تعیین سود ۲۰ درصدی سهام با ذات بورس در تضاد است

یک کارشناس اقتصادی گفت: تعیین سود برای سرمایه‌های تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان با ذات بورس که یک بازار مالی پرریسک و غیرقابل پیش بینی است، در تضاد است. در سیستم بانکی نیز اکنون چنین سودهایی پرداخت می‌شود و افرادی که ریسک پذیری پایین‌تری دارند در بانک‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

میثم مهرپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: به نظر می‌رسد سیاست گذاران به دنبال آن هستند که منابع پایدار به سمت بورس حرکت کند و از فعالیت‌های سفته‌بازانه همچون افرادی که از صف خرید به صف فروش حرکت می‌کنند تا کسب سود کرده و از بورس خارج می‌شوند، جلوگیری کند تا منابع موجود در بورس به منابعی نسبتاً پایدارتر تبدیل شود. بنابراین به عنوان یک محرک و مشوق درصدی سود برای منابع تا سقف ۱۰۰ میلیون است در نظر گرفته‌اند.

وی افزود: در راستای پایداری منابع در بورس، افزایش سهم بازار سرمایه از تأمین مالی پروژه‌ها و عمر بازار، این اقدام می‌تواند مفید باشد اما اینکه قرار است این سود ۲۰ درصدی از چه منبعی تأمین شود یکی از ابهامات این تصمیم است. باید بررسی شود شرکت‌های بورسی اکنون توانایی پرداخت این سود را دارند یا خیر، زیرا علاوه بر پرداخت سود اصلی به عنوان مشوق باید این مبلغ را نیز به سهامداران پرداخت کنند.

این کارشناس اقتصادی گفت: باتوجه به اینکه شاهد خروج بخشی از منابع و سرمایه‌ها از شرکت‌های بورسی بودیم، اجرای این تصمیم می‌تواند از این موضوع جلوگیری کند. اگر شرایط بورس و شرکت‌های بورسی به قدری مناسب است که می‌توانند این سود ۲۰ درصدی را پرداخت کنند، سرمایه گذاران نیز به سمت شرکت‌هایی که صرفه اقتصادی بیشتری برایشان دارد حرکت می‌کنند و در واقع در شرایط خوب، بازار نیازی به چنین مشوق‌هایی ندارد.

مهرپور با بیان اینکه اکنون شرایط بورس به نحوی است که نبود سوددهی مناسب منجر به خروج پول از بازار شده است، تصریح کرد: البته تعیین سود برای سرمایه‌های تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان با ذات بورس که یک بازار مالی پرریسک و غیرقابل پیش بینی است، در تضاد است. در سیستم بانکی نیز اکنون چنین سودهایی پرداخت می‌شود و افرادی که ریسک پذیری پایین‌تری دارند در بانک‌ها سرمایه گذاری می‌کنند. این ایده بازار سرمایه را به بازارهای پولی شبیه می‌کند.

کد خبر 617043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.