افزایش نرخ بهره را پایین خواهد آورد که با تضعیف شاخص دلار در معاملات روز جمعه همراه شد.

بهبود شرایط تولید روی

تسهیل تأمین مواد اولیه خام، فصل چهارم سال، فصل تعطیلات تولید مواد معدنی داخلی بود اما مواد اولیه خام وارداتی اضافه شد و شرایط تأمین مواد اولیه بهبود یافت. به علاوه دستمزد پردازش به طور قابل توجهی افزایش یافت. در ماه نوامبر، دستمزد پردازش با ۳۰۰ یوان افزایش نسبت به ماه گذشته در چین به ۴,۵۰۰ یوان در هر تن رسید.

بازگشت مجدد تولید روی و نبود تقاضای قوی

بعد از کاهش دمای بالا، نرخ عملیات تولید افزایش یافت. در سپتامبر ۲۰۲۲، تولید روی ۵۰۳ هزار تن بود که با ۴۱,۲۰۰ تن افزایش نسبت به ماه قبل مواجه شد.

تقاضا در اوج فصل، کمتر از میزان مورد انتظار بود. تورم در اروپا و ایالات متحده بالا هست، قدرت خرید در حال کاهش است و تقاضای خارج از کشور نیز به شدت کاهش یافته است. قیمت‌های انرژی اروپا به شدت کاهش یافت اما نگرانی‌ها در مورد بحران انرژی در زمستان همچنان پابرجاست و نشانه‌های بازگشت تولید در اروپا در کوتاه‌مدت دیده نمی‌شود. همچنین موجودی روی در بازار بورس لندن به مقدار تاریخی خود بازگشت.

نقشه بازار

رشد خیره کننده شاخص کل بورس/احتمال قوی تداوم روند صعودی

کد خبر 617110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.