شهر، فضایی برای همگرایی عمیق انسان‌ها

شهر معاصر بیش از هر زمانی، یک فضای شهری برای همگرایی عمیق افراد مختلف است که به درون مرزهای شهری آمد و شد می‌کنند. شاید خیابان معمولی‌ترین بخش از قسمت‌های عمومی باشد که امکان مشاهده کنش‌های معمولی زندگی و کسب و کار را به دست می‌دهد.

به گزارش ایمنا، کتاب «شهر، خیابان و شهروند» از رهگذر پرداختن به چگونگی آشکارسازی دوستی‌ها و رقابت‌ها، مفهومی جدید از چندفرهنگی بودن را ارائه می‌دهد که از چارچوب ایدئولوژیک کشور و همچنین ملزومات اخلاقی اجتماع متفاوت است.

سوزان هال با رویکردی جامعه‌شناختی و قوم‌نگارانه بر آن است که از طریق پرداختن به ابعاد زندگی روزمره در شهر، مفهومی نوین از چندفرهنگی بودن و متفاوت از چارچوب ایدئولوژیک ملت ارائه کند و به این سوال پاسخ بدهد که چگونه ساختارهای پایدار تبعیض، گروه‌های خاصی را به بخش‌های خاصی از شهرها و انواع خاصی از کارها منتقل می‌کند. هال، به ما می‌گوید که ما جامعه‌شناسان، معماران و برنامه‌ریزان باید بسیار بیش از پیش با زبان شهری معاصر درآمیزیم.

این کتاب در شش فصل مسائل مختلفی در حوزه شهر و حقوق شهروندی را مطرح می‌کند. در این کتاب معماری از لحاظ شکل دیده نمی‌شود و ساختمان‌ها نه اشیا، بلکه تنظیمات برای تعامل اجتماعی و بازتاب و درگیر در فرآیندهای اجتماعی است. سوزان هال بر اساس دو سال تحقیق قوم‌نگاری در لندن، با توجه به ساختار اقتصادی و سیاسی جامعه، از زندگی شهری سخن می‌گوید. هال از طریق مشاهده خیابان والوورث در جنوب لندن، بر تاریخ، زندگی روزمره، نیروهای جهانی و فضاهای کوچک متمرکز می‌شود تا گزارشی دقیق از تغییرات شهری شتابان ارائه دهد.

این کتاب به تأثیر مقیاس بی‌سابقه سرعت و جریانات جهانی شهرنشینی روی اشکال محلی مشارکت و پایبندی می‌پردازد و با یک بررسی دقیق قوم‌نگارانه، چگونگی برخورد تنوع فرهنگی و قومی موجود در خیابان والوورث با فهم تاریخی و نمود فردی از مفهوم تعلق می‌پردازد و از این طریق از جهان محلی به خاص بودن و قدرت نیروهای جهان و اهمیت بنیادین زندگی محلی در شکل‌گیری فضاهای جهانی اشاره دارد.

تمرکز اصلی کتاب بر نیروها و تجارب شهرنشینی ژرف جهانی و چگونگی واکنش افراد به عواقب سرعت حیرت‌انگیز تغییرات شهری است. کتاب حاضر بر آن است که از طریق پرداختن به ابعاد زندگی روزمره در شهر، مفهومی نوین از چندفرهنگی بودن و مفهومی متفاوت از چارچوب ایدئولوژیک ملت و نیز متفاوت از ضرورت اخلاقی جامعه ارائه دهد. این کتاب تجربه‌ای از واقعیت‌های زندگی، وفاداری به مشارکت و تعلق را بر مبنای آنچه در یک خیابان چندقومیتی در جنوب لندن می‌گذرد، ارائه می‌دهد.

کتاب «شهر، خیابان و شهروند» اثر سوزان هال توسط محسن نیازی و هادی افرا ترجمه شده و نشر اندیشه احسان در ۲۷۰ صفحه آن را روانه بازار نشر کرده است.

کد خبر 617039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.