آشنایی با تیم‌های حاضر در جام‌جهانی ۲۰۲۲ کشور کرواسی

تیم ملی فوتبال کرواسی ملقب به تیم آتشین یا شطرنجی‌ها، در جایگاه دوازدهم فیفا قرار دارد و تاکنون در پنج دوره از جام جهانی حضور داشته که با نایب‌قهرمانی در جهانی ۲۰۱۸ به تیم شگفتی‌ساز این جام تبدیل شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تیم ملی فوتبال کرواسی، ملقب به «تیم آتشین» یا «شطرنجی‌ها» تاکنون در پنج دوره از جام جهانی حضور داشته است. کرواسی تا زمان استقلال از یوگسلاوی در سال ۱۹۹۱ فدراسیون فوتبال نداشت.

تیم این کشور با هدایت «زلاتکو دالیچ» ۵۵ ساله و به ارزش ۳۶۹ میلیون و ۴۰ هزار پوند در جایگاه دوازدهم فیفا قرار دارد. در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، کرواسی به همرا تیم ملی فرانسه به فینال رسید که در پایان فرانسه توانست با نتیجه چهار بر دو، کرواسی را شکست دهد و قهرمان این دوره از مسابقات جام جهانی شود، بهترین نتیجه‌ای که تیم ملی فوتبال کرواسی تاکنون کسب کرده است.

آشنایی با کرواسی و راهنمای سفر به این شهر

معرفی کشور کرواسی

کرواسی در منطقه بالکان (جنوب مرکزی اروپا) واقع شده و از شمال با اسلوونی و مجارستان، از شمال شرقی با صربستان، از شرق با بوسنی و هرزگوین و از جنوب با مونته‌نگرو و دریای آدریاتیک هم‌مرز است. این کشور به ۲۰ استان تقسیم شده و «زاگرب» پایتخت و بزرگ‌ترین شهر آن است. جمعیت کرواسی سه میلیون و ۹۰۱ هزار نفر بوده که اغلب آن‌ها کروات هستند. مذهب رایج این کشور مسیحیت کاتولیک و زبان رسمی آن زبان کرواتی است؛ واحد پول این کشور از سال ۱۹۹۴ «کونا» نام دارد.

کرواسی در سال ۱۹۱۸، پس از پایان جنگ جهانی اول از امپراتوری اتریش-مجارستان جدا و در پادشاهی یوگسلاوی ادغام شد و بعد از جنگ جهانی دوم یکی از واحدهای مؤسس جمهوری فدرال یوگسلاوی شد. این کشور در ۲۵ ژوئن ۱۹۹۱ از یوگسلاوی جدا شد و اعلام استقلال کرد. جنگ استقلال کرواسی حدود چهارسال طول کشید و با موفقیت استقلال‌طلبان پایان‌یافت.

کرواسی با شاخص توسعه انسانی ۰٫۸۰۵ جزو کشورهای توسعه یافته دنیا قرار دارد. درآمد سرانه این کشور براساس برآورد سال ۲۰۱۴ معادل ۱۳ هزار و ۹۲۰ دلار طبق ارزش رسمی و ۱۸ هزار و ۳۱۴ دلار براساس قدرت برابری خرید است.

گردشگری از منبع‌های اصلی این کشور است که ۲۰ درصد کل تولید اقتصادی را شامل می‌شود. نظام حکومتی کرواسی جمهوری پارلمانی تک‌مجلسی است. این کشور در سازمان‌های بین‌المللی مختلفی از جمله اتحادیه اروپا عضویت دارد و در سال‌های ۹–۲۰۰۸ عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده‌است.

تیم ملی فوتبال کرواسی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

تاریخچه فوتبال کرواسی

تیم ملی فوتبال کرواسی، ملقب به «تیم آتشین» یا «شطرنجی‌ها» تاکنون در پنج دوره از جام جهانی حضور داشته است، کرواسی تا زمان استقلال از یوگسلاوی در سال ۱۹۹۱ فدراسیون فوتبال نداشت.

در پایان قرن ۱۹ زمانی که انگلیسی‌ها برای ساخت یک کارخانه به ریجکا کرواسی آمدند، فوتبال را نیز با خود به این کشور آوردند، پس از مدتی فوتبال به تمام کرواسی رفت. در سال ۱۸۹۶ اولین کتاب درمورد فوتبال و قوانین آن توسط زاگرب در کرواسی چاپ شد که در سال ۱۹۰۸ اصلاح شد، این قوانین را سازمان ژیمناستیک کرواسی جمع‌آوری کرده بود و فوتبال این کشور تا آن زمان زیر نظر این سازمان اداره می‌شد.

نخستین بازی ملی این کشور در سال ۱۹۴۰ در برابر سوئیس انجام شد که درنهایت با پیروزی کرواسی و با نتیجه چهار بر صفر به پایان رسید. به دلیل سیاست‌های اشتباه فدراسیون کرواسی، این تیم از سال ۱۹۲۰ تا ۱۹۴۸ ضعف شدیدی داشت تا حدی که فدراسیون فوتبال آن در این سال‌ها به بازی‌های منطقه‌ای و دوستانه رضایت داده بود و باعث شد در این شرایط، بهترین بازیکنان کرواسی تیم خود را ترک کنند و به تیم‌های دیگر بپیوندند.

در سال ۱۹۶۸ در یک قرعه‌کشی تیم کرواسی به مسابقات قهرمانی اروپا راه یافت و از اتحاد جماهیر شوروی و مجارستان شکست خورد و چهارم شد، این نتیجه نقش کلیدی در تصمیم فدراسیون فوتبال کرواسی برای حضور بازیکنان حرفه‌ای در تیم و ورود به بازی‌های بین‌المللی داشت. سرانجام در سال ۱۹۸۶ تیم کرواسی توانست به جام جهانی صعود کند و آلمان غربی، اروگوئه و اسکاتلند را شکست دهد. با اینکه کرواسی سه بازی اول را طوفانی شروع کرد و به نتایج خوبی رسید اما از تیم اسپانیا با نتیجه پنج بر یک شکست خورد و مقام دوم را به دست آورد.

مقدماتی یورو 2020؛ اعلام ترکیب کرواسی برابر اسلواکی | خبرگزاری ایلنا

تیم ملی فوتبال کرواسی

تیم ملی فوتبال کرواسی، ملقب به تیم آتشین یا شطرنجی‌ها تاکنون در پنج دوره از جام جهانی حضور داشته است و با هدایت زلاتکو دالیچ ۵۵ ساله و به ارزش ۳۶۹ میلیون و ۴۰ هزار پوند در جایگاه دوازدهم فیفا قرار دارد. میانگین سنی تیم ملی حال حاضر کرواسی ۲۷.۶ و میانگین قدی آنان ۱۸۴.۸۸ است. جوسکو گواردیول، دفاع وسط تیم لایپزیگ و کرواسی با قیمت ۶۰ میلیون یورو ارزشمندترین بازیکن این تیم است.

از زمان تاسیس رسمی تیم کرواسی تا به الان، ۱۳ مربی هدایت این تیم را به عهده گرفته اند. می‌توان گفت افتخارات بین‌المللی تیم کرواسی با هدایت «میروسلاو بلاژویچ» آغاز شده است. تیم ملی فوتبال کرواسی در نخستین حضورش در جام جهانی ۱۹۹۸ به مقام سوم رسید.

در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، کرواسی به همرا تیم ملی فرانسه به فینال رسید که در پایان فرانسه توانست با نتیجه ۴ بر۲ کرواسی را شکست دهد و قهرمان این دوره از مسابقات جام جهانی شود. نایب قهرمانی در جام ۲۰۱۸ روسیه بهترین نتیجه‌ای بوده که تیم ملی فوتبال کرواسی تاکنون کسب کرده است.

تیم کرواسی در گروه H با تیم های روسیه، اسلواکی، اسلوونی، قبرس و مالت هم‌گروه بود و در نهایت با هفت پیروزی، دو تساوی و یک شکست توانست به عنوان صدرنشین راهی مسابقات قطر شود.

بازتاب – زلاتکو دالیچ خبر حضور در تهران را تکذیب کرد

بهترین سر مربی‌های تیم ملی کرواسی

  • میروسلاو بلاژویچ: میروسلاو بلاژویچ، معروف به «چیرو»، یکی از پرافتخارترین مربی‌های تیم ملی کرواسی بود. مهم‌ترین موفقیت او در زمینه بین‌المللی کسب مقام سوم برای تیم ملی کرواسی در جام جهانی سال ۱۹۹۸ است. وی از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۰ مربی تیم کرواسی بود و در ۷۲ بازی این تیم حضور داشت. در زمان این مربی ۴۵ درصد از بازی‌های تیم کرواسی به پیروزی رسید.
  • اسلاون بیلیچ: اسلاون بیلیچ که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ مربی تیم کرواسی بود، عملکرد خوبی در زمینه‌های مختلف برای این تیم بجا گذاشت. بیلیچ در ۶۵ بازی با تیم کرواسی همراه بود و این تیم درمجموع ۴۲ بازی پیروز را با او پشت سر گذاشت. این مربی کروات ۶۴ درصد بازی‌های خود را به پیروزی رساند و مهم‌ترین پیروزی‌هایی که در کارنامه خود ثبت کرد، پیروزی مقابل اتریش و سوئیس در سال ۲۰۰۸ و رسیدن به یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های اروپا بود.
  • زلاتکو دالیچ: در زمان صعود به جام جهانی ۲۰۱۸ تیم ملی کرواسی به‌شدت دچار مشکل بود. بسیاری از افراد در آن زمان با مربی‌گری زلاتکو دالیچ به علت عملکرد ضعیف در فوتبال اروپا مخالف بودند. اما در پایان فدراسیون فوتبال کرواسی زلاتکو دالیچ را به مربی‌گری تیم انتخاب کرد اما این مربی کارکشته توانست تیم ملی کرواسی را به جام جهانی ۲۰۱۸ برساند و تا فینال این جام پیش رود. این عملکرد بسیار عالی دالیچ همه را شوکه کرد. علاقه خاص دالیچ به تحت‌فشار قرار دادن حریف، توپ گیری در نیمه زمین و پرسینگ شدید در نیمه زمین حریف در بین تیم‌های مختلف جهان بسیار معروف است.

کرواسی در صدر گروه چهارم ایستاد - ایرنا

افتخارات تیم ملی کرواسی

  • مدال برنز جام جهانی فوتبال در سال ۱۹۹۸ کشور فرانسه
  • رسیدن به مرحله گروهی جام جهانی فوتبال، کره و ژاپن در سال ۲۰۰۲
  • رسیدن به مرحله گروهی یوفا یورو، پرتغال در سال ۲۰۰۴
  • رسیدن به مرحله گروهی جام جهانی، آلمان در سال ۲۰۰۶
  • رسیدن به یک‌چهارم نهایی یوفا یورو اتریش و سوئیس ۲۰۰۸
  • رسیدن به مرحله گروهی یوفا یورو ۲۰۱۲ لهستان و اوکراین
  • رسیدن به مرحله گروهی جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴
  • رسیدن به مرحله یک شانزدهم نهایی، یوفا یورو ۲۰۱۶ فرانسه
  • مدال نقره جام جهانی فوتبال روسیه، ۲۰۱۸
  • رسیدن به مرحله یک شانزدهم نهایی یوفا یورو ۲۰۲۰

فهرست نهایی کرواسی در جام جهانی روسیه - مشرق نیوز

نایب‌قهرمانی کرواسی در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه

جام جهانی ۲۰۱۸ به میزبانی روسیه برگزار شد و در پایان، فرانسه توانست دومین عنوان قهرمانی خود در این تورنمنت را به دست آورد و نایب‌قهرمان این دوره از بازی‌های جهانی کرواسی شود. فرانسه و کرواسی قبل از این مسابقه با هم پنج بار رقابت کرده‌بودند که حاصل آن سه برد برای فرانسه و دو مساوی بود.

کرواسی در این بازی‌ها دانمارک و روسیه میزبان را شکست داد و در بازی آخر خود مقابل فرانسه، با نتیجه چهار بر دو بازی را واگذار کرد و به مقام نایب‌قهرمانی این مسابقات دست یافت.

کرواسی در جمع ۸ تیم برتر جام جهانی - بهار نیوز

بهترین بازیکن‌ها تیم ملی کرواسی

  • داور شوکر: شوکر بهترین گلزن تاریخ فوتبال کرواسی است. عنوان آقای گل جام جهانی سال ۱۹۹۸، بازیکن سال فوتبال کرواسی در سال‌های ۱۹۹۲، ۱۹۹۴، ۱۹۹۵، ۱۹۹۶، ۱۹۹۷ و ۱۹۹۸و جایزه توپ نقره جام جهانی فوتبال ۱۹۹۸ از افتخارات اوست. بهترین بازی‌های شوکر در جام جهانی ۱۹۹۸ و جام ملت‌های اروپا ۱۹۹۶ اتفاق افتاد. شوکر در ۶۹ بازی ملی تیم کرواسی حضور داشته و ۴۵ گل را به‌نام خود ثبت کرده است.
  • زوونیمیر بوبان: بوبان یکی از معروف‌ترین بازیکنان تیم ملی کرواسی طی سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۱ برای تیم ملی بازی می‌کرد. او از اعضای اصلی تیم کرواسی در جام جهانی ۱۹۹۸ بود و مهم‌ترین بازی‌های او برای تیم ملی کرواسی در جام ملت‌های اروپا سال ۱۹۹۸ ثبت شد. بوبان در سال ۱۹۹۹ بازیکن سال کرواسی شد و شهرت زیادی بین کروات‌ها بدست آورد.
  • روبرت پروسینچکی: پروسینچکی که در سال ۱۹۶۹ در آلمان متولد شد یکی از سرشناس‌ترین بازیکنان فوتبال کرواسی است. این بازیکن در جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا، عنوان بهترین بازیکن جوان جام را گرفت. وی سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۲ بازیکن تیم ملی کرواسی بود و در ۴۹ بازی ملی حضور داشته است. پروسینچکی برنده جایزه براوو از مجله ورزشی گرن اسپورتیوو در سال ۱۹۹۱ بود و در سال ۱۹۹۷ عنوان بازیکن سال فوتبال کرواسی را بدست آورد.
  • لوکا مودریچ: او بیشترین بازی ملی را برای تیم ملی فوتبال کرواسی انجام داده است. مودریچ پرافتخارترین بازیکن تیم ملی کرواسی و یکی از پرافتخارترین بازیکنان دنیاست. لوکا با بردن توپ طلا در سال ۲۰۱۸ به یک دهه حکمرانی مسی و رونالدو بر توپ طلا پایان داد.
  • جوسکو گواردیول: جوسکو با ۲۰ سال سن و قد ۱۸۵ سانتی‌متر، دفاع وسط تیم لایپزیگ و کرواسی است و با قیمت ۶۰ میلیون یورو ارزشمندترین بازیکن این تیم محسوب می‌شود. او از پای چپ خود به خوبی بهره می‌گیرد.
  • ماررسلو بروزوویچ: ماررسلو با ۲۹ سال سن و ۱۸۱ سانتی‌متر قد به ارزش ۴۰ میلیون یورو، هافبک دفاعی با ۷۶ بازی ملی و ۷ گل زده یکی از ستاره‌های تیم ملی کرواسی است. وی با تیم اینترمیلان، یک مرتبه قهرمان جام ایتالیا، یک مرتبه قهرمان ایتالیا، یک قهرمانی سوپر جام ایتالیا شده است.
  • ماتئو کواچیچ: کواچیچ با ۲۸ سال سن و قد ۱۷۶ سانتی‌متر به عنوان هافبک برای باشگاه چلسی و تیم ملی کرواسی بازی می‌کند و از پای راست خود به خوبی بهره می‌گیرد. او در ۱۶ سالگی اولین بازی رسمی خود برای دینامو زاگرب را انجام داد و با دینامو در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ دوگانه داخلی کرواسی را فتح کرد.

  • اینتر میلان در ژانویه سال ۲۰۱۳ با پرداخت مبلغ ۸ میلیون پوند او را به سن سیرو آورد.کواچیچ در سال ۲۰۱۵ با قراردادی ۶ ساله به ارزش ۳۵ میلیون یورو به رئال مادرید پیوست و راهی سانتیاگو برنابئو شد؛ ولی با نیمکت نشینی‌های مداوم در انتقالی قرضی راهی چلسی شد.‌

تیم ملی کرواسی | تاریخچه - لیست بازیکنان + آمار مهم جام جهانی قطر 2022 -  جام جهانی قطر 2022

لیست بازیکنان تیم ملی کرواسی در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

دروازه‌بان‌ها: دومینیک لیواکوویچ (دیناموزاگرب)، ایویچا ایووشیچ (اوسیک)، ایوو گربیچ (اتلتیکو مادرید)، دومینیک کوتارسکی (پائوک یونان)، ندییکو لابروویچ (ریه‌کا)

مدافعان: دمگو ویدا (آاک آتن)، دژان لاورن (زنیت)، برنا باریشیچ (رنجرز)، دویه چالتا-سار (ساوتهمپتون)، یوسیپ یوربانوویچ (سلتیک)، یوشکو گواردیول (لایپزیش)، برنا سوسا (اشتوتگارت)، یوسیپ استانیشیچ (بایرن مونیخ)، مارین پونگراچیچ (لچه)، مارتین ارلیچ (ساسولو)، یوسیپ شوتالو (دیناموزاگرب)

هافبک‌ها: لوکا مودریچ (رئال مادرید)، متئو کوواچیچ (چلسی)، مارسلو بروزوویچ (اینتر)، ماریو پاشالیچ (آتالانتا)، نیکولا ولاشیچ (تورینو)، لوکا ایوانوشیچ (دیناموزاگرب)، لورو مایر (رن)، کریستین جاکیچ (فرانکفورت)، لوکا سوچیچ (سالزبورگ)، یوسیپ میشیچ (دیناموزاگرب)

مهاجمان: ایوان پرشیچ (تاتنهام)، آندره کراماریچ (هوفنهایم)، یوسیپ براکالو (ولفسبورگ)، برونو پتکوویچ (دیناموزاگرب)، میسلاو اورشیچ (دیناموزاگرب)، آنته بودیمیر (اوساسونا)، مارکو لیواجا (هایدوک)، آنتونیو میرکو (رنجرز)

Fichier:GNK Dinamo Zagreb Crest.png — Wikipédia

باشگاه فوتبال دینامو زاگرب

باشگاه فوتبال دینامو زاگرب یکی از تیم‌های سرشناس و موفق فوتبال کرواسی است که در شهر زاگرب پایتخت کرواسی قرار دارد. این تیم ۲۲ قهرمانی در لیگ فوتبال کرواسی، ۱۶ قهرمانی در جام کرواسی و چهار قهرمانی در سوپرجام فوتبال کرواسی را در اختیار دارد. ورزشگاه خانگی این تیم ماکسیمیر نام دارد که گنجایش آن ۳۵ و ۱۲۳ نفر است.

گروه مرگ جام جهانی 2022 کدام است؟ | بتاکاپ

مسابقات دور گروهی کرواسی در گروه F جام جهانی ۲۰۲۲

تیم‌های بلژیک، کانادا، مراکش و کرواسی در گروه F جام جهانی ۲۰۲۲ قطر هم‌گروه هستند. بهترین نتیجه بلژیک در جام جهانی، به جام ۲۰۱۸ روسیه برمی‌گردد که تیم بلژیک توانست به مقام سومی برسد. شیاطین سرخ امیدوار هستند که در قطر به جمع چهار تیم نهایی راه یافته و نگاهی نیز به قهرمانی دارند.

تیم کرواسی با برد دو بر یک مقابل تیم انگلستان در بازی نیمه نهایی در رقابت‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ روسیه برای اولین بار به فینال جام جهانی راه یافت و نایت قهرمان این جام شد تا حرف‌های زیادی دارد. کرواسی شانس اول صعود از این گروه است.

مراکش در سال ۲۰۱۸ بعد از سال‌ها توانست جواز حضور در جام جهانی را به دست بیاورد و امسال مجدد راهی قطر شده است. تیم ملی کانادا بعد از انتظاری ۳۶ ساله برای دومین بار راهی جام جهانی می‌شود. کانادا فقط یک بار در سال ۱۹۸۶ توانست به جام جهانی صعود کند و در مرحله گروهی حذف شد و به مراحل بالاتر راه نیافت.

برنامه بازی‌های تیم ملی کرواسیدر مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲:

چهارشنبه دوم آذر: مراکش-کرواسی ساعت ۱۳:۳۰

یکشنبه ششم آذر: کرواسی-کانادا ساعت ۱۹:۳۰

پنج شنبه دهم آذر: کرواسی-بلژیک ساعت ۱۸:۳۰

کد خبر 616906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.